Infraestructures i serveis

La plaça Espanya de Girona, també pendent d'Adif

El consistori no farà cap projecte per a la zona fins que l'ens ferroviari li cedeixi el terreny i admet que “no hi ha res escrit” sobre qui ha d'assumir el desmuntatge de l'estació de busos provisional

Al març està previst que s'inauguri la nova estació d'autobusos de Girona, a la primera planta subterrània de l'estació del TAV, i això ha de permetre recuperar la plaça Espanya com a espai urbà després de vuit anys en què aquesta zona ha estat ocupada per l'estació de busos provisional. El futur de la plaça Espanya, però, està pendent també d'Adif. El regidor d'Urbanisme, Joan Alcalá, recorda que aproximadament la meitat de la zona ocupada ara per l'estació de busos és propietat d'un privat –la part més propera al carrer de Pierre Vilar, on abans hi havia un descampat de terra que s'usava d'aparcament–, que va cedir el terreny per a aquest ús i a qui un cop s'acabi l'ocupació se li tornarà, però l'altre meitat que és el que és la plaça en si és propietat d'Adif, i deixa clar que abans de fer-hi cap projecte han d'asseure's amb l'ens ferroviari i resoldre la qüestió patrimonial: “No podem fer res en terrenys que no són nostres.” En aquest sentit, la intenció del consistori és demanar una cessió. Alcalá confia que no hi haurà cap problema, però la reunió encara s'ha de fer i de moment no hi ha data. Un altre aspecte que caldrà negociar és qui assumeix el cost del desmuntatge de l'actual estació d'autobusos. Alcalá recorda que va ser Adif “qui, en el marc dels serveis afectats per la construcció del túnel i l'estació subterrània, va haver de traslladar l'estació a la plaça fora de l'àmbit d'obres”, quan inicialment estava previst que estigués sobre la coberta de l'estació que s'havia de fer per fases. Tot i això, Alcalá admet que sobre el cost del desmuntatge “no hi ha res escrit” i caldrà discutir-ho.

Sense partida

La futura plaça Espanya no disposa de cap partida en el pressupost de la ciutat de Girona per al 2017, que s'aprovarà el 9 de gener, però el regidor d'Urbanisme deixa clar que “s'ha de fer aquest any” i que ja es “trauran els diners d'alguna banda”. En aquest sentit, de fet, al pressupost per l'any que ve hi ha una partida genèrica de 320.000 euros per a “projectes d'urbanisme” i possiblement es podria extreure d'aquí, ja que Alcalá explica que no serà un projecte molt costós perquè tampoc no es tracta d'un espai molt gran.

LA DATA

24.11.08
és el dia
que van començar les obres de l'estació provisional de busos. Des de llavors la plaça Espanya s'hi ha destinat.

Projecte consensuat amb els veïns i l'Enter Hub

El projecte que s'acabi duent a terme a la plaça Espanya de Girona es consensuarà amb els veïns de la zona, als quals es presentarà l'esborrany abans de tirar-ho endavant definitivament, i també amb el grup de treball local de l'Enter Hub –programa europeu pel desenvolupament de coneixements i compartir experiències de ciutats on arribava l'alta velocitat–, en què ja es va fer un debat sobre com havia de ser el voltant de l'estació. En aquest sentit, la idea del consistori és seguir les conclusions d'aquell grup de treball i fer que l'entorn de l'estació actuï com una autèntica porta d'entrada a la ciutat. Alcalá recorda que això ja es farà al costat del parc Central amb l'enderroc del finger i la construcció de la marquesina per tal de potenciar i dinamitzar la zona. “En aquest mateix sentit haurà de plantejar-se la plaça Espanya; serà un autèntic saló d'aproximació a l'estació des del costat oest de la ciutat”, assenyala el regidor d'Urbanisme.

Alcalà admet que no compliran el seu compromís de decidir com serà la nova plaça Espanya fent un gran procés participatiu –ho duien en el programa electoral de CiU i surt també en pla de govern–, però que han vist que el projecte “tampoc és de molta envergadura”, ja que restant el terreny del privat, les zones d'accés viari i l'espai destinat a l'estació de la Girocleta “queda molt poc espai”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona