Medi ambient

ARNAU VILARDELL

PROMOTOR DE LA COOPERATIVA SOM MOBILITAT PER COMPARTIR VEHICLES ELÈCTRICS

“El talent tecnològic és un bé escàs, i no per falta de feina”

Prové de la gestió cultural però fa un any i mig va impulsar des de Mataró, amb d’altres socis, la plataforma de mobilitat sostenible. Ara preparen amb el Tecnocampus una trobada tecnològica

Què és la Som Hackathon?
És un espai de trobada on volem concentrar talent tecnològic perquè en qüestió de 24 o en aquest cas 36 hores responguin a un repte que els proposem. L’any passat en vam impulsar una primera edició des de Som Mobilitat i amb l’interès del Tecnocampus per aquest espai de creació i la implicació de l’Ajuntament per impulsar l’economia social i solidària. La segona edició serà els dies 2, 3 i 4 de febrer.
I què pretenen?
Reunir unes vuitanta persones, tant del Tecnocampus com dels batxillerats tecnològics i gent que tingui ganes de participar. Es tancaran des de divendres fins diumenge i els plantejarem un repte que tindrà a veure amb la mobilitat sostenible.
No es pot avançar el repte?
No, serà tecnològic i pensat cap al bé comú per fomentar els valors de l’economia social. Allà hi serem uns quants mentors i tutors per fer el seguiment. Al final hauran de presentar un petit prototip que funcioni i doni alguna solució al repte. Hi ha un primer premi de 2.000 euros i dos accèssits de 500 euros.
L’any passat van obtenir bons resultats?
Sí, van sortir set grups que van treballar solucions a la mobilitat sostenible per a les ciutats. Uns proposant rutes dinàmiques de transport públic, millores d’aparcament o compartint bicicletes. Altres van fer un joc de taula en què es guanyen punts i es perden vides en funció de com et mous per la ciutat. Aquest any és una mica més acotat i la resposta ha de ser un servei o un producte en base tecnològica. S’haurà de programar i es proposa fer en tecnologia oberta, sense llenguatges i codis privats, per després compartir-ho.
Adreçar-se als joves no deu ser casual. Hi ha interès per captar aquest talent?
El talent tecnològic en aquest país és un bé escàs, i no perquè no n’hi hagi, sinó perquè hi ha molta feina a l’entorn de les noves tecnologies i la informàtica. Volem conèixer persones que, encara que algunes siguin molt joves, tinguin talent en l’àmbit de webs, aplicacions. És un dels objectius fixar-nos-hi i detectar el talent, i en el futur es podrien incorporar a la cooperativa, qui diu que no.
Una cooperativa que ja té un volum important de socis.
Portem un any i mig i en som 850 repartits per tot Catalunya que ens organitzem en grups locals per compartir serveis de mobilitat. Som una vintena que ja estem actius i a cinc poblacions ens hem posat d’acord per compartir vehicles elèctrics. Ho fem a Mataró, Olot, Amposta, el Bruc i Rubí.
El canvi de model és el que més costa? Els joves s’hi apunten?
A ciutats com Barcelona, on existeix l’alternativa del transport públic, n’hi ha molts que no es plantegen tenir cotxe. A d’altres ciutats és més complicat i es supleix amb el transport privat. Els joves són la gran aposta perquè són els que patiran les conseqüències del model de mobilitat caòtic i que genera problemes de contaminació, salut i congestió de l’espai públic.
I també hi ha un estalvi, no?
Està comprovat que tenir un cotxe nou parat a casa et costa al llarg de l’any entre 3.000 i 5.000 euros. Si ho trasllades per hores de mobilitat que t’ofereix la plataforma, segur que et surt més a compte. És fer el pas de tenir un primer o segon cotxe per passar a compartir-lo i deixar de patir per l’assegurança i el manteniment.
Sense mòbil, però, no es pot compartir cotxe.
És veritat. El mòbil és l’element centralitzador de serveis. A darrere tenim una app però també un web. Però és amb el mòbil que fem la reserva del vehicle i també l’obrim i és on enviem la factura de les hores consumides a final de mes.
I pagues amb el mòbil?
Encara no, però tot arribarà. Són eines. El que fa por del mòbil és l’ús que es fa de les dades. Aquest és un debat important i nosaltres tenim clar que com a cooperativa de consum no les volem fer servir, no volem vendre les dades. Moltes aplicacions utilitzen les dades per coses que no ens expliquen. Les tenim protegides i com a cooperativa ens interessa saber com es mou la gent però no tu. El mòbil ens transforma però ens fa vulnerables davant la privacitat.
Quin repte tenen més enllà de créixer en socis?
Fer-ho en volum i en serveis a tot Catalunya. Per ara la plataforma ens permet compartir vehicles, però aquest 2018 pensem incrementar també la mobilitat compartida amb motos i bicis elèctriques. Sempre hi ha d’altres projectes que podem decidir com a cooperativa de consum, com ara temes d’assegurances o compres col·lectives.
Potser algun projecte de la Som Hackathon?
Per què no? Tot podria ser.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a

Una nova espècie invasora a l’estany de Banyoles

Localitzen a la zona de bany de la Caseta de Fusta una població de cloïssa asiàtica, considerada perjudicial per a l’ecosistema i per a les canonades, ja que les colonitza i les embussa

BANYOLES
 

El Ripollès aposta pel turisme sostenible

Ripoll
 

L’Ajuntament de Blanes confia que l’ACA avalarà la legalització dels càmpings

blanes
 
mobilitzacions pels presos

Barcelona, amb les famílies dels presos polítics

barcelona
 
les inversions de l'estat

Implanten al TAV les mesures de seguretat, 5 anys després

girona
 
medi ambient
reciclatge

Com arribar a reciclar més del 60%

girona
 
ciència
recerca i investigació

Més d’1,6 milions d’euros per a l’ICRA

girona
 
infraestructures

Obres en curs per a la millora dels molls al port de Roses

roses
 
entitats ecologistes
denúncia

La Iaeden porta al jutjat l’Ajuntament de Cantallops per no haver tancat una granja

Cantallops