Economia

Ryanair rebaixa de 24 a 10 el nombre de destinacions des de l'aeroport de Reus

Tot i la crisi, la companyia aèria calcula que a final d'any haurà doblat el nombre de passatgers

Ha estat una situació inesperada. La companyia s'ha vist obligada a retallar el nombre de vols que surten des de l'aeroport per l'actual situació de crisi. L'executiu per a l'Estat de Ryanair, Luis Fernández, va confirmar que durant el proper mig any l'aeroport perdrà activitat. Una de les raons principals és el fet que aquesta infraestructura tingui un caràcter marcadament estacional però un dels altres motius per emprendre aquesta mesura és el descens «imprevist» del nombre d'usuaris sobretot al Regne Unit però també a altres països de la Unió Europea: «És una època difícil en tots els sectors», va recalcar Fernández. Tot i que l'experiència de l'aeroport de Reus ha estat bona durant els primers nou mesos del 2009, des d'aquest mes d'octubre i fins al mes de març, quan comenci la temporada de primavera-estiu, la companyia irlandesa operarà amb 14 destinacions menys, mentre que continuaran disponibles les següents: París, Eindhoven, Nador, Palma, Marràqueix, Santander, Londres (Stansted), Sevilla, Bristol i Brussel·les (Charleroi). Menys destins, doncs, i també menys freqüència de pas de vols. A tall d'anècdota, si fins ara es podia viatjar a Sevilla dos cops al dia, ara només hi ha un vol disponible. Fernández va explicar que s'han conservat els vols on hi ha una demanda «més clara» i que aquests són, en definitiva, els «més turístics».

Per tant, Ryanair suspèn els destins entre la capital del Baix Camp i l'Alguer, Birmingham, Bournemouth, Dublín, Düsseldorf, East Midlands, Frankfurt-Hahn, Glasgow, Liverpool, Londres-Luton, Memmingen (Munic oest), Poznan i Santiago de Compostel·la. Fernández va reconèixer en aquest sentit que la de Ryanair és ara «una posició conservadora» que mira de mantenir les «rutes domèstiques» que més èxit tenen entre els clients més habituals.

Retorn dels bitllets

A tots els clients que haguessin comprat un bitllet d'avió amb molta antelació i que ara es vegin afectats per aquesta retallada del nombre de vols, és a dir, si van adquirir un bitllet per un dia en què ara el vol es deixa de fer, la companyia ofereix la devolució del bitllet o proposa unes altres dates. Cada client rebrà oportunament una trucada de telèfon per aclarir aquesta gestió, segons va avançar Fernández. De fet, fa mesos que a la pàgina web de Ryanair (www.ryanair.com) ja no es poden reservar segons quins vols i possiblement pocs clients tinguin aquest problema, va afegir-hi Fernández. Amb tot, els vols cap a Santiago de Compostel·la ja feia temps que no es podien reservar a partir del mes de novembre i tal com ha indicat definitivament la companyia aèria aquest trajecte s'ha deixat de fer almenys fins a la temporada següent.

S'ha doblat el nombre de passatgers

el punt

L'any passat, Ryanair va completar la temporada a l'aeroport de Reus amb 700.000 passatgers. Les xifres que van de gener a setembre del 2009 demostren que hi ha hagut un augment d'usuaris fins a un milió i es preveu que en tancar l'any ja hi hagin passat 1,3 milions de persones. Fernández es va mostrar content per aquestes xifres perquè s'han superat les previsions inicials. Tot i aquest èxit, Ryanair es manté a l'expectativa i quan tot just acaba de tancar el calendari de vols per la tardor-hivern Fernández no s'atreveix a parlar encara del que passarà a partir del mes de març. No se sap encara si es posaran més destins però sí que es restabliran amb tota seguretat els que hi acostuma a haver durant la temporada de primavera-estiu.