Infraestructures i serveis

Port de Barcelona

El Port de Barcelona atrau els vaixells més sostenibles

El primer creuer i el primer ferri de la Mediterrània propulsats amb gas natural liquat (GNL) i els dos primers ferris de zero emissions a port ja operen a la infraestructura catalana

El Port de Barcelona s’ha posicionat com el primer hub de subministrament de gas natural liquat (GNL) per a vaixells de la Mediterrània, una de les estratègies impulsades per la instal·lació catalana per atraure les naus més sostenibles i reduir les emissions de la seva activitat. Des del passat mes d’abril, el Port de Barcelona rep cada divendres l’escala del vaixell AIDANova, el primer creuer del món propulsat amb gas natural liquat (GNL). I a finals del proper mes d’octubre està prevista l’arribada del Costa Smeralda, el segon creuer que navegarà amb aquest combustible. Ambdós creuers són propietat de Costa Group, que forma part de Carnival Corporation.

L’arribada de l’AIDANova ha suposat un punt d’inflexió en l’estratègia mediambiental del port, que veu com es materialitza la seva aposta per la sostenibilitat de l’activitat portuària i, més específicament, per l’ús de combustibles més nets, com el GNL.

L’AIDANova és un creuer de darrera generació, de 337 metres d’eslora, que també incorpora altres equipaments per reduir el seu impacte mediambiental, entre els quals destaca un sistema avançat de qualitat de l’aire (AAQS). Barcelona s’ha situat com a port base d’aquest creuer gràcies a les seves infraestructures i serveis específics per aa questa indústria i per a les seves infraestructures de GNL.

La millora de la qualitat de l’aire

El Port de Barcelona està apostant per aquest combustible més net, ja que redueix un 85% les emissions d’òxids de nitrogen (NOx), comporta una substancial reducció de les emissions de CO2 i elimina per complet les partícules en suspensió i els òxids de sofre. En conseqüència, el Port ja disposa de les infraestructures i equipaments per subministrar GNL a vaixells, com actualment està fent amb l’AIDANova i els propers mesos farà amb altres naus, com el Costa Smeralda, que encara actualment la última fase de la seva construcció. L’AIDANova és el primer creuer propulsat per GNL, però la industria creuerística ja ha anunciat o iniciat la construcció de 13 creuers propulsats i operats exclusivament amb aquest combustible. Tant l’AIDAnova com el Costa Smeralda realitzaran itineraris per la Mediterrània amb base a Barcelona.

I en l’àmbit dels ferris, Baleària va portar a Barcelona el passat mes de gener el primer ferri propulsat per GNL de la Mediterrània, que actualment cobreix la ruta amb els ports d’Alcúdia i Ciutadella. L’Hypatia d’Alexandria ha marcat una important fita. La naviliera està fent una destacable inversió en innovació i sostenibilitat de la seva flota. A banda de l’Hypatia d’Alexandria, Baleària té tres vaixells més propulsats per GNL: el Marie Curie, l’Abel Matutes i el Nápoles.

L’entrada en servei de l’Hypatia d’Alexandria està en línia amb les iniciatives incloses en el Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire del Port de Barcelona, destinades a reduir les emissions produïdes per l’activitat portuària i minimitzar el seu impacte en l’entorn.

El Port de Barcelona, a més, està desenvolupant projectes pilot que demostrin i promoguin la viabilitat del GNL com a combustible de mobilitat, tant per a vaixells com per a camions i maquinària de terminal. Aquestes iniciatives s’emmarquen en les accions del Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire. Segons Barcelona Regional, el conjunt de l’activitat portuària contribueix en un 7,6% a la concentració mitjana de contaminació per NOx de la ciutat i en un 1,5% a la concentració mitjana de partícules. En concret, els creuers són responsables de l’1,2% de la contaminació per NOx i del 0,23% de la concentració de partícules de la capital catalana. Amb el seu Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire, el Port de Barcelona pretén reduir aquests percentatges i minimitzar l’impacte de l’activitat portuària en l’entorn.

Ferris de zero emissions a port

Al Port de Barcelona també operen les dues primeres naus zero emissions a port de la Mediterrània: els ferris Cruise Roma i Cruise Barcelona, de la naviliera Grimaldi Lines. Els vaixells cobreixen diàriament la línia Barcelona - Porto Torres - Civitavecchia i han estat renovats aquest any a les drassanes de Fincatieri (Palerm), per tal d’allargar la seva eslora en 29 metres (fins a un total de 254) i per tal d’introduir una sèrie de solucions tecnològiques innovadores destinades a reduir el seu impacte ambiental i estalviar energia.

Ara, ambdós ferris disposen d’una planta de megabateria de liti, amb una capacitat de 5 MWh, una potència suficient per alimentar el vaixell durant la seva estada a port. La bateria de liti es carrega durant la navegació i evita l’ús de generadors auxiliars dièsel mentre el vaixell està atracat, fet que converteix el Cruise Roma i el Cruise Barcelona en ferris de zero emissions a port. A més, cadascuna de les naus disposa de 4 depuradores, per a la purificació de gasos d’escapament amb l’objectiu de reduir les emissions de partícules en un 80%. La solució que aporten les bateries de liti evitarà l’emissió d’unes 106 tones anuals d’òxids de nitrogen (NOx) per vaixell, xifra que representa prop del 4% de les emissions de tots els vaixells durant la seva estada a port.

A més del GNL com a combustible alternatiu i la solució de les bateries de liti, el Port de Barcelona també avalua altres mesures per a la reducció efectiva de les emissions dels vaixells, com ara l’electrificació dels molls més propers a la ciutat –per tal de subministrar energia des de terra als vaixells–, i l’ús d’altres fonts alternatives d’energia, com l’hidrogen, l’amoni o els combustibles sintètics.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia