Medi ambient

Nova marca per reforçar més varietats de peix, a Palamós

L’Ajuntament i la confraria s’han unit per potenciar espècies de peix de menys valor econòmic

Es parteix de l’èxit de la marca Gamba de Palamós

Es vol potenciar la canana, la maire o la melva, entre altres varietats

La Confraria de Pescadors de Palamós i l’Ajuntament han tornat a unir esforços per crear una marca identificativa i específica per potenciar la comercialització del peix fresc, a la qual també volen sumar restauradors, peixaters i escoles del municipi. Una aposta que beu d’iniciatives d’èxit com ara la marca Gamba de Palamós. Aquesta nova certificació, de la qual preveuen tenir les bases enllestides aquest any, se centraria a prestigiar i promocionar les espècies que tenen menys valor en el mercat però que presenten propietats gastronòmiques interessants. Així, es vol potenciar el coneixement d’espècies com ara la canana, la maire, la melva o el pop blanc, per posar alguns exemples. La nova marca, que probablement portarà el nom de Palamós Peix, que està en fase d’elaboració, també es vol centrar molt en les escoles, perquè incorporin en els menús peix de Palamós.

Aquest treball es va iniciar fa uns dos anys i ara ha pres un impuls definitiu, fet que pot portar a materialitzar-lo a mitjà termini. Aquesta iniciativa ha de complementar la dinamització de l’economia local, segons explica el regidor de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Palamós, Emili Colls. Precisament, aquest treball, el de fer pedagogia d’altres espècies pesqueres, es porta a terme des de fa anys a l’Espai del Peix, un gran punt de divulgació, especialment entre els escolars.

Colls explica que una de les coses que pretenen aconseguir “és anar més enllà de la gamba, marca totalment consolidada, i ajudar a incorporar a les cartes dels restaurants i tavernes altres espècies que no tenen un valor econòmic tan important com el de la gamba, però que sí que presenten uns grans valors gastronòmics i alimentaris”. Segons Colls, és una iniciativa que “conjuga promoció del territori i valor pesquer”.

La gamba, el referent

Un dels pals de paller és la marca de garantia Gamba de Palamós, que es va crear el 2009. Aquesta és una certificació que va lligada a l’origen del producte, els caladors tradicionals on operen les barques de Palamós, i la qualitat. Un certificat que obliga a complir unes condicions de manipulació, temperatura –la cadena del fred–, emmagatzematge i posterior tractament del producte. Aquestes condicions van des de característiques com ara l’aspecte o la textura fins a la temperatura a la qual arriba a port. Només el producte que superi aquestes condicions i que evidentment sigui venut a la llotja de Palamós pot ser etiquetat amb aquesta certificació.

La Gamba de Palamós és un producte adherit des del 2015 a la marca de garantia Productes de l’Empordà. La llotja i els pescadors adherits han de superar periòdicament els controls d’un laboratori alimentari que certifica la qualitat en les diferents fases del producte per rebre la certificació.

LES FRASES

Estem davant d’una iniciativa que suma els valors del territori amb la potenciació d’unes espècies que no tenen un valor tan alt com la gamba
Una altra cosa que volem fer és portar el consum del peix fresc de Palamós a les escoles
Emili Colls
regidor de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Palamós

La Gamba de Palamós, gastronomia i gestió pesquera

La Gamba de Palamós va fer un salt quan es va crear la certificació i, a més, es va saber capitalitzar amb una campanya gastronòmica molt ben orquestrada. A la pràctica va ser una iniciativa que va sumar els esforços de la Confraria de Pescadors de Palamós, l’Ajuntament i els restauradors, a més dels peixaters. Una campanya que va saber vendre aquest crustaci de l’espècie Aristeus antennatus, que presenta un color vermell molt intens i és apreciat per la seva carn fina, ferma i saborosa, que es pesca amb la tècnica de l’arrossegament als caladors. Però a aquesta iniciativa s’hi ha de sumar també el treball per a una pesca sostenible, a través de la gestió dels recursos pesquers que s’impulsen especialment amb el pla de gestió integral de la pesca de la gamba, a través de la direcció general de Pesca i Afers Marítims (DGPAM). Aquest ambiciós pla té dos grans objectius: ajustar l’esforç pesquer a la biomassa de la gamba i minimitzar l’impacte sobre el medi, i millorar la qualitat ambiental. La suma de les mesures de gestió acordades pels pescadors de Palamós en els darrers anys i la investigació dels científics sobre la gamba va desembocar el 2013 en el reconeixement legal del pla de gestió de la gamba vermella i la publicació de l’ordre ministerial. Aquest pla integral va ser elaborat conjuntament amb l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC), la Càtedra d’Estudis Marins de la Universitat de Girona (UdG) i la Confraria de Pescadors de Palamós, amb especial incidència en els caladors més habituals.

Visites a la llotja de Blanes a càrrec de l’aula gastronòmica Grenyal

Roger Soler

Grenyal, l’Aula Gastronòmica de la Costa Brava Sud, ha dissenyat una activitat relacionada amb el mar i el peix, producte estel·lar de la zona. Una proposta que oferirà una visita a la llotja de peix de Blanes, així com diversos tallers de cuina i tasts de vins. Això també permetrà veure en directe el funcionament de la subhasta del peix i l’elaboració dels plats típics de la zona, com ara el suquet de peix, la gamba o el peix blau. Aquestes activitats es faran a pocs metres del port marítim. L’objectiu del projecte és treballar amb els pescadors locals, promocionar el seu peix i ser un aparador de la Costa Brava sud, ja que Grenyal és l’única aula gastronòmica de la zona.

L’aula Grenyal, una associació privada que no rep cap tipus d’ajuda, va ser creada el març de l’any passat per Roser Vall-llosada i la seva parella. La impulsora destaca que “aquest projecte vol desmarcar-se del clàssic turisme de sol i platja que tan freqüent és a la zona”. També explica que “el projecte de Grenyal promociona Blanes sense oblidar-se dels pobles veïns de la Costa Brava sud”.

Respecte a les expectatives de l’Aula Gastronòmica, Vall-llosada diu que ja té concretats tres grups de diferents països d’Europa per dur a terme les activitats i que, quan se’n vegin els resultats, s’espera que els visitants nacionals s’hi vagin afegint.

La seu de Grenyal està situada a l’antiga fonda Tarrés, al carrer Forn de Blanes.

Petició d’una subvenció

El mes de gener passat, Grenyal va presentar una sol·licitud de subvenció mitjançant GALP (Grups d’Acció Local Pesquers) Costa Brava, una entitat sorgida del Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP). El GALP Costa Brava té com a objectiu fomentar una activitat pesquera sostenible a partir de la protecció del medi ambient i els recursos naturals, així com oferir suport als agents socials i impulsar iniciatives.

Amb això, Grenyal espera rebre turistes no només en temporada d’estiu, sinó durant tot l’any per ser un aparador de la Costa Brava sud al món.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia