Infraestructures

Túnels model Barcelona

L'Ajuntament unifica els criteris de construcció i manteniment dels passos subterranis

Caldrà un pla de mobilitat que prevegi qualsevol contingència

El túnel de les Glòries ja es fa seguint aquestes especificacions

Hi haurà túnels model Barcelona, i el model serà exportable. L'Ajuntament ha aprovat una normativa específica sobre túnels viaris urbans que unifica tots els criteris que caldrà seguir a partir d'ara a l'hora de dissenyar-los, construir-los i fer-ne el manteniment. El document estableix per primer cop l'obligatorietat d'elaborar amb caràcter previ a la construcció plans de mobilitat que prevegin fins i tot quin seria el pla B per al trànsit en el cas que la infraestructura quedés fora de servei temporalment per una emergència.

El text, que es va aprovar dilluns dia 21 de manera automàtica després de completar la fase d'exposició pública sense que es presentessin al·legacions, és fruit d'un treball que va començar fa quatre anys. Desenvolupat en el marc de la Taula de Túnels, un dels vuit grups de treball de resiliència urbana del consistori, hi han participat la Guàrdia Urbana, els bombers, Protecció Civil, l'àrea de Mobilitat de l'Ajuntament i l'Àrea Metropolitana, que gestiona les rondes. El resultat és
la primera instrucció dedicada a túnels estrictament urbans a l'Estat, explica el gerent de Mobilitat i Infraestructures, Manuel Valdés. De manera que al consistori confien que el document pugui acabar servint de model per a altres ciutats.

13 km de túnels

Barcelona té 13 quilòmetres de túnels viaris: els 5,7 de les rondes i els 7,3 que sumen la resta de passos subterranis, als quals caldrà afegir aviat els que ja estan en construcció. És a dir, el túnel de la Sagrera, que té un conducte en sentit Trinitat de 1,74 km i un altre en sentit estació de la Sagrera de 1,91 km, i la primera fase del de les Glòries, de 508 metres de longitud. La intenció és que tots siguin gestionats des del Centre de Control de Túnels municipal, que ara ja supervisa el funcionament d'una dotzena de conduccions.

El document estipula les instal·lacions de tota mena i els mínims de seguretat que cada túnel ha de tenir en funció de la longitud i el volum de trànsit que es preveu que absorbirà. També obliga a elaborar per defecte un estudi de mobilitat que fins ara només era preceptiu si es demanava ad hoc, i que haurà d'incorporar una anàlisi de qualsevol tall o emergència eventuals a l'interior del túnel. També s'estipula que els túnels hauran de fer com a mínim 5 metres d'altura –o, puntualment, 4,5 en casos especials en què interfereixin amb alguna altra infraestructura–, i que cada carril haurà de tenir 3 metres d'amplada, o 3,25 si estan destinats al transport públic. Els túnels de més de 1.000 metres de longitud requeriran, a més, un carril addicional per a vehicles d'emergència. A més, sempre seran preceptives una vorera per sentit de 75 centímetres d'ample com a mínim, i sortides d'emergència que comuniquin directament amb el carrer cada 200 metres, o cada 150 si es tracta de túnels molt congestionats. En els de més de 200 metres de longitud, els carrils de cada sentit hauran d'anar en tubs separats.

Treball d'adaptació

Fins ara, a l'hora de construir aquests túnels, es tenien en compte preceptes referits a la xarxa viària general o els criteris que s'apliquen en els conductes subterranis interurbans, regulats des del 2004 per una directiva europea que la Generalitat va adaptar a una circular el 2005 i l'Estat, a un reial decret el 2006. Quedava, però, el buit dels túnels en ciutat, que la instrucció del consistori barceloní acabada de sortir del forn cobreix a partir d'ara.

Per elaborar-la, s'han adaptat, a més de les disposicions de la normativa interurbana, regulacions franceses i directrius de seguretat nord-americanes, explica Eduard Carrasco, des de fa un any i mig responsable municipal de manteniment de túnels, i que és qui des de llavors ha supervisat els treballs, iniciats per l'antic cap de Protecció Civil i Prevenció, Jesús Martínez Viejo, abans de jubilar-se. Tot i que l'obra va començar abans de l'aprovació, en la construcció del túnel de les Glòries ja s'apliquen tots els requisits que incorpora.

LA XIFRA

12
túnels,
que sumen 4,6 km, gestiona ara el Centre de Control de Túnels municipal, que els vol assumir tots.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona