Urbanisme

El ramal de la C-32, “la millor opció”

La Generalitat destaca que l’allargament de l’autopista combat el canvi climàtic

Desdoblar la GI-600 i la GI-682 és inviable, afirma el secretari d’Infraestructures i Mobilitat

A banda de les traves al jutjat, el govern defensa el seu últim estudi
Per Aturem la C-32, desforestar 60 hectàrees és “insostenible”

La Generalitat de Catalunya defensa el ramal de l’autopista C-32 des de Tordera (Maresme) fins a Lloret de Mar d’acord amb la llei del canvi climàtic. El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, creu que aquesta infraestructura, que finança Abertis, és “la millor solució” tenint en compte les cinc alternatives analitzades en l’últim estudi informatiu i d’impacte ambiental, aprovat al juny.

Gavín descarta el desdoblament de la carretera de Blanes a Lloret, la GI-682, o la GI-600, la via de Tordera a Blanes. Per paràmetres de contaminació, el secretari d’Infraestructures afirma que la Generalitat hauria pogut descartar l’autopista des de Tordera fins a Lloret, però que és l’alternativa més sostenible. Segons l’estudi, en fase d’explotació la nova via ràpida emetria 40.649 tones de diòxid de carboni (CO2), mentre que l’alternativa 0 (no fer cap obra) n’emetria 49.090; la número 1, 40.739; la 3, 45.737, i la 4, 46.340. El ramal “s’adequa als objectius de reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle (GEH)”.

Tot i la suspensió cautelar del TSJC de l’inici de les obres, el jutge no posa en dubte –diu Gavín– la necessitat de la infraestructura. “L’alternativa 2 encara és la mateixa i hi hem fet millores ambientals. Són modificacions menors.” L’antic president de la Diputació de Lleida diu que l’estudi significa “una continuïtat i que no hi ha hagut cap canvi de projecte constructiu”. Admet, això sí, que “s’han allargat túnels i passos de fauna i s’han modificat viaductes”. El projecte preveu el túnel de l’Àngel, de 540 metres de longitud, i un viaducte de 126 m al torrent de les Ànimes, entre altres eixos. El cost del ramal és ara de 92,8 milions.

La Plataforma Aturem la C-32 prepara al·legacions abans que s’acabi el període d’exposició pública (el 20 d’octubre). “No falten carreteres, sobren cotxes”, explica el portaveu Joan Mora. Hi afegeix, en referència a la nova via: “Desforestar 60 hectàrees és el més insostenible.”

Aturem la C-32 explica que la Generalitat té “altres prioritats” ja que descarta les alternatives número 3 i 4. “Aquestes dues alternatives resoldrien part dels problemes de la mobilitat. N’hi continuaria havent en temporada alta, però no com ara. A més, la Generalitat té aprovat un estudi de carril bus entre Blanes i Lloret.”

L’alternativa número 3 inclou el desdoblament de la GI-600 i la GI-682, igual que la número 4. Aquesta incorpora, fins i tot, la variant nord de Blanes. La Generalitat ha inclòs les dues variants perquè el TSJC li ho va requerir el juliol del 2019.

No fer res, “crític”

Excloent la possibilitat de no fer res (alternativa 0), que es descarta per l’impacte crític, el recent estudi dona 14 punts al ramal perquè, entre altres raons, redueix les emissions i descongestionaria els centres urbans. El document admet que la infraestructura perjudica la fauna i el patrimoni cultural (Sant Pere del Bosc). L’estudi està basat en la metodologia de l’Administració de Transport de Suècia.

D’altra banda, l’alcalde de Blanes, Àngel Canosa (ERC), recorda el no a la C-32 en la consulta del 2016 i diu que el govern no els ha detallat l’estudi. El juliol del 2019, l’equip de govern, d’ERC i Blanes en Comú Podem, va demanar “la suspensió definitiva de les obres de prolongació de l’autopista C-32”. L’Ajuntament de Lloret, en canvi, sempre ha defensat la infraestructura.

LA XIFRA

40.649
tones
de diòxid de carboni (CO2) emetria a l’any el ramal de la C-32 fins a Lloret, segons l’estudi del govern.

LES FRASES

Si les alternatives fossin millors d’acord amb la llei del canvi climàtic, ens hauríem vist obligats a canviar de traçat i d’opció
Hem analitzat les alternatives 3 i 4 ja que ho va demanar el jutge, però són inviables per la inversió, les retencions i el temps d’espera
L’opció triada [el ramal fins a Lloret] ja és la millor, i més ara amb el càlcul d’emissions
Isidre Gavín
SECRETARI D’INFRAESTRUCTURES I MOBILITAT DE LA GENERALITAT


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona