Més de la meitat de les bicicletes del Bicing han estat víctimes d'un acte de pillatge només durant aquest any

El servei reforçarà la seva seguretat per intentar reduir els casos de robatori

No es tracta d'episodis descontextualitzats de vandalisme. En els últims mesos el servei ha viscut una onada considerable de robatoris que s'il·lustra amb dades estadístiques: 3.300 casos comptabilitzats durant el 2009, en els quals, però, es van poder recuperar 2.900 bicicletes. La majoria de furts, per tant, no són per quedar-se el botí, sinó per fer-lo servir fraudulentament. La dimensió del problema és tal que fins i tot han proliferat planes a internet que detallen tècniques per perpetrar el frau. Una d'aquestes, batejada com la palanca, consisteix a forçar els suports on es deixen les bicicletes mitjançant un objecte, generalment un tornavís. Una segona, més sibil·lina, consisteix a enganyar el sensor de les estacions en el moment que l'usuari fa el gest de tornar-ne una. No donarem més detalls. «Es tracta de pràctiques nefastes, que no volem que entelin un sistema magnífic», manifestava ahir al respecte el regidor de Mobilitat, Francesc Narváez. Va afegir que només aquest any s'han enxampat 600 persones, generalment joves, en aquests actes de pillatge. Més de la meitat, concretament 324, no eren usuaris registrats del servei.

Ahir mateix es van començar a implantar un conjunt de millores a les 440 estacions de la ciutat per intentar limitar la magnitud d'aquests episodis. Per començar, es col·locarà una barra als suports d'estacionament que, de retruc, propiciarà que només es puguin deixar en un sol sentit. També es reforçarà l'estructura de les estacions per evitar que puguin ser forçades amb tanta facilitat. Així mateix també es col·locaran més sensors als ancoratges i es posarà en circulació un equip de tres persones que escombrarà la ciutat per detectar incidències. Totes aquestes mesures ja han d'estar activades amb vista a la primavera, i representaran un cost de 500.000 euros.

Els usuaris, a la baixa

Passada l'eufòria que va caracteritzar la seva posada en marxa, sembla que el Bicing ha entrat en una fase de dimensionament del mateix servei que s'ha traduït, d'entrada, en un descens del número d'abonats. Actualment supera els 195.000, tot i que segons el regidor de Mobilitat, Francesc Narváez, la quantitat d'actius –els que l'utilitzen de manera més periòdica– és d'uns 130.000 usuaris. Tot i que sembla que el descontentament sobre el funcionament del servei s'ha atenuat, encara hi ha crítiques. Per això es faran un seguit de millores que afectaran, bàsicament, les bicicletes. Es canviaran els seients, que passaran a ser més còmodes i resistents. També es posarà un nou model de protector del canvi de marxes per evitar que pugui ser utilitzat com a suport per un hipotètic acompanyant, que generalment va dret, al darrere del conductor. Les llantes i els pneumàtics es reforçaran per evitar punxades i, alhora, se substituiran els models dels manillars o els pedals.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.