Infraestructures i serveis

les inversions de l'estat

Recuperació a mitges del parc Central quasi 10 anys després

L’Estat n’obre la part principal, però li queda pendent la zona esportiva prop de la plaça Europa i la vegetació del nou espai urbanitzat

Les obres havien de durar 33 mesos i de moment ja n’han fet 115

Les mesures de seguretat, “pràcticament acabades”

Nou anys, vuit mesos i dos dies després que es tallés el trànsit al carrer Rafael Masó, per donar així començament a les obres de l’estació del tren de l’alta velocitat (TAV) de Girona, la ciutat va recuperar ahir l’espai principal del parc Central. Les obres havien de durar 33 mesos, segons les previsions inicials; n’han passat 115 i, de fet, no es poden donar per acabades del tot: falta la vegetació de la zona oberta ahir; les mesures de seguretat als túnels i l’estació no estan enllestides del tot, i sobretot queda pendent la zona esportiva que Adif ha de fer prop de la plaça Europa, i també la marquesina entre estacions que ha de construir l’Ajuntament.

El secretari d’estat d’Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, va inaugurar ahir al matí l’espai de 2,5 hectàrees pendent sobre l’estació: “Estic satisfet de poder veure acabada una obra que ens ha ocupat tant de temps.” Sobre la vegetació pendent, va dir que “se sembrarà quan el fred no congeli les llavors que s’hi plantin”. El secretari d’estat va indicar que la zona, un cop estigui enjardinada, serà idònia perquè s’hi posi alguna guingueta que faci la funció de bar.

Com fa un mes va fer el delegat del govern espanyol a Catalunya, Enric Millo –que ahir també era a l’acte–, Gómez-Pomar va voler ressaltar totes les actuacions que s’han fet els últims mesos en matèria de seguretat per “adaptar-se als protocols i els requeriments de protecció civil de la Generalitat” –obviant que fa cinc anys que els trens ja circulen sense tenir pla d’autoprotecció aprovat–, però va reconèixer que encara no estan del tot. “Estan pràcticament acabades, queda alguna petita cosa d’importància menor.”

Amb l’obertura ahir de la zona sud de la llosa, que se suma a la zona nord, oberta al desembre, Adif i el govern espanyol donen per acabades les obres de reposició de la llosa, que han costat 1,7 milions i han estat a càrrec de Copcisa. Els queda pendent, però, la zona més al sud, tocant a l’antiga plaça Europa, on s’ha de fer una zona esportiva al costat de l’entrada dels autobusos a l’estació. Adif i l’Ajuntament de Girona van acordar deixar aquesta part fora del projecte de la llosa per no endarrerir la recuperació de la part més central del parc. S’estava d’acord, però, que allà s’hi havia de fer una zona esportiva i que l’obra seria a càrrec d’Adif. També queda pendent un altre projecte que depèn de les obres del TAV: la reforma de la plaça Espanya, un cop l’espai –propietat d’Adif– ha quedat alliberat de l’estació de busos provisional que l’ha ocupat els anys d’obres de l’alta velocitat i es pot recuperar com a espai per a la ciutat.

Pàrquing i viatgers

Responent a la premsa, Gómez-Pomar es va referir al miler de places d’aparcament subterrani que disposa Adif als nivells -2 i -3 de l’estació intermodal: “Hi intentarem donar el millor ús. Si estan les places fetes es posaran en servei. Cal veure quin és el règim d’explotació i en quines condicions, però les places es construeixen perquè es puguin usar.”

El secretari d’estat d’Infraestructures va lloar l’“exemple d’intermodalitat” que és l’estació situada a sota del parc Central, per la qual, va destacar, van passar uns 7 milions de viatgers (entre arribades i sortides) l’any passat: uns 3,5 milions per l’estació d’autobusos, i uns 3,5 milions per la del TAV.

LES DATES

18.08.08
és el dia
que van començar les obres per a la construcció de l’estació del tren d’alta velocitat a la ciutat de Girona.
09.01.13
és el dia
que es va estrenar la línia Barcelona-Girona-Figueres del TAV i, per tant, l’estació del TAV de Girona.

Les obres de la marquesina, al maig

L’Ajuntament de Girona calcula que les obres de la marquesina que ha d’unir l’estació del tren convencional amb l’estació intermodal (l’edifici on hi ha la d’autobusos i la del TAV) podran començar al mes de maig. Els treballs tenen una durada prevista de quatre mesos.

La construcció de la marquesina, que és a càrrec de l’Ajuntament,s’ha endarrerit encara més perquè l’empresa a la qual es van adjudicar els treballs, Argón Informática, va anunciar que pensava presentar concurs de creditors. L’Ajuntament ha preferit optar per adjudicar l’obra a l’empresa que va quedar segona, Rubau Tarrés, en lloc de fer un nou concurs, per tal d’anar més de pressa. No ho podrà fer, però, fins que l’administració concursal d’Argón Informática es faci càrrec de la liquidació de l’empresa. Ahir finalment Argón Informática va presentar la documentació del concurs de creditors i ara cal esperar que vagin passant els tràmits burocràtics. El càlcul és que, amb la Setmana Santa pel mig, es comenci al maig.

L’alcaldessa recorda els perjudicis causats i l’Estat els menysté

L.A

L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, va deixar clar ahir que l’obertura finalment del nou parc Central –“una peça clau per a la definició d’una nova centralitat a Girona”, va remarcar– “no fa oblidar el patiment dels veïns i veïnes” en els 9 anys i 8 mesos d’obres ni “els incompliments de terminis i compromisos durant tots aquests anys”. En una cadena de piulades a Twitter, Madrenas va recordar també que molts treballs els va haver d’assumir el consistori, i que estan fent un informe “on es quantificaran aquests danys i perjudicis per a la ciutat de les obres durant tot aquest procés”, i que reclamaran “a Adif”. Madrenas ho emmarca en la negociació que emprendrà el consistori amb l’ens ferroviari per temes encara pendents, el més important dels quals és la remodelació de la plaça Espanya. També el futur de la zona sota vies on es venien els bitllets quan hi havia l’estació de busos a la plaça Espanya. Tot plegat s’abordarà en una reunió prevista per a les pròximes setmanes. L’alcaldessa té clar que continuarà “exigent per garantir el compliment de les obligacions d’Adif a Girona al més aviat possible”, aposta pel diàleg per “accelerar els treballs pendents” i buscar l’acord, però si no obté compensacions s’ha compromès a dur el cas als jutjats.

D’una manera molt diferent ho veu el secretari d’estat d’Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, que quan li van preguntar per una possible compensació als veïns es va limitar a dir que “disculpin les molèsties” però que “a vegades les obres tenen problemes i s’encallen”, tot i que ells ho intenten “fer sempre al més ràpidament possible”, i va considerar que “avui [per ahir] és el moment que la gent comenci a gaudir i a mirar endavant i veure tots els treballs que s’han fet”.

Absència de l’Ajuntament

Respecte al fet que l’Ajuntament vulgui reclamar danys i perjudicis pel retard, Gómez-Pomar va aprofitar per retreure a l’alcaldessa que no fos allà, tot i haver-hi estat convidada: “Crec que seria un bon moment perquè l’Ajuntament, en lloc d’estar parlant de danys i perjudicis, fos aquí, parlant d’aquest espai que es posa a disposició dels ciutadans, i tingués aquesta satisfacció com la tenim nosaltres.” Va recordar que des de finals del 2014 ell havia anat acordant “totes aquestes actuacions” amb el consistori.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona