municipal
recollida d'escombraries
Figueres renovarà el servei de neteja setze anys després
El nou contracte de recollida dels residus sòlids urbans, serveis de neteja viària i gestió i manteniment de la deixalleria substituirà el del 2002 i costarà 1,17 milions d’euros anuals més
El cost del nou servei municipal de recollida dels residus sòlids urbans, el servei de neteja viària i la gestió i el manteniment de la deixalleria passarà dels 4.825.230 euros anuals actuals als 6.000.000 euros. El cost de la neteja viària serà de 2,9 milions d’euros (2,4 milions d’euros ara); el de la deixalleria, de 288.532 euros (219.000, ara), i el de la recollida de residus sòlids urbans, de 2,7 milions (2,1 fins ara).
L’any passat es va esgotar el vell contracte de neteja que era vigent dels del 2002. En aquests setze anys, Figueres ha crescut en 10.552 persones (un increment del 30%), de manera que es generen 21.057 tones anuals d’escombraries. En aquest temps han crescut zones urbanitzades al parc de les Aigües, el Rec Susanna, Fages de Climent, el sector industrial de Vilatenim Sud, el camí vell de Vilatenim, el sector industrial de la depuradora i el carrer Glòria Compte.
Amb aquestes noves necessitats que difereixen tant de les del 2002, els objectius del nou servei de recollida dels residus sòlids urbans són diversos. Es preveu la introducció de la recollida selectiva de la fracció orgànica; la introducció de serveis porta a porta als barris de baixa densitat i a les activitats econòmiques, i d’un sistema d’àrees emergent al centre històric. També es planteja un nou sistema de recollida amb contenidors de càrrega lateral, es marca l’objectiu d’incrementar la recollida selectiva del 24% actual al 42% al final del contracte; l’eliminació d’àrees soterrades, i reduir la problemàtica dels residus voluminosos. Es preveu, a més, fer servir vehicles energèticament més eficients que els actuals, com ara vehicles elèctrics i híbrids.
Es vol reduir el nombre d’àrees de recollida de 297 a 226 i augmentar el nombre de contenidors dels 1.351 actual als 1.385, que ocupin menys metres lineals urbans (dels 2.673 actuals als 1.692). La nova contracta preveu la recollida domiciliària de cinc fraccions (ara són quatre), fer recollida porta a porta de resta i orgànica en zones residencials de baixa densitat; al sector comercial, de paper i envasos; en establiments de restauració, de resta i orgànica, i al sector industrial, de resta, envasos i paper. Augmentar el nombre de rutes i passar de fer-ne una –com es fa actualment– a fer-ne tres, com es planteja en el nou plec de condicions.
A la deixalleria es planteja l’ampliació a 12 molls de càrrega, l’ampliació de l’horari i l’augment del magatzem de residus valoritzables. En la neteja viària s’augmentarà el personal, la maquinària i es farà una nova distribució per sectors. S’incorporarà la fregada mecànica de voreres i vials i la neteja de carrers amb aigua; s’establirà una diferenciació de temporada baixa i alta i es renovaran totes les papereres. Les hores anuals dels serveis d’escombrada manual, mecànica, fregada de vials, regada de vials i voreres a pressió, treballs d’hidronetejador a alta pressió i de l’equip de brigada augmentaran un 36,5% respecte al servei contractat el 2002 i vigent ara mateix. Es passarà de les 48.594 hores anuals a les 66.355 que s’introduiran amb el nou contracte.
Aquest dijous es portarà el plec de condicions al ple perquè s’aprovi. Ahir al vespre es va fer una sessió informativa al Cercle Sport destinada als figuerencs. L’alcaldessa de Figueres, Marta Felip, va aprofitar l’acte per explicar l’abast del canvi respecte al contracte del 2002. Va manifestar l’interès que la millora del servei sigui progressiva i va posar com a exemple la recollida porta a porta: “Seria idoni que el porta a porta es fes a tota la ciutat. Però ara per ara la recollida integral és impossible.” Dos dels presents, membres de Figueres Democràcia, van retreure a l’alcaldessa que els ciutadans no puguin participar en la fiscalització del procés.