Infraestructures

Lleida ja vola sola

Mig any després de la inauguració, l'aeroport d'Alguaire supera les previsions de passatgers

Les tres assignatures pendents són els vols fora de l'espai Schengen, el transport de mercaderies i la recerca d'un gestor privat

Fins ara han passat per Alguaire prop de 25.000 viatgers

Avui fa sis mesos que un avió procedent de Barcelona sobrevolava els camps de conreu de l'altiplà d'Alguaire i aterrava suaument sobre la pista del nou aeroport de Lleida, el primer construït i gestionat al 100% per la Generalitat, sense la participació de l'ens aeroportuari espanyol Aena.

Mig any després d'aquell aterratge inaugural, els responsables de l'aeroport de Lleida-Alguaire respiren tranquils perquè durant aquest temps han aconseguit l'objectiu mínim que s'havien proposat: atreure unes primeres companyies que ofereixin vols regulars des de Lleida, i que aquestes rutes tinguin una xifra raonable de viatgers. Vueling i Ryanair ofereixen dos vols setmanals, a París i Palma la primera i a Milà i Frankfurt la companyia irlandesa, que han utilitzat fins el cap de setmana passat prop de 25.000 viatgers, per sobre de l'esperat. Lleida ja vola sola.

L'objectiu en el moment d'obrir l'aeroport era aconseguir 50.000 passatgers durant el primer any d'operacions, cosa que de mantenir-se el ritme actual durant els pròxims sis mesos se superarà sense problemes, ja que Vueling va iniciar les operacions a mitjan febrer i Ryanair a l'abril, i a més el cap de setmana vinent s'incorpora una altra companyia, Air Nostrum, que oferirà vols regulars a Eivissa i Menorca durant els mesos d'estiu. A l'hivern, la companyia aragonesa Pyrenair farà vols cap a Lleida adreçat al turisme d'esquí, amb Madrid, Lisboa, Vigo i les Canàries com a possibles connexions. “Estem molt contents; engegar un aeroport nou i fer-ho en temps de crisi econòmica era tot un repte i hem aconseguit que ja en la primera temporada funcioni amb normalitat”, celebra el director de Ports i Aeroports de la Generalitat, Oriol Balaguer.

L'orgull públic de la Generalitat és comprensible: no només hi ha en joc justificar de seguida i mostrar la rendibilitat territorial d'una inversió de 97 milions d'euros, sinó també mostrar l'eficiència del govern català a l'hora de dur a terme la gestió plena d'un aeroport, un argument que el govern exhibirà quan es desenterri la reivindicació de la gestió dels aeroports catalans a les mans d'Aena, l'ens del govern espanyol que centralitza la gestió aeroportuària de l'Estat.

Assumptes pendents

El que no s'ha enlairat encara és el tràfic de mercaderies. Aquesta era una de les apostes inicials de l'aeroport. El potencial agroalimentari de Lleida i la possible connexió amb la futura àrea logística del delta de l'Ebre s'han quedat en projectes de futur. “L'aeroport podria ser una opció atractiva per a l'exportació de productes d'alt valor afegit, però és un transport massa costós per als que tenim poc marge”, apunten des d'una de les federacions de productors agroalimentaris de Lleida. La Cambra de Comerç i el govern estan elaborant ara un estudi per valorar la viabilitat del servei aeri de mercaderies.

Els avions, ocupats al 55%

Durant aquests primers mesos de funcionament, els vols que han operat a l'aeroport d'Alguaire han omplert el avions en un 55% de mitjana, amb puntes de tràfic per Setmana Santa.

Punxa París, èxit a Frankfurt

Totes les rutes es mouen en xifres d'ocupació d'avions similars. Han sorprès París, ja que s'esperava més del 45% de mitjana, i Frankfurt, que ha omplert més de l'esperat, d'entre 50 i 60%.

Objectiu: l'esquí britànic

Una assignatura pendent de l'aeroport és l'autorització que ha de donar l'Estat per operar rutes fora de l'espai Schengen. L'objectiu és el turisme d'esquí britànic. S'ha ajornat per a final d'any.

El concurs de la gestió, ajornat

El govern català ha hagut d'ajornar la concessió de la gestió de l'aeroport a una empresa privada. Cap empresa del sector ha volgut concursar per les condicions que imposava la Generalitat.

El govern busca un soci puntual

Ara, el govern s'està plantejant fer un contracte de gestió per un període curt (4 anys) i sense condicions d'inversions, per trobar una empresa que s'encarregui un temps puntual de la gestió.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona