Societat

Barcelona registra un augment del nombre de vianants morts en accidents de trànsit

El nombre de sinistres viaris en el conjunt de la ciutat va baixar lleument el 2009 però va créixer el de víctimes mortals

És un fenomen que no és exclusiu de Barcelona, una circumstància, però, que en cap cas representa un atenuant. L'Estat espanyol té el trist honor d'encapçalar el rànquing europeu de morts de vianants per sinistralitat viària, una tendència que no s'aconsegueix frenar tot i la conscienciació social que, aparentment, existeix. El cas de Barcelona és paradigmàtic. El nombre mitjà de víctimes entre el 2002 i el 2007 va ser de 15 anuals, però el 2008 es va aconseguir una esperançadora i dràstica reducció (10). Però l'estadística corresponent al 2009 ha tornat a marcar un repunt, ja que es van registrar 16 morts de transeünts. Set d'ells tenien més de 65 anys. Una de les raons que expliquen aquesta dinàmica també s'ha de buscar, en part, en l'estadística: el 2009 va créixer a Barcelona el nombre d'accidents tant provocats per conductors que no van respectar els passos de vianants (+14,3%) com per ciutadans que no van fer cas dels senyals semafòrics (+15%). Per contra, hi ha hagut un descens del 8,3% del nombre de sinistres originats per transeünts que travessen el carrer per on no toca, una de les conductes que segons tots els experts incideixen més directament en la mortalitat de vianants.

Les dades generals de víctimes del 2009 a Barcelona també presenten clarobscurs. Baixa el nombre de ferits, greus o lleus, però alhora puja el de morts. De 31 morts comptabilitzats el 2008 s'ha passat a 40. D'aquests, 22 conduïen el vehicle implicat en l'accident, i en un percentatge elevadíssim –20 d'aquests 22– duien una moto. Tot i que el nombre global de morts del 2009 es pot interpretar com un retrocés, cal introduir-hi un matís important com és que el 2008 va ser un any excepcionalment bo. L'índex de 31 víctimes que hi va haver és el més baix d'ençà del 2000. De fet, una lectura de les xifres demostra que des de començament de la dècada el nombre de morts ha anat caient de manera progressiva (-26%).

Menys sinistres

El descens gradual del nombre de víctimes ha anat acompanyat d'una deflació també notable del nombre total d'accidents que ocorren al terme municipal de Barcelona. El 2009 n'hi va haver 9.760, el valor més baix dels darrers 20 anys. Una dada que per si mateixa ja és bona però que adquireix encara més valor si es contextualitza amb les dels últims anys. I és que des de l'any 2000 l'accidentalitat s'ha reduït un 24,4%. Tot i això, l'Ajuntament no vol caure en el cofoisme, ja que de la radiografia sobre la seguretat viària a la ciutat es continuen extraient diagnòstics preocupants. Un és que en un de cada tres sinistres hi ha implicada una motocicleta. Des del 2003 l'índex d'accidents amb aquest tipus de vehicle s'ha disparat d'un 53%. «N'hi ha massa. Són unes dades que no ens podem permetre», va reflexionar ahir, al respecte d'això, el regidor de Mobilitat, Francesc Narváez. L'Ajuntament també ha volgut destacar que en prop d'un 40% d'aquests sinistres el conductor no havia fet cap examen, ja que tenia el permís de la classe B amb tres anys d'antiguitat. Ara bé, alhora també ha hagut d'admetre que no hi ha dades objectivables que permetin afirmar que aquests motoristes provoquen directament més accidents, i per tant aquesta possible relació de causa-efecte només es pot establir sobre la base de percepcions. En relació amb aquest ball de xifres, el consistori continuarà insistint en la reducció del nombre d'accidents i de víctimes. En primer lloc, aplicant mesures puntuals en els 50 indrets de la ciutat on actualment es computen més de deu incidències. Pel que fa a les dues rodes, es continuarà apostant per la creació de zones avançades per a motos (ZAM) a les cruïlles més conflictives. I tolerància zero amb l'alcohol. O sigui, més controls a qualsevol hora del dia...i de la nit.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.