Més TAV amb la Catalunya del Nord i Occitània
El govern proposa una oferta regular de regionals fins a Tolosa i Montpeller
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha proposat la creació d'una oferta regular de trens regionals que uneixin Figueres, Girona, Barcelona, Tarragona i Lleida amb la Catalunya del Nord i Occitània a través de la línia del TAV per tal d'ajudar a impulsar les relacions econòmiques i culturals entre territoris.
Vila ha plantejat, concretament, crear una línia regular que connecti aquestes ciutats amb Montpeller passant per Perpinyà, Narbona i Besiers –totes ja parades més o menys habituals de les línies de TAV Barcelona-París, Barcelona-Lió i Madrid-Marsella– i també ampliar la línia amb Tolosa –passant per Perpinyà i Carcassona–, que actualment només té un comboi diari per sentit i des de Barcelona.
L'objectiu, segons el conseller, és vertebrar un sistema de transport públic “adaptat a les necessitats reals” i “a preus competitius”. Vila remarca que l'actual oferta dels TAV amb l'Estat francès impossibilitat que hi hagi unes relacions “eficients i regulars”, ja que sempre han d'estar supeditades a les baixes freqüències de pas dels trens i a uns horaris que no estant adaptats a les necessitats dels ciutadans de la zona, com tampoc el preu dels bitllets.
De moment, Vila ha acordat amb les autoritats de Migdia-Pirineus i del Llenguadoc-Rosselló (on hi ha la Catalunya del Nord), en les qual està de visita oficial fins avui, fer un estudi de mercat sobre la demanda i la viabilitat del nou servei de trens regionals, que hauria d'estar llest aquest any. “Crec que el servei es podria implementar a partir de l'any que ve”, avança Vila, que remarca, però, que és “imprescindible” la implicació i els compromís dels governs espanyol i francès.
Tercer tren a París des de principis de mes
L'oferta actual de TAV amb l'Estat francès està formada per tres connexions diàries per sentit entre Barcelona i París –el tercer tren, que serveix de reforç durant l'estiu, es va posar en marxa aquest any l'1 d'abril passat– i una connexió diària per sentit en les altres tres línies: Barcelona-Tolosa, Barcelona-Lió i Madrid-Marsella. Tots tenen parada tant a Girona i Figueres com a Perpinyà.