Infraestructures i serveis

L'Estat compensarà TP Ferro pel retard del TAV amb 128 milions i una ampliació de la concessió

L'empresa té el tram de Figueres a Perpinyà acabat i en desús des del febrer

El Consell de Ministres va aprovar ahir l'autorització perquè el Ministeri de Foment pugui fer efectives les compensacions a la concessionària TP Ferro. En el contracte que van signar les dues parts quan es va adjudicar la construcció i concessió del tram de la via del tren d'alta velocitat de Figueres a Perpinyà deia que s'hauria de compensar l'empresa en cas que hi hagués retards en el pas de trens per la infraestructura.

Com que previsiblement no serà fins al 2012 que la línia funcionarà amb normalitat, com va recordar precisament ahir el secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, el govern espanyol haurà d'indemnitzar TP Ferro per quatre anys. I és que l'empresa té la via feta i, per tant, aturada, des del febrer d'aquest any. En la nota, l'Estat admet que les compensacions s'han pactat per «mantenir l'equilibri econòmic i financer» de la concessió.

Una part en préstecs

La fórmula que han trobat, segons informava ahir el Consell de Ministres, és l'ampliació de la concessió de la companyia dels 50 als 53 anys, més un import econòmic que suma 128 milions d'euros en total. D'aquests milions, 62 es donaran a TP Ferro com una compensació econòmica, entre el 2010 i el 2012. La resta, serà a través d'uns préstecs participatius, un tipus de finançament amb condicions favorables a l'empresa. En concret, se'n donaran 20,4 aquest any i 45,9 entre el 2010 i el 2012.

Cal recordar que fins ara sempre s'havia parlat d'unes compensacions de 60 milions, i d'una possible ampliació de la concessió, però mai d'altres fórmules com les que s'han trobat, de préstecs a l'empresa.

Obra de mil milions

Aquest tram del TAV, conegut com el tram transfronterer, fa 44 quilòmetres, des dels Hostalets de Llers fins a Perpinyà, i el cost va ser de 1.096,7 milions. Les obres d'aquest tram entre Figueres i Perpinyà van començar al principi del 2005 i, quatre anys després, la concessionària TP Ferro, encarregada de l'obra, la va entregar el dia en què vencia el contracte. Tot i que la línia de tren no funcionarà de manera normalitzada fins al 2012, està previst que el 2010 hi passin part dels trens de mercaderies a través del tercer rail que s'està instal·lant a la via del tren convencional. Per tant, aquest tram estarà com a mínim un any i mig en desús perquè la resta de la via fins a Barcelona no estarà feta. De moment, ja fa gairebé un any, des que es va acabar el febrer del 2009.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.