Infraestructures i serveis

Mobilitat

El 3,12% dels desplaçaments a la demarcació, en transport públic

L'ús del vehicle privat és majoritari en la mobilitat urbana i interurbana a les comarques gironines

El 44% dels desplaçaments es fan a peu i en bicicleta

Només el 3,12% dels desplaçaments que es fan de caire urbà i interurbà a la demarcació de Girona es fan amb transport públic. Aquesta és una de les dades incloses en el pla de transport de viatgers de Catalunya (PTVC) 2020, presentat aquesta setmana i que té com a objectiu que el transport públic sigui una alternativa real per atendre les necessitats de mobilitat de la ciutadania i contribueixi a la lluita contra el canvi climàtic. L'anàlisi de la situació actual, per poder prendre les mesures necessàries, també conclou que el cotxe és el mitjà de transport majoritari en la mobilitat a motor, i que aplega el 86,5% dels desplaçaments a motor que es fan, fet que implica “una utilització intensiva d'aquest mitjà de transport”. La utilització del vehicle privat a motor supera àmpliament el transport públic tant en desplaçaments interurbans –d'un municipi a un altre– com en desplaçaments intramunicipals –dins un mateix municipi–, i se situa, en aquest darrer cas, en el 33%.

Un altre aspecte assenyalat és que el 44% de la mobilitat a la demarcació es fa amb mitjans no motoritzats, és a dir, a peu o en bicicleta. I que “la bicicleta representa el 3,6% del total de viatges i suposa un volum de desplaçaments equiparable a la suma de viatges en bus urbà i interurbà”. I pel que fa a la quota de ferrocarril, s'assenyala que només és del 0,34% de la mobilitat total interna.

Mobilitat intracomarcal

El PTVC també destaca que els fluxos intracomarcals –dins una mateixa comarca– representen el 93% de la mobilitat interna a les comarques gironines. En aquest sentit, destaquen els de l'àrea de Girona –amb un 37% de la mobilitat intracomarcal– i el Baix i l'Alt Empordà –amb valors al voltant del 19% de la mobilitat interna en cada cas.

D'altra banda, pel que fa a la mobilitat intercomarcal, es conclou que els fluxos més importants estan constituïts per les relacions amb l'àrea de Girona, que aplega el 80% dels fluxos intercomarcals, principalment, pel que fa a la connexió amb el Baix Empordà i, en menor mesura, amb l'Alt Empordà. També destaca la relació entre l'Alt i el Baix Empordà, que tenen un 6,8% de la mobilitat entre comarques.

LES XIFRES

86,5%
dels desplaçaments
es fan amb cotxe i una bona part d'aquests, el 51%, són desplaçaments interns.
44%
de la mobilitat total es fa amb mitjans no motoritzats, a peu i en bicicleta.

Les propostes del pla de transports

Per aconseguir l'objectiu que el transport públic sigui una alternativa, el govern aposta per finalitzar el desplegament de la xarxa de busos d'altes prestacions Exprés.cat, així com per executar noves estacions. Així, si ara a la demarcació hi ha en servei la línia exprés Girona-Olot, consten com a pendents les de Girona-Lloret de Mar; Blanes-Lloret de Mar; Girona-Palamós; Girona-Santa Coloma de Farners; Figueres-Roses i Girona-Torroella de Montgrí-L'Estartit. El pla també preveu les noves estacions d'autobusos a Girona, Puigcerdà i la Bisbal d'Empordà.

També dins el pla, però ara ja amb una priorització ambiental mitjana, hi ha la incorporació de nous serveis de rodalia ferroviària coordinats amb la xarxa de busos i la incorporació dels serveis de rodalia de Girona als sistemes tarifaris integrats de l'àmbit territorial. També es proposa la millora d'accés en transport públic als centres de concentració d'activitat laborals –els principals polígons industrials–. Un tercer grup recull propostes amb una prioritat ambiental baixa perquè estan destinades a un volum de desplaçaments més reduït i inclou l'ajust d'oferta de serveis nocturns.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona