Urbanisme

Projectes d'estudiants per desenvolupar Illa de Blanes

Alumnes dels últims cursos d'arquitectura faran propostes per a la zona d'Illa de Blanes

El sector forma part dels terrenys que es van cedir com a aval per al crèdit de la Ciutat Esportiva

Estudiants de quart i cinquè d'arquitectura de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona proposaran, durant el curs vinent, projectes per desenvolupar la zona coneguda com Illa de Blanes, un solar de gairebé 7 hectàrees de terreny a tocar del passeig marítim. Malgrat que l'encàrrec és engrescador, abans que s'hi pugui desenvolupar cap de les idees que s'arribin a proposar caldrà recuperar el solar per al municipi, ja que actualment forma part dels terrenys que es van acordar com a aval per al préstec amb l'Institut Català de Finances, que va servir per fer la Ciutat Esportiva.

En el seu moment el Consorci Illa de Blanes (actualment Consorci Urbanístic Portal de la Costa Brava Illa de Blanes) es va crear per fer la Ciutat Esportiva, i en el ple de l'Ajuntament de Blanes del 21 de juliol del 2010 es va aprovar (després d'un acord amb el Departament de Presidència de la Generalitat) cedir un seguit de terrenys com a garantia a l'ICF de retorn del crèdit. Dels 30 milions d'euros que va costar la Ciutat Esportiva, l'Ajuntament encara en deuria aproximadament quinze i, per tant, no pot disposar dels terrenys que, en conjunt, tenen un valor superior a 50 milions d'euros.

Obligats per llei

A banda de l'interès lògic de l'Ajuntament per recuperar aquests terrenys, la llei de racionalització i sostenibilitat de l'administració local (Lrsal) obliga a eliminar consorcis que no tenen cap ús, i aquest és el cas del Consorci de l'Illa de Blanes, que només té deute. De fet, el consorci urbanístic actual és hereu del Consorci Portal de la Costa Brava-Illa de Blanes, en què hi havia representats Generalitat, Ajuntament, Consell Comarcal de la Selva i Diputació de Girona, i actualment només hi ha la Generalitat i l'Ajuntament. El consistori blanenc ja havia començat a treballar propostes amb el Departament de Presidència de la Generalitat per recuperar els terrenys, però el canvi de govern ha deixat en un període de transició les negociacions. “Als terrenys ara no hi podem fer res, no són nostres, estem estudiant com liquidem el deute, l'únic clar és que s'hi han de posar diners o els terrenys passen a l'ICF”, va dir l'alcalde, Miquel Lupiáñez. Inicialment el préstec de 30 milions s'havia de tornar amb els rendiments de l'anomenada Illa Isozaki, un gran projecte cultural i recreatiu que s'havia de construir a la parcel·la Illa de Blanes i que mai no va veure la llum. Una de les possibilitats per alliberar les finques és vendre alguna parcel·la, ja que amb els diners es podria pagar el deute pendent i recuperar almenys la zona d'Illa de Blanes. En aquesta finca on ara hi ha un pavelló en desús, aparcament i l'estació d'autobusos, hi havia projectat fins i tot un hotel, habitatges i el nou ajuntament de Blanes.

Una proposta de Catalán

Pel que fa als projectes que faran els estudiants, la regidora d'Urbanisme, Pepa Celaya (PSC), va explicar que la idea va sorgir del regidor d'ICV-EUiA (a l'oposició) Víctor Catalán, que fins fa poc havia estat estudiant d'arquitectura. Celaya va dir que li va semblar bona idea, tot i que Catalán també hi volia incloure un projecte de rehabilitació de l'antic pavelló, però la regidora ho descarta perquè diu que està en molt mal estat i que haurà d'anar a terra. Pepa Celaya va explicar que històricament (almenys en els últims deu anys) tots els partits han proposat fer un concurs d'idees per tal de desencallar aquesta àrea, però que aquest concurs mai no s'ha arribat a fer. “Com que Víctor Catalán encara té contacte amb els professors, va proposar que els alumnes facin l'exercici a Blanes”, va dir. Els professors van desplaçar-se a la població per veure'n la parcel·la. “Els va agradar molt i el proper curs uns setanta alumnes en faran un estudi.”

LES XIFRES

18,5
milions
d'euros és el valor que tenen els terrenys de la zona de l'Avinguda Estació
38,5
milions
d'euros és el que els tècnics calculen que val la parcel·la d'Illa de Blanes

Les grans finques afectades pel préstec de l'ICF

Els alumnes hauran d'incloure al projecte de la parcel·la Illa de Blanes un equipament privat (hi ha previst un complex hoteler), el nou ajuntament i la nova seu de la policia local. Aquesta parcel·la, segons els informes que en van fer els serveis tècnics, tindria un valor de 38.497.506 euros. En aquesta finca hi ha una part més gran, de 65.200 m² –on hi havia d'anar l'Illa Isozaki– i un sector més petit, comprès entre els carrers Ernest Lluch, Senda del Molí, Avinguda Europa i Passeig de Catalunya, de 6.329,56 m², on actualment només hi ha l'ambulatori. En aquesta parcel·la més petita el límit edificable és de 12.395,40 metres quadrats.

L'altre gran sector afectat és més al nord i està format per dues parcel·les: el sector de l'Avinguda de l'Estació/Carretera de Malgrat, de 3.573 m², amb un límit edificable de sis plantes, al costat de l'Escola Pinya de Rosa; i la resta del sector de l'Avinguda de l'Estació/Carretera de Malgrat on hi ha les finques de la deixalleria municipal i serveis municipals, amb una extensió de 5,673 m². Entre totes dues, tenen un valor mínim de 18.624.685 euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona