Serveis

El transport públic a l'àrea metropolitana continua a l'alça

Metro i bus acumulen 483,7 milions de viatges aquest any, un 2,4% més que en els primers nou mesos del 2014

L'AMB avisa que sense més aportacions econòmiques o una pujada tarifària no té marge per créixer

El sistema de metro i autobús de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) va registrar entre el gener i el setembre 483,67 milions de viatges, una xifra un 2,4% més alta que la del mateix període de l'any passat, i que s'acosta al màxim històric de 488 milions registrat al llarg dels primers nou mesos de l'any 2011, segons va precisar el president de l'AMB, el també alcalde de Sant Joan Despí, Antoni Poveda.

Els busos que gestiona directament l'AMB acumulen 137,59 milions d'usos, un 1,03% més que en aquesta data del 2014. El metro continua sent el mode més utilitzat, amb 284,69 milions de viatgers, que equivalen a un increment d'un 2,7%. Els que més creixen, però, són els serveis de bus de gestió indirecta, com ara les línies interurbanes, que s'han externalitzat i que assumeixen empreses privades. Els seus 61,39 milions de viatgers suposen un increment del 4,3%. En aquest paquet destaquen, en el servei diürn, l'augment d'un 5,3% a l'Hospitalet i el Prat, i d'un 4,9% al Barcelonès Nord, i, pel que fa als busos nocturns, la pujada del 5,4% registrada al Baix Llobregat i la del 5,6% de Barcelona i Barcelonès Nord. L'aerobús també continua guanyant viatgers, un 4,4%, concretament.

El servei d'aparcaments segurs per a bicicletes de particulars de l'AMB, el Bicibox, s'ha consolidat amb 5.000 usuaris registrats i una mitjana de 15.000 bicicletes estacionades cada mes, un 52% més que fa un any.

L'increment del nombre d'usuaris del sistema de transport públic, que reforça la tendència ja detectada els dos primers trimestres de l'any, l'atribueix l'entitat metropolitana a una “incipient recuperació econòmica”. Entre altres coses, perquè l'increment es concentra sobretot en la franja de 7 a 10 del matí, la qual cosa reforça la idea que és la ”mobilitat obligada” la que explica els resultats.

En aquesta línia, Poveda va desvincular la millora de resultats de l'abaratiment tarifari aplicat aquest any –una rebaixa del 3,4% en el preu de la T-10, el bitllet més utilitzat– a instàncies del llavors alcaldable i ara regidor barceloní Jaume Collboni, socialista com ell. De fet, va advertir de la precarietat de “l'equilibri del sistema”, que es finança de manera mixta –amb la venda de bitllets i les aportacions de les administracions–, per la rebaixa d'ingressos que ha comportat aquella decisió combinada amb la congelació de la injecció econòmica de la Generalitat i la reducció de la de l'Estat. “És un equilibri just sobretot per poder créixer”, va precisar, en el que es podia interpretar com un avís per a navegants amb vista al debat sobre les tarifes de l'any vinent, un debat que va assegurar que encara no s'ha encetat.

Poveda va llançar un altre missatge. Perquè, de la mateixa manera que ha pujat l'ús del transport públic, també ho ha fet el del transport privat –un altre argument a favor de la tesi de la recuperació econòmica–, en un 2,3%. El que es tradueix, va advertir, en “un problema de col·lapse als accessos” a Barcelona, que alhora afecta la velocitat comercial dels autobusos. “Acumulem un retard de més de 10 anys en carrils segregats”, va lamentar.

LA XIFRA

11,53
milions
de viatgers ha guanyat el transport públic metropolità respecte dels primers nou mesos del 2014.

Una aplicació més completa

L'Àrea Metropolitana de Barcelona ha ampliat AMBTempsbus, l'aplicació per a dispositius mòbils que dóna informació útil de la xarxa de transport públic. Fins ara, l'app oferia informació detallada sobre horaris i recorreguts de les línies d'autobusos, però ara també dóna dades de metro, tramvia, Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i la xarxa de rodalies de Renfe, per facilitar la planificació d'itineraris. A partir d'ara, a més, l'aplicació avisarà de manera immediata de qualsevol incidència relacionada amb la xarxa de bus metropolità, com ara el tall d'una línia o l'anul·lació d'una parada per obres.

L'última de les novetats que incorpora la nova versió de l'app és la possibilitat d'enviar suggeriments i queixes a l'AMB, via correu electrònic o omplint un qüestionari accessible des de la mateixa aplicació. L'entitat metropolitana es compromet a respondre
a totes les queixes en un termini de vint dies.

AMBTempsbus té, segons l'AMB, més de 177.000 usuaris: 121.500 en la seva versió per a dispositius Android i uns 56.000 en la versió iOS. El nombre de consultes diàries volta les 200.000, de dilluns a divendres, i les 135.000, dissabtes, diumenges i festius.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia