Medi ambient

Manresa i Vic, a la ruta en bicicleta InterCatalunya

La ruta, que ara està en fase de senyalització, serà una via de cicloturisme transversal de 298 quilòmetres, entre Lleida i Girona

Fins al 2018, la Catalunya Central obté ajuts per construir tres projectes de carril bici

El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya invertirà més de 4 milions d'euros en el període 2016-2018 per ampliar la xarxa de carrils bici i vies verdes arreu de Catalunya. Totes les demarcacions reben una part d'inversió. Per a les Comarques Centrals, concretament, també hi ha un tall de pastís. A la llista, hi ha un projecte transversal en què la Catalunya Central es veurà molt implicada: la ruta cicloturística InterCatalunya. És un itinerari de 298 quilòmetres entre Lleida i Girona, passant per municipis com Tàrrega, Cervera, Calaf, Manresa i Vic. La nova via es dibuixa per carreteres amb baixa intensitat de trànsit, camins rurals, vies urbanes i traces ferroviàries en desús. Coincideix en una part del traçat amb el camí de Sant Jaume, i en altres trams ofereix una alternativa per carreteres locals que facilita la pràctica del cicloturisme de mitjà o llarg recorregut i també l'esport de carretera. Des del departament destaquen: “Obre un nou ventall de possibilitats respecte al camí de Sant Jaume.” I també afirmen: “S'està enllestint la definició precisa del traçat de la via i redactant el projecte de senyalització, i també les actuacions que calguin per garantir la seguretat i continuïtat de la ruta.”

D'altra banda, la Generalitat té en compte fer inversions en tres projectes específics de la Catalunya Central, al Bages i a Osona. Es tracta de la via verda Manresa-Santpedor, la via ciclista Manresa-Viladordis i la via verda Sant Julià de Vilatorta. Anem a pams. La via Manresa-Santpedor està en fase de redacció. Tindrà 3,5 km de longitud al llarg de la carretera BV-4501 i serà apta per a ciclistes i vianants. Es licitarà el segon semestre del 2016. Pel que fa a l'actuació que afecta el nucli de Viladordis, es tracta d'un projecte de millora local, concretament de l'enllaç entre la carretera de Viladordis i la ronda de Manresa. Aprofitant una actuació urbanística s'està fent el projecte d'un espai cívic, per a vianants i ciclistes. Es calcula que la longitud de la via verda serà d'un quilòmetre, amb un espai de 2,5 metres d'amplada per a vianants i ciclistes, i amb un parterre arbrat. El tercer projecte ja està en fase d'execució. És la nova via verda adjacent al nou enllaç entre l'eix transversal i la BV-5202 a Sant Julià de Vilatorta (Osona). Farà 800 metres de longitud, i 2,5 metres d'amplada. Estarà acabada al juny.

Segons Marc Aloy, regidor de Planejament i Projectes Urbans, i d'Entorn Natural de l'Ajuntament de Manresa, i també responsable de Medi Ambient al Consell Comarcal del Bages, tot plegat és una bona notícia. Els projectes que afecten Manresa representen, diu, “una connexió amb els municipis veïns i també amb l'entorn natural més proper”. A part d'aquests projectes, Manresa, amb l'entitat Meandre, treballa en un nou carril bici.

LES XIFRES

4
milions d'euros
són els que destinarà el departament de Territori i Sostenibilitat fins al 2018 a ampliar vies verdes.
500.000
catalans
utilitzen diàriament la bici per a activitats de lleure, oci o desplaçaments quotidians.

Turisme sobre rodes

Més de 2,5 milions de catalans són usuaris de la bicicleta. D'aquests, prop de 500.000 la utilitzen diàriament per a activitats de lleure, oci o desplaçaments d'àmbit quotidià. Segons les dades del Baròmetre de la Bicicleta 2015, l'ús més habitual d'aquest mitjà a Catalunya està relacionat amb el lleure i el turisme (63%). Per tal de potenciar més aquesta activitat, la conselleria ha previst impulsar dues grans rutes ciclistes en els propers anys. Una d'elles és la ja esmentada via InterCatalunya, i l'altra és la via Mediterrània-EuroVelo8, un eix de 350 quilòmetres paral·lel a la costa mediterrània entre la Jonquera (Alt Empordà) i Castelló (Plana Alta). Des de 2013 està en servei la part entre la frontera francesa i Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà), dins la ruta cicloturística Pirinexus.

Aquestes grans rutes coincideixen amb la voluntat de la UE de potenciar polítiques perquè el turisme contribueixi a l'Objectiu Europa 2020, és a dir, a un creixement intel·ligent, sostenible i integrador. Precisament, el cicloturisme pot aportar a la sostenibilitat del turisme mitjançant la reducció d'emissions contaminants i esdevenir un mitjà per millorar les condicions de benestar de la ciutadania.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona