Adif atribueix a un pou la fuita de fang pel TAV en una nau de Mas Xirgu de Girona
Les empreses responsables garanteixen que no hi haurà més filtracions a la superfície des del túnel en construcció
Ahir al matí calculaven que havien extret de la nau de l'empresa Aplicacions Frigorífiques Lucena més de 90.000 litres de fang provinents de la tuneladora Gerunda. L'extracció de fang no es va aturar, ja que ahir a la tarda, 24 hores després de l'incident, encara continuaven sortint escuma i fang per les juntes i esquerdes creades.
El director de l'obra, Carlos Martínez, va garantir que no es produirà cap més incident d'aquest tipus en l'avanç de la tuneladora per sota de la resta de naus industrials del sector. «El terreny és més compacte a partir d'aquí i no hi haurà més filtracions», va garantir el responsable de l'obra. Per explicar la inundació del dens fang i l'escuma, els responsables van dir que l'incident s'atribuïa a un pou o una fossa sèptica que va facilitar la fuita del líquid cap a la nau industrial, que va quedar inundada completament. La nau de l'empresa Lucena és l'última de tot un bloc de naus; per això, es va sol·licitar la presència de tècnics de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), que van fer una inspecció sobre el terreny i van concloure que els moviments «no havien suposat danys estructurals» que fessin perillar aquestes naus.
Això sí, les afectacions a la nau de Lucena eren evidents, amb esquerdes al terra i en parets com ara la del lavabo, que es va apuntalar, i les parets exteriors a la nau. Tot i això, la regidora de Mobilitat, Isabel Salamaña, va explicar que els controls dels tècnics havien mostrat que els moviments del terreny eren d'entre 1 i 3,5 mil·límetres, unes mesures ja previstes. Malgrat l'incident de diumenge a la tarda, la tuneladora Gerunda no ha aturat la construcció del túnel del TAV. De fet, durant la nit la màquina va permetre col·locar quatre dovelles noves que havien d'aturar la fuita.
Trasllat de la nau
Adif es va encarregar de buscar una altra nau per a Lucena per garantir que pugui seguir la seva activitat. Avui està previst que es faci el trasllat a una nau al mateix sector de Mas Xirgu per poder retirar tot el material de l'actual. Un cop tret tot el material, les empreses responsables de l'obra s'encarregaran de refer el terra i les estructures malmeses per la fuita i el moviment provocat al terra de la nau industrial situada al sud de Girona.
Més de 100.000 euros
L'empresa familiar Aplicacions Frigorífiques Lucena encara no havia calculat ahir els desperfectes i danys ocasionats per la inundació de bentonita i escuma, però els propietaris, Jaume Lucena i Carme Serrano, asseguraven que les pèrdues, només amb la maquinària, pujarien «a més de 100.000 euros». L'incident va passar en un dels pitjors moments, ja que per exemple, en una de les naus de l'empresa, hi havia tota la maquinària nova per a una gelateria que s'havia de muntar; de fet, només en aquest cas es tracta de màquines de més de 30.000 euros. Carme Serrano va recordar que, quan van poder obrir la porta amb tot el líquid a l'interior, tenien fang «fins a sota genoll». La família admetia que cap havia pogut dormir, perquè havien estat fins a altes hores de la matinada traient el líquid viscós i l'escuma que sortien per les juntes i esquerdes del terra de la nau. Tampoc entenen que l'empresa de seguretat de la nau rebés una trucada d'Adif a les sis de la tarda i que ells no rebessin cap avís fins a quarts de nou.
Crítiques de CiU i el PP
El portaveu de CiU, Carles Puigdemont, considera «inacceptable l'absència de reacció pública de l'Ajuntament i Adif» arran de l'incident provocat per la tuneladora. A més, afirma que l'accident «genera desconfiança en l'obra» i considera que es posa en dubte el protocol d'informació. Puigdemont no entén per què l'alcaldessa no va convocar un comitè de crisi per informar veïns i partits polítics de l'incident. També afegeix que davant aquesta situació «no és l'hora de les excuses, sinó de donar explicacions». Des del PP, Concepció Veray es va mostrar preocupada per la notícia i entén que «la seguretat garantida que deien, potser no ho és tant». Considera que no es pot caure en l'alarmisme, però opina que cal més periodicitat de la comissió de seguiment, en què demanarà explicacions de l'incident.
Imprevistos previstos
dani vilàUn pou o una fossa, apunta Adif que va ser la causant de la filtració que va inundar i malmetre la nau. Els ciutadans es pregunten si és responsabilitat de les empreses saber que hi havia el pou per evitar l'incident. Ha estat un ensurt que ha aixafat els plans de l'empresa. Però ha quedat en un ensurt. On no pot haver-hi dubtes ni vacil·lació és en les zones habitades per on passi la Gerunda. Perquè en una obra tan delicada com aquesta fins i tot els imprevistos han d'estar previstos.
La Plataforma del TAV considera que l'incident avala les tesis que posen en dubte la seguretat de l'obra
Reitera que s'aturin les obres i que es repensi el projecte per evitar mals pitjors
La presidenta de la Plataforma Ciutadana del TAV, Erika de Kettenburg, considera que la surgència i la inundació de la nau de Mas Xirgu «és la primera prova» de les conseqüències que pot comportar el pas de la tuneladora per sota de naus i habitatges de la ciutat de Girona. En aquest sentit, assegura que des de la plataforma veïnal «es tenia la certesa que passaria alguna cosa abans d'arribar a la zona d'edificis habitats». Per això la Plataforma Ciutadana del TAV considera urgent que s'aturin les obres de manera immediata, per «repensar el projecte, vistes les conseqüències», i que «s'analitzi si cal o no continuar endavant». La Plataforma Ciutadana del TAV va presentar a Foment una revisió extraordinària del projecte, i com a mesures cautelars reclamava l'aturada dels treballs, però Foment no ha respost.
Nervis als habitatges
L'incident a Mas Xirgu ha generat nerviosisme entre els veïns del sector Güell-Devesa, Fontajau i Josep Maria Gironella, ja que la tuneladora passarà a tocar o just per sota d'edificis habitats, i ahir era el principal tema de conversa.