Infraestructures i serveis

barcelona

Diner privat per reformar l'estació de Sants

El Ministeri de Foment busca socis empresarials per abordar una obra que no és essencial per al trànsit ferroviari i que la retallada ha deixat als llimbs

El calendari se'n va en orris

La reforma de l'estació ferroviària de Sants va per llarg. La raó principal del retard és que no és una prioritat per al trànsit ferroviari sinó una modernització de la coberta. El tren d'alta velocitat (TAV) hi va arribar fa dos anys i mig i la remodelació de la plataforma de vies ja es va fer aleshores. Avui es treballa a la capçalera subterrània de l'estació per connectar-hi el túnel del TAV que s'està excavant des de la Sagrera. Quan es va inaugurar el TAV, el Ministeri de Foment preveia tenir la reforma dels espais comercials, vestíbul, serveis, oficines, aparcaments i la terminal d'autobusos pel 2011. Però l'any passat l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) ja anunciava un replantejament de les obres per decidir on i quan començava la reforma. Era la manera velada de dir que el calendari se n'havia anat en orris. És el que li podia haver passat a l'estació de la Sagrera davant de la nova situació econòmica i l'ensorrada immobiliària. A la Sagrera va fer fallida la intenció de recuperar la inversió amb els aprofitaments urbanístics, i el Ministeri de Foment ha hagut d'avançar una gran inversió que no preveia. La reforma de Sants té un pressupost superior als 500 milions, un volum que Foment no pot abordar per si sol quan s'ha posat a retallar inversions i a centrar-se en les obres imprescindibles. Adif explora com una alternativa trobar socis privats que facin la inversió a canvi d'explotar els nous espais d'oficines, comercials o d'aparcament. La Generalitat ja fa temps que fa concessions privades a les constructores que paguen les obres de la seva butxaca, com en el cas de les estacions d'alguns trams de l'L9 de metro. La creació de societats mixtes de capital públic i privat per abordar les infraestructures prioritàries és l'aposta del ministre Blanco per salvar la caiguda de la inversió que ha suposat la retallada obligada del dèficit públic. Adif té un parell d'experiències de coparticipació en societats que exploten negocis a les estacions de tren. A Màlaga i Salamanca, Adif participa de les empreses Necsa i Nefsa al costat de Riofisa, una empresa d'Immobiliària Colonial. Les dues empreses coparticipades exploten la marca Vialia, que Adif utilitza per als centres comercials de les seves estacions. És el mateix model que es vol importar a l'estació de Sants, però no hi ha res tancat. El president d'Adif, Antonio González, admetia ahir que l'organisme busca socis privats per poder pagar la reforma de l'estació, però no en donava cap detall. Des d'Adif s'assegura que hi haurà negociacions amb totes les empreses que hi estiguin interessades, però que encara no hi ha cap model tancat de societat ni cap acord concret amb constructores o d'altres tipus per afrontar l'obra de Sants.

LA XIFRA

545
milions tenia previst
pressupostar el Ministeri de Foment fins al 2013 en aquesta obra que s'aborda per fases.

LA DATA

2011
és l'any d'acabar l'obra
que planificava el govern espanyol quan va inaugurar l'arribada del TAV, el 2008.
LES CLAUS

Rodalies perd un 15% de passatgers pel tall de Sagrera/Meridiana

x.m

Les línies R3, R4 i R7 de Rodalies de Catalunya han perdut un 15% de passatgers per la modificació del recorregut des del 28 de març. Arran de les obres de construcció de la nova estació subterrània de Sagrera/Meridiana, el recorregut de les línies s'ha tallat entre les estacions de Sant Andreu Arenal i Arc de Triomf. El percentatge de reducció del nombre de passatgers el revelava ahir Manel Nadal, secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, en la presentació de les obres de reforma de les estacions de Sagrera/Meridiana, passeig de Gràcia, Clot i Catalunya que va fer el president d'Adif. Està previst que les línies R3, R4 i R7 recuperin el seu recorregut habitual el 12 de setembre. Si bé l'estació encara no estarà construïda, sí que es preveu que ho estigui la nova plataforma de vies. Per executar la nova estació de Sagrera//Meridiana ha calgut demolir l'antic túnel i rebaixar la rasant de la plataforma ferroviària. Pel que fa a Passeig de Gràcia, s'hi instal·laran ascensors i escales mecàniques. A Clot/Aragó i Plaça de Catalunya, a més d'instal·lar-s'hi ascensors per a l'accés de persones amb mobilitat reduïda, també s'elevarà l'alçada de les andanes fins als 68 cm perquè quedin a peu pla de les portes dels nous trens Civia que renoven la flota de Rodalies.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.