Urbanisme

municipal

aparcaments

L’ocupació de les àrees blaves i verdes de Girona, al 75%

La municipalització no ha tingut una especial repercussió en el servei ni en els ingressos, segons l’Ajuntament

Entre les dues modalitats, hi ha 1.706 places al conjunt de la ciutat

L’ocupació més elevada la tenen les àrees blaves d’aparcament

La municipalització del servei de control de les àrees blaves i verdes d’aparcament a la ciutat de Girona no ha tingut una especial repercussió en l’ús del servei ni en els ingressos que l’Ajuntament n’obté. El tinent d’alcalde i regidor de l’àrea d’Urbanisme, Activitats, Mobilitat i Via Pública de l’Ajuntament de Girona, Joan Alcalà, ha destacat que ha estat una transició “tranquil·la” i que no s’ha notat en clau de ciutat. Ho avalen les dades del mateix consistori, que certifiquen que el nivell global d’ocupació de les 1.044 places blaves i les 662 places verdes d’aparcament voreja el 75%. Va ser així el 2005 –quan el servei estava adjudicat a l’empresa Setex Aparki SA– i es va tancar l’any amb una ocupació del 76,12%. El 2016, primer any de la municipalització, l’ocupació va ser del 73,64%, i aquest any, amb dades tancades al setembre, l’ocupació va ser del 74,92%. Pel que fa als ingressos aquest 2017 (també fins al setembre), van arribar a 1.703.756,72 euros, en la proporció dels anys anteriors agafant el mateix període. Mirant anys tancats, el 2015 es van ingressar 2.332.989,30 euros, i el 2016, un total de 2.279.141,10 euros.

L’ocupació més elevada la tenen les àrees blaves d’aparcament. Per al control de les ocupacions, l’Ajuntament separa les que hi ha a Sant Narcís, que són un centenar, de les de la resta de la ciutat, al voltant de 900. Entre aquestes últimes, que són presents en un ampli sector del centre de la ciutat, l’ocupació mitjana anual voreja el 80% i s’ha mantingut estable en aquest percentatge en els darrers tres anys. El percentatge és molt més baix a Sant Narcís, on l’ocupació ha anat creixent des del 2015 fins a aquest any, però només lleument. Si el 2015 l’ocupació mitjana anual va ser del 35,23%, el 2016 va ser del 38,53%. En els nou primers mesos del 2017 es va assolir un percentatge del 39,37%.

Les àrees verdes

Actualment hi ha dos sectors amb àrees verdes d’aparcament, que s’ampliaran properament (vegeu pàgina següent). L’un és el de les Pedreres i l’altre, la zona del Güell. El primer té 142 places i el segon, 520. L’àrea verda del sector Güell es concentra bàsicament a la zona de carrers que hi ha limitada per l’avinguda de Josep Tarradellas per l’oest, el carrer Santa Eugènia pel sud, el passeig de la Devesa pel nord i la ronda de Ferran Puig per l’est. En aquest sector, on hi ha pintats totalment o parcialment dotze carrers, l’ocupació s’ajusta a la mitjana global. De gener a setembre, per fer la comparació, el 2015 hi havia una ocupació del 78,02%; el 2016, del 73,87%, i el 2017, del 73,79%.

És molt inferior l’ocupació al sector de les Pedreres. Hi ha vuit carrers amb places d’aparcament verdes, i l’ocupació mitjana en els primers nou mesos d’aquest any ha estat del 27,62%, segons els càlculs de l’Ajuntament. És el percentatge més baix dels darrers anys i va minvant, ja que el 2016, durant els mateixos mesos, va ser del 35,54%, i del 38,97% de gener a setembre del 2015.

Pel que fa al pagament trimestral a l’àrea verda –la possibilitat que tenen els residents al sector de pagar un cop cada tres mesos i estalviar-se haver d’adquirir el tiquet cada dia o cada setmana–, el nombre d’usuaris no ha parat de créixer, de manera lenta però progressiva. Fins al setembre, s’ingressaven 5.187 euros trimestrals (per períodes naturals). Tenint en compte que el cost per resident és de 19,5 euros, significa que hi havia 266 ciutadans de Girona fent ús del servei de pagament trimestral de l’àrea verda. Un any abans eren 192, mentre que el setembre del 2015 hi havia un total de 132 usuaris.

LES DATES

01.01.16
Es va municipalitzar
el servei de gestió de les àrees verdes i blaves. Feia dos anys que el tenia l’empresa Setex.

LES XIFRES

02.01.14
Es van estrenar
les àrees verdes d’aparcament a Girona: 520 places al sector Güell i 142 a les Pedreres.
266
usuaris
de l’àrea verda paguen la quota trimestral de 19,5 euros. El nombre d’usuaris creix cada trimestre.
1.044
places blaves
hi ha al conjunt de la ciutat. De verdes, n’hi ha 520 al sector Güell i 142 al sector de les Pedreres.
81
per cent
d’ocupació mitjana anual han registrat en els últims tres anys les àrees blaves d’aparcament.

La nova àrea verda al sector del passeig de la Devesa, al novembre

J. Nadal

L’ampliació de l’àrea verda d’aparcament al sector Güell, a tocar del passeig de la Devesa, serà una realitat el mes vinent, segons el regidor Joan Alcalà, que assegura que estan pendents de concretar amb els veïns quantes places de l’aparcament central de la zona de l’antiga sala de ball, entre la plaça de la Sardana i la rotonda del Rellotge, es reconvertiran. Segons explica, ja s’està treballant en el programari per al bon funcionament del servei, ja que en aquest sector tindrà peculiaritats respecte a les normes habituals de l’àrea verda. Els dies de mercat –els dimarts i els dissabtes–, tothom hi podrà aparcar gratuïtament durant un temps màxim d’una hora. Per a la resta de dies i horaris, el funcionament serà l’habitual de les àrees verdes. L’hora gratuïta s’ofereix per facilitar l’accés al mercat i per prohibir de manera definitiva que els cotxes aparquin dins la Devesa. Així doncs, assegura el regidor, un cop entrin en servei els nous aparcaments d’àrea verda en aquest tram final del carrer Güell, es tancarà l’aparcament del Camp de Mart.

Altres ampliacions

Pel que fa a una valoració més global de les àrees verdes i blaves de la ciutat, el regidor destaca els efectes positius que tenen per a la mobilitat i l’assoliment dels objectius de cada tipologia d’aparcaments de pagament a la via pública. L’objectiu de les àrees blaves d’aparcament és garantir una alta rotació de vehicles en entorns comercials i escolars. Pel que fa a les àrees verdes, es pretén prioritzar l’aparcament dels veïns del sector. Alcalà diu que el màxim aval del bon funcionament d’aquests sistemes és la demanda que hi ha des de les associacions veïnals per ampliar el nombre de places, en alguns casos, i per crear-ne allà on no n’hi ha, en d’altres. Destaca, per exemple, l’interès de les entitats perquè es facin places verdes d’aparcament a Santa Eugènia i perquè s’ampliï el nombre de carrers on ja n’hi ha a les Pedreres. També s’ha parlat de fer-ne a Sant Narcís, i aquest és, de fet, un dels aspectes que es volien considerar dins la preparació del pla integral en què s’ha començat a treballar. La creació de l’àrea verda a Sant Narcís, però, no depèn necessàriament de l’aprovació i l’aplicació del pla integral, remarca el regidor, sinó que es podria implantar abans si es considerés oportú. En tot cas, assegura, les decisions es prendran sense presses i en funció de la demanda dels veïns.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona