Infraestructures

Recta final (o no) a Sabadell

Després de prop de vuit anys d'obres, el perllongament dels Ferrocarrils enfila la fase final amb dubtes sobre el calendari d'execució

Queda pendent el tram subterrani a Can Feu i acabar plaça Espanya

En la inauguració del perllongament dels ferrocarrils a Terrassa l'estiu passat, el conseller (ara en funcions) de Territori, Santi Vila, va assegurar que aquest 2016 li tocaria el torn a Sabadell. De fet, al llarg del 2015 ho va repetir en més d'una ocasió però sense concretar cap data ni com es faria. Des de l'Ajuntament, però, no ho veuen gens clar i es mostren preocupats. “Hem demanat per carta que es concretin per escrit els terminis perquè tot fa pensar que s'enllestiran el 2017”, afirma el regidor de Territori i Sostenibilitat, Maties Serracant. I és que, tot i que el gros de les obres ja està fet –s'ha acabat l'execució dels túnels, els recintes de les estacions i la cua de maniobres–, encara queda per enllestir l'arquitectura de les noves estacions, la qual cosa genera dubtes al quadripartit sabadellenc. Així, malgrat que s'ha posat a licitació, no està adjudicada la de Ca n'Oriac –al final de la línia– i acaben de començar les de la Creu Alta i plaça Espanya, que tenen un termini d'obres que allarga els treballs fins a principis del 2017, segons es pot consultar a la pàgina Infraestructures.cat de la Generalitat En canvi, les que estan avançades són les de Sabadell Estació i la del centre-plaça Major, que es preveu que estiguin acabades entre el maig i el juny d'aquest 2016. “Volem estar informats i tenir informats els veïns que fa anys que estan afectats per les obres”, diu Serracant. Des de l'Ajuntament tenen clar que la millor opció és posar les cinc estacions que tindrà Sabadell en funcionament alhora, com asseguren que s'ha parlat fins ara en les reunions amb Territori. Fonts del departament han assegurat al diari que es manté el calendari previst.

El perllongament de la línia S2 dels ferrocarrils suposa una inversió de 430 milions d'euros per crear 4,4 quilòmetres més de vies, quatre estacions noves –una de les quals inclou un intercanviador amb Renfe–, la remodelació d'una cinquena, i la construcció d'unes cotxeres al final del trajecte. És la principal obra que s'ha fet a Sabadell en les darreres dècades, però també la que ha creat una ferida urbanística més important de sud a nord de la ciutat, que, tot i que havia de durar quatre anys, segons els primers plantejaments, de moment se n'ha allargat gairebé vuit. Els treballs van tenir una aturada temporal l'any 2012 a causa de problemes en el finançament a càrrec de la Generalitat.

Per Serracant, la valoració que es pot fer de l'obra fins a hores d'ara és “agredolça” perquè, tot i que “serà molt positiva per a la ciutat, sobretot per a la part nord, que tindrà millors comunicacions”, es tracta “d'un projecte inacabat que s'ha allargat molt més del previst”. Sobre la taula queda pendent fer subterrànies les vies als barris de Gràcia i Can Feu, entre Sabadell Estació i el Castell de Can Feu, una demanda que, gràcies a la lluita dels veïns de la zona, s'ha convertit en una reivindicació de ciutat que té el suport d'entitats com ara la Fundació Bosch i Cardellach i la Cambra de Comerç i que, com explica Isidre Soler, portaveu de la Plataforma Soterrament FGC Ara!, disposa des del desembre passat d'un projecte bàsic que inclou les propostes fetes des de Sabadell i que rebaixa en deu milions el pressupost del plantejament fet des de la conselleria de Territori. “S'ha fet un pas endavant perquè s'ha aconseguit un acord de ple, una resolució del Parlament a favor, que hi hagi un acord de ciutat i un projecte bàsic, però ara falta un govern que concreti l'assignació econòmica i que es posin a licitació les obres”, hi afegeix Soler.

Resseguint els treballs del metro, s'arriba al centre de la ciutat, el passeig de la plaça Major, un espai que fa més de vint anys que rep les conseqüències de diverses obres i projectes i que es redefinirà un cop s'enllesteixin les del FGC, ja que el disseny de l'anterior govern municipal, dirigit pel PSC, no agrada a gairebé ningú. “Volem fer una nova mirada al projecte en el seu conjunt i obrir un petit procés de debat per actuar sense més dilacions en el temps”, diu Serracant.

Si entrem en l'apartat de danys col·laterals, hem de parlar del parc del Nord, el que els veïns van plantejar l'any 2000 com el pulmó verd que unís el bosc de Can Deu i el riu Ripoll. El projecte, iniciat el 2002, es va aturar a causa de les obres dels ferrocarrils. El quadripartit s'ha compromès a revisar el projecte i a tornar a dotar-lo de pressupost; una part podria sortir de fons europeus. El cavall de batalla dels veïns en els últims dos anys ha estat la retirada de les terres “contaminades” acumulades darrere del pavelló del Nord. Els treballs s'enllesteixen aquest gener, després de quatre mesos de camions retirant terres, però està pendent la replantació dels arbres.

Més obres a la plaça Espanya el 2017

Els treballs de la primera fase d'urbanització de plaça Espanya s'enllestiran durant la primera meitat de gener. S'haurà d'esperar, però, a la finalització dels treballs del metro a la zona perquè es faci la segona, cosa que ara per ara l'Ajuntament situa a principis del 2017. De moment, s'ha connectat el centre de l'antiga rotonda amb una de les voreres, que ha fet que agafi forma de llàgrima, i s'ha reurbanitzat la plaça de manera que es pugui caminar per l'interior. Amb la col·laboració dels veïns es farà la segona fase. Es preveu que s'hi col·loqui un amfiteatre perquè s'hi puguin fer diverses activitats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia