Infraestructures i serveis

Adjudiquen per 7,8 milions la nova estació de busos a Girona

Les obres començaran a la tardor i el termini d'execució és de deu mesos

Ocuparà 17.000 m² subterranis, tindrà 27 andanes i s'han previst 10 taquilles de venda de bitllets

S'estima que cada any hi passaran 1,7 milions de passatgers

El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya va fer pública ahir l'adjudicació de les obres de la nova estació d'autobusos de Girona per un valor de 7,8 milions d'euros. Aquest import suposa una rebaixa important del preu inicial de licitació de l'obra, que s'havia situat en els 9,9 milions d'euros.

La nova estació es construeix en l'estació intermodal subterrània del parc Central de Girona, on també funciona des del gener del 2013 la línia d'alta velocitat. L'adjudicació de l'obra preveu que els treballs de confecció de la nova estació s'allarguin uns deu mesos, que serviran per adaptar els 17.000 metres quadrats del primer nivell subterrani que ocuparà l'estació de busos. L'entrada compartida des de l'exterior per a l'estació d'autobusos i del TAV ha obligat a reduir la xifra d'andanes que tenia el projecte inicial i el projecte definitiu preveu que hi hagi 27 andanes i que en les hores punta es puguin arribar a fer fins a una vintena d'operacions simultànies. Dels 17.000 metres quadrats totals, s'han previst que uns 2.600 metres quadrats es destinin a un espai per als usuaris, amb una sala d'espera i a la recepció de viatgers s'hi ha previst ubicar-hi fins a deu taquilles de venda de tiquets per a les múltiples línies de bus que surten des de Girona.

La previsió del govern català és que les obres s'iniciïn a la tardor i que si es compleixen els terminis es posi en marxa la nova infraestructura durant l'últim trimestre de l'any 2016. L'entrada d'autobusos a la futura estació es farà per una única rampa situada al sud del parc Central, a tocar de la plaça d'Europa, on ja es van preveure semàfors de girs a l'esquerra amb la nova configuració de trànsit de tot el sector després de les obres del TAV.

Bona notícia per Girona

El portaveu de CiU i responsable del projecte ferroviari, Carles Ribas, considera que l'anunci fet ahir pel govern català “és una gran notícia” i recorda que és “el compliment d'una promesa del govern i del conseller Vila que aquest 2015 tindríem el projecte”. El responsable municipal considera que les obres de la nova estació “serviran per consolidar un espai de modalitat que amb la concentració del TAV, Renfe i la nova estació de busos dotarà la ciutat de més modernitat”.

La nova estació de busos subterrània permetrà desmantellar l'actual estació provisional que es va construir ocupant bona part de la plaça d'Espanya, just a l'altre costat del parc Central i a tocar l'estació de Renfe. L'estació provisional es va construir a l'any 2009, ja que l'antiga estació situada al parc Central es va desmantellar en estar afectada per les obres de l'estació intermodal del TAV.

Amb la nova estació de busos subterrània només faltarà que Adif posi a licitació i obri les més de mil places d'aparcament que hi ha a la gran caixa subterrània del parc Central perquè estiguin a ple rendiment els diversos pisos que s'han construït sota terra. De moment però, Adif no té data per a l'obertura d'aquestes dues plantes d'aparcament que comportarà també canvis en els pàrquings de superfície actuals.

LES XIFRES

20
operacions
simultànies es podran arribar a fer a la nova estació de busos de Girona en els moments punta.
2.600
metres quadrats
es destinaran als viatgers i usuaris amb espai d'espera i zona de màquines de venda.

Repensar i redefinir la plaça d'Espanya

Dani Vilà

La nova estació de busos subterrània alliberarà de nou la plaça d'Espanya on des de l'abril del 2009 s'hi ha situat tota l'operativitat de busos a la capital gironina. En campanya electoral diversos grups ja van mostrar la necessitat de repensar aquest espai per adaptar-lo a les noves necessitats. Un dels elements que hi ha el compromís de retornar és la màquina del trenet de Sant Feliu que durant un temps es va situar a tocar de la Casa de Cultura.

Més enllà d'això, el portaveu de CiU, Carles Ribas, assenyala la voluntat del govern municipal “perquè la plaça Espanya es concebi com una porta d'entrada per a la ciutat patrimonial, així mateix com porta d'entrada a la zona comercial” per molts dels visitants que arriben a la ciutat de Girona. Una de les idees que hi ha sobre la taula és la possibilitat de fer un concurs obert perquè diversos arquitectes facin les seves propostes i triar la que s'adigui més a la voluntat de futur per a l'espai.

Si es compleixen els terminis per a la nova estació d'autobusos l'espai pot quedar lliure a finals del 2016. Tot i això, també cal tenir present que una part de l'espai que l'actual estació és propietat d'un particular que es va ocupar previ conveni amb aquest ciutadà.

El govern municipal vincula també la reforma i redisseny de la plaça Espanya amb el futur del carrer de Barcelona. El govern de CiU planteja en aquest mandat un pla especial per aquest eix viari que permeti integrar més aquesta artèria de trànsit a la trama urbana. L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, també ha explicat en els últims mesos la necessitat que la futura plaça Espanya també tingui coherència i doni continuïtat a l'espai del parc Central que en aquest final d'any està previst que es refaci. La nova funció d'aquesta plaça Espanya es consensuarà també amb els veïns en un procés participatiu que es pugui obrir a la ciutat. La concepció antiga de la plaça Espanya la feina una zona eminentment verda que va quedar reduïda a la mínima expressió amb la ubicació de l'estació d'autobusos i que, posteriorment, també s'hi va situar una de les estacions de Girocleta, per facilitar la connexió cap al centre dels ciutadans que arriben ja sigui amb bus, tren convencional o amb TAV a la capital gironina.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Possibles limitacions a alguns vehicles de dièsel

Barcelona

Trien els setze projectes finals del pressupost participatiu de l’Escala

L’ESCALA

Fan una prova pilot a la dessalinitzadora de Blanes per fer-la més sostenible

blanes

Esllavissada a l’accés a Sant Pere de Rodes

Figueres
ALBERT SERRATS
Alcalde de Bordils

“Hem rebaixat l’endeutament d’una manera dràstica”

Bordils

Platja d’Aro apuja del 17% la taxa de residus domèstics

castell-platja d’aro
Palamós

Caldera de biomassa per a tres serveis

Un milió i mig d’euros per connectar Castell i Palamós

pALAMÓS

Girona va per feina amb el TAV

girona