Infraestructures i serveis

infraestructures

El tram Sils-Maçanet, a l'equador

Tot i l'embranzida de l'estiu, les obres de l'N-II del tram Sils-Maçanet avancen a un ritme de 67 metres cada mes

El Ministeri de Foment manté el termini previst

Les obres del tram Sils-Maçanet de desdoblament de l'N-II al tram sud han arribat a l'equador i s'han accelerat en els últims mesos. Fonts del Ministeri
de Foment asseguren que avancen d'acord amb el calendari previst. El tram, de només 2,7 quilòmetres, es preveu que s'acabi en un termini de 40 mesos, fet que representa un ritme d'obra de 67,5 metres cada mes. Tot i les crítiques a les aturades històriques i el retard acumulat del desdoblament, els alcaldes de la zona estan moderadament satisfets i, malgrat l'historial d'incompliments, confien que aquest cop no s'aturin.

Durant l'estiu, i sobretot en les últimes setmanes, és quan els treballs s'han fet més visibles. Els alcaldes dels municipis afectats celebren que les obres avancin a bon ritme i confien que no hi hagi cap entrebanc, atès que en el passat s'han viscut aturades d'obres que semblava que no arrencaven més.

Pas inferior a la Granota

Les actuacions que ja s'han acabat al tram Sils-Maçanet són el desviament de la xarxa elèctrica i de telefonia i comunicacions, els moviments de terra, el desbrossament i la construcció de l'estructura del pas inferior de la riera de la Granota. Precisament, els treballs per fer el pas inferior són el que
ha obligat a desviar el trànsit, i ara els cotxes que circulen per l'N-II a l'altura de la Granota han de passar per carrils laterals de manera temporal.

El pas inferior s'ha ampliat, perquè les pluges de fa un any i mig van inundar la zona de l'hostal de la Granota. Això és perquè els tubs que hi havia de l'antiga N-II eren massa petits, i en el projecte de Foment ja es preveia fer-hi un túnel més gran del que hi havia per al rec que ve de la Granota. Amb aquesta ampliació, s'hauria d'evitar en el futur que les pluges afectin l'hostal.

També s'han dut a terme mesures per no afectar els treballs arqueològics de Can Butiñà, Can Falgueras i Can Pontgrau. Acabades aquestes actuacions, expliquen des de Foment, els treballs consisteixen ara en la reposició de serveis i col·lectors per al sanejament, el desmuntatge i la demolició de cunetes i l'estabilització de l'esplanada per on es faran els quatre carrils de circulació (dos per cada sentit).

L'alcalde de Maçanet, Antoni Guinó, va dir que els treballs no estan afectant negativament el trànsit al municipi, però que l'Ajuntament està molt vigilant. “Estem molt atents perquè, a part d'aquest, ens interessa molt el segon tram fins a Montbarbat i l'enllaç a l'entrada de Maçanet, des d'on es pot anar cap a Vidreres o a l'autopista. Són dues peces diferents, sabem que l'obra s'ha posat a licitació, però estem pendents del que fan; ja estem escarmentats, però tenim confiança”, diu l'alcalde. Guinó es refereix a les nombroses vegades que les obres de l'N-II s'han aturat al llarg dels anys. “Quantes vegades s'han aturat les obres de Riudellots a Maçanet? Quan perdien les eleccions s'aturaven i quan guanyaven les eleccions es tornaven a engegar. El tram que ens interessa molt i molt és el de la sortida de l'autopista, aquest trèvol de quatre fulles que s'ha de completar.” L'alcalde també destaca la importància del projecte de millora de l'N-II entre Maçanet i Tordera, que no es desdobla. Les millores han de permetre que l'entrada a la urbanització de Montbarbat sigui segura. “Entrar
a l'N-II des de Montbarbat és jugar-te la vida; el trencant és en un canvi de rasant... Hem de procurar que la gent de Montbarbat pugui venir amb seguretat al poble. Ara, com que els fa por, van més aviat cap a altres poblacions.” L'alcalde de Sils, Martí Nogué, va destacar que s'ha notat en els últims mesos “que estan fent feina”.

Pel que fa als treballs per no afectar les troballes arqueològiques, un dels més recents ha estat a l'altura de Mobles Butiñà, però a la banda oposada de la carretera. Quan van començar els treballs, al vial de servei van trobar sitges on antigament s'havia emmagatzemat gra. Els treballs van permetre treure tots els elements d'interès arqueològic que hi havia a les sitges, que posteriorment s'han tapat perquè per si mateixes no tenien més interès. A la mateixa zona hi havia un col·lector que travessava l'N-II i anava cap a la depuradora, que s'ha hagut de fer més profund. “Esperem que
les obres s'acabin aviat;
ja fa gairebé dos anys que van començar”, va dir Martí Nogué.

LES FRASES

Estarem molt atents, perquè ens interessa molt el segon tram fins a Montbarbat i l'enllaç de Vidreres
Antoni Guinó
alcalde de maçanet de la selva
En els últims mesos, s'ha notat que estan fent molta feina i que les obres no afecten negativament
Martí Nogué
alcalde de sils

Incompliments reiterats de les obres a la part nord

Esteve Carrera

Al tram nord de l'N-II s'acumulen els retards i els incompliments dels terminis anunciats. El conseller de Territori, Josep Rull, encara es feia ressò aquesta setmana de l'últim compromís incomplert del Ministeri de Foment: començar les obres fins a la Jonquera el 2016. L'exministra Ana Pastor havia assegurat al conseller que entre els mesos de juny i juliol d'enguany es posarien a licitació les obres del tram entre Orriols i la Jonquera, però res de res. “La duplicació de la via fa més de 20 anys que hauria d'estar feta”, resumeix Rull.

Un dels punts que continuen empantanegats des de fa més temps és l'interval comprès entre Vilademuls i Orriols (Bàscara). En aquest tram, de només
3,3 quilòmetres, els treballs (terres remogudes i enderrocs fets) van començar el 2009 i van quedar aturats un any després per les retallades aplicades pel ministre Blanco. El juny del 2015, el Ministeri de Foment va reactivar els tràmits, i a principis del 2016 van tornar
a aparèixer les màquines en aquest sector, però sense convenciment. “És una vergonya; aquest any tampoc no ho acabaran”, es lamenta l'alcalde de Vilademuls, Àlex Terés.

Més amunt, a les cruïlles de Pontós i Garrigàs, dos autèntics punts negres pel que fa a l'accidentalitat, alcaldes i veïns ja estan perdent la paciència i s'han mobilitzat dues vegades aquest mes d'agost tallant la carretera. En aquestes cruïlles, només es tracta de substituir
les interseccions de l'N-II amb la GIV-5125 a Pontós i amb la GIV-6226 a Garrigàs per nous enllaços (rotondes i un pont o un pas subterrani). Els projectes estan fets; les obres, adjudicades, i els rètols de Foment fa temps que anuncien obres en curs. Però, tret d'algun moviment de terra a la cruïlla de Pontós per a la instal·lació de canalitzacions, les feines no han avançat més.

I si els trams amb projectes d'execució ja fets i posats a licitació no avancen, pitjor ho tenen els altres sectors: des d'Orriols i fins a la Jonquera, hi ha sis trams d'obres projectats, que s'havien d'iniciar aquest 2016, però dels quals no es té cap notícia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona