Infraestructures

Els veïns no es creuen Adif

Les associacions del barri de Sant Narcís fan costat a l'Ajuntament de Girona

Demanen que no es faci ni una concessió més a Adif

“Poden posar les excuses que vulguin, però no tenen raó de res”

Els veïns del barri de Sant Narcís fa vuit anys que estan aguantant els despropòsits a l'entorn de les obres de l'estació del tren d'alta velocitat (TAV) a Girona. N'han vist de tots colors en aquest llarg periple en què sembla que no es veurà mai la llum al final del túnel. Deu ser per aquesta experiència, viscuda des del 18 d'agost del 2008 quan van començar els treballs, que ja saben, sense cap mena de dubte, qui és el responsable d'aquest despropòsit: Adif. “Que no ens prenguin més el pèl”, assegura la presidenta de l'associació de veïns de Sant Narcís sud, Dolors Hernàndez. “És preocupant que si hi havia un acord amb l'Ajuntament ara Adif unilateralment decideixi no assumir l'obra”, afirma, després d'assabentar-se de l'enèsima paràlisi de les tasques de reposició del parc Central. “Com a veïns estem patint molt i se'ns està fent duríssim, perquè l'entorn ens afecta directament, però és una situació respecte a la qual tota la ciutat s'hauria de sensibilitzar”, afirma la representant veïnal del barri de Sant Narcís. És per això que creu que és necessari que “tota la ciutat es mogui, s'indigni i fem força entre tots”. “És una qüestió de ciutat”, defensa. Hernàndez, de la mateixa manera que han fet els grups municipals de CiU, el PSC, ERC i la CUP, assegura que “cal fer pinya amb l'Ajuntament”. “Vivim en un entorn permanent d'obres, i en una ciutat com la nostra, que és turística, no es pot permetre una situació així”, conclou. De fet, l'alcaldessa, Marta Madrenas, va anunciar que dilluns es farà una trobada amb els veïns per consensuar una resposta de ciutat en contra d'Adif. Una trobada en la qual també serà present l'altra associació de veïns del barri de Sant Narcís, que president Xavier Reyner. “S'ha acabat de fer concessions, és moment de no deixar-ne passar ni una més”, defensa. “Poden posar les excuses que vulguin, però no tenen raó de res”, afirma Reyner, que recorda que les úniques obres que s'han fet al parc Central les ha pagat l'Ajuntament i “de la butxaca dels veïns”. Així mateix, afirma que l'accés a l'estació del TAV era provisional, perquè havia d'anar soterrat, però “ara volen que ens mengem amb patates una obra que ja intuíem que seria definitiva malgrat l'oposició de tot Girona”. “És de jutjat de guàrdia, un despropòsit”, lamenta.

Ple d'entrebancs

Tota aquesta mala maror l'ha generat un altre cop Adif després d'anunciar aquesta setmana que frenava –un altre cop– l'inici de les obres al parc Central perquè no té intenció de pagar l'enderroc del finger, el passadís que uneix l'estació del tren convencional amb la del TAV, quan l'Ajuntament recorda que Adif es va comprometre a assumir-ho. Ho va fer arran de la segona inundació en tan sols dos mesos als túnels de l'alta velocitat el desembre del 2014. El caos que allò va generar no només va comportar que Adif es comprometés a assumir i a accelerar les obres, sinó que va suposar la dimissió d'un alt càrrec d'Adif. Però aquesta pressa que en aquell moment va transmetre la concessionària va quedar en no res, perquè d'obrers i màquines que treballin en la reposició del parc Central ni se'n veuen ni se n'espera a curt termini. Al contrari, Adif va tensant la corda. Fins al punt que al març va arribar a dir que si no havien començat les obres era per culpa de l'Ajuntament, que no tenia “projecte”. Llavors, l'Ajuntament va titllar Adif de “mentidera” i de “posar-se en ridícul ella mateixa”, perquè el cert era que el projecte estava aprovat i l'obra adjudicada, però Adif no la desencallava per un tràmit burocràtic per una baixa temerària de l'empresa que l'havia d'executar.

Maneres “xantatgistes”

El grup municipal d'ERC-MES a l'Ajuntament de Girona va ser ahir el darrer a pronunciar-se en relació amb la polèmica amb Adif. En un comunicat, lamenten que els incompliments reiterats de l'Estat i d'Adif amb la ciutat de Girona “han danyat considerablement el teixit social i comercial de Sant Narcís”. “En vuit anys, Adif s'ha preocupat solament pels seus propis interessos”, asseguren. Tot i que ERC-MES renya el govern municipal perquè “s'ha dedicat a gesticular més que a solucionar”, el grup també reconeix i troba “especialment greu” que Adif utilitzi “unes maneres xantatgistes” en relació amb les obres de la reposició del parc Central. Altres formacions com el PSC –soci de govern de CiU– i la CUP van mostrar dijous el seu suport a l'Ajuntament, fins al punt d'obrir la possibilitat de la via judicial o d'una mobilització massiva, com aposten els cupaires. En canvi, el PP va defensar totalment Adif i va acusar l'Ajuntament “d'inventar-se un conflicte”. Pel que fa a C's, no s'ha pronunciat.

El TAV continua sense pla d'emergència

Adif diu que ho té encallat perquè no hi ha govern espanyol
Ballesta: “No hi ha ningú a l'altra banda”
Òscar Pinilla

Un altre dels despropòsits que a hores d'ara encara no estan solucionats és en matèria de seguretat. Han passat més de tres anys des de la seva inauguració, però Adif encara no té homologat el pla d'autoprotecció del túnel del TAV a Girona. La situació s'agreuja si tenim en compte que ni tan sols les sortides d'emergència estan enllestides –o ni tan sols construïdes–, com és el cas dels túnels de Santa Llogaia, Feixes d'en Vidal i les Cavorques, en el tram entre Girona i Figueres.

Pel que fa a l'estació de Girona, Adif ha presentat vuit propostes, però totes han estat tombades per la Generalitat perquè no complien ni els requisits mínims, que són la implantació de la xarxa Rescat de comunicacions entre cossos d'emergències i l'adequació de les sortides d'emergència al parc Central. Al març Adif va anunciar que havia adjudicat a una empresa la redacció i execució de les millores en seguretat en el tram del TAV comprès entre Barcelona i Figueres, entre les quals es preveu la instal·lació de la xarxa Rescat.

El director territorial d'Interior, Albert Ballesta, diu que no saben res d'Adif. “No hi ha ningú a l'altra banda”, lamenta, i Adif diu que ho té tot parat perquè no hi ha govern espanyol. “Però la realitat és que el TAV no té pla d'emergències”, conclou Ballesta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona