Infraestructures i serveis

La Generalitat assumeix Rodalies amb fortes crítiques dels usuaris per l'augment de preus

Nadal és conscient de la «mala imatge» de Renfe i diu que ja es treballa des del primer dia de gestió per canviar-ho

El servei de Rodalies és des d'ahir un 6% més car; el TAV, un 4%, i els trens de llarga distància, un 5%. La plataforma d'usuaris de Renfe va criticar ahir l'increment i va dir que el col·lectiu iniciarà en els propers dies un referèndum a través d'internet per consensuar entre els usuaris les mesures de pressió. «La pujada és inadmissible. El que cal abans d'apujar el bitllet és millorar el servei», deia el portaveu de l'entitat, Albert Orriols, a l'ACN. L'objecte de les crítiques de la plataforma és des d'ahir la Generalitat, que és l'ens que gestiona els trens de rodalies i el personal i té capacitat per fixar els horaris, les freqüències de pas, les tarifes i la informació als usuaris. El traspàs de competències que van signar dimecres passat el conseller d'Interior, Joan Saura, i el ministre de Política Territorial, Manuel Chaves, no inclou, però, les infraestructures. L'Estat espanyol conserva la titularitat sobre la infraestructura i continua sent el responsable de les decisions sobre les vies, les estacions i les andanes, competència del Ministeri de Foment. El conseller Joaquim Nadal, conscient que l'augment de preus, que ja havia estat aprovat per Renfe, no era la millor carta de presentació de la nova gestió catalana ahir, va explicar a EFE que el govern català «treballa des del primer dia per canviar el fons i l'aparença del servei de Rodalies i solucionar els problemes que des de fa anys pateixen els usuaris», i que els canvis no és fan d'avui per demà. «Volem que la gent s'adoni de manera gradual que s'estan fent coses», deia.

Nadal tenia tota la raó quan deia que potser els usuaris no notarien res el primer dia. La quasi totalitat dels usuaris consultats pel diari sobre el servei no sabien que la Generalitat era l'administració que des d'ahir assumia la gestió del servei. A les principals estacions tampoc hi havia cap rètol que ho indiqués. A partir d'avui, la Generalitat iniciarà una campanya informativa en els mitjans de comunicació per divulgar el traspàs i es treballarà en la creació d'una nova imatge que identifiqui Renfe amb la Generalitat. El proper pas del govern català serà la negociació amb el govern de l'Estat per assumir també la gestió dels trens regionals que comencen i acaben el seu recorregut a Catalunya.

Planificar obres per al bé del servei

el punt

La Cambra de Comerç de Barcelona, per la seva banda, demana un pla de qualitat a rodalies per tal de planificar les obres del TAV pel centre i el nord de Barcelona i les millores del pla de rodalies sense afectar el bon funcionament del servei. Per això, després de celebrar el traspàs del servei a la Generalitat, la Cambra aposta per la creació immediata d'una oficina executiva de les obres, que faci compatibles les dues coses «aprofitant el model ja emprat en les obres d'ampliació de l'aeroport de Barcelona, que tan bon resultat ha donat». La institució també recorda que Generalitat i Estat han acordat que el govern espanyol continuarà finançant a partir del 2011 el dèficit d'explotació del servei de rodalies però que ho farà «de manera unilateral» i segons el seu criteri perquè, aquell any, el contracte programa que regirà el servei estarà signat entre Generalitat i Renfe. Davant d'aquest fet, la Cambra assenyala que això no ha de ser cap problema si els estàndards de qualitat que considera el govern espanyol són adients per al servei que necessita l'àrea metropolitana de Barcelona. Però si això no arriba a ser així, la Cambra recorda que haurà de ser la Generalitat qui assumeixi el cost de les millores que l'Estat no consideri rellevants.

La PTP demana trens semidirectes

El punt

L'entitat Promoció del Transport Públic (PTP) demana entre les prioritats de la nova direcció de rodalies el desdoblament de vies als accessos sud i nord de Barcelona per tal que, amb dues vies per sentit, es puguin prestar serveis semidirectes per escurçar els temps de recorregut entre les poblacions més allunyades. L'entitat també situa entre les prioritats la fiabilitat de rodalies i el compliment dels horaris; la millora «dràstica» en la informació estàtica i dinàmica, i la reducció de les aglomeracions en hora punta, si convé implementant serveis de tren llançadora que no passin pels túnels congestionats entre l'Hospitalet i Arc de Triomf. La PTP també creu que cal més personal i més recursos de l'atenció a l'usuari, i reduir el frau amb un model més semblant al de Ferrocarrils de la Generalitat. L'entitat demana un canvi radical en la línia C7 perquè funcioni com un servei circular al Vallès, el Baix Llobregat i el Barcelonès, així com l'increment de serveis en hores vall i als extrems de les línies C2, C3 i C4. A partir d'ara, cal accelerar el traspàs dels serveis regionals, que «té pendents moltes més millores», segons la PTP, que recorda que el nou model amb la Generalitat a Renfe i l'Estat a Adif obligarà a pactar les millores de servei i vies.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.