Infraestructures

L'estació de Figueres a punt, però els accessos, insuficients

Ja s'ha acabat la construcció de l'edifici, les andanes, les vies i l'aparcament i ara es treballa amb els ajustaments tècnics

Figueres i Vilafant ultimen els accessos locals, però els supramunicipals no es mouen

La nova estació de tren de l'Alt Empordà, situada entre els límits de Vilafant i Figueres, ja està a punt de solfa. L'edifici, l'aparcament i la platja de vies s'ha acabat i ara es treballa en els ajustaments tècnics. Es vol estrenar abans d'acabar l'any i, de fet, la companyia de ferrocarrils francesos ja ha posat data per als primers trens amb origen i destí de l'estació figuerenca, fins a París. Serà el 12 de desembre, i des d'aquell dia les ciutats de Figueres i Perpinyà estaran enllaçades en poc més de 20 minuts. Hi haurà un tren que sortirà de París a les 7.20 del matí amb arribada a Figueres a les 10.45; i un altre a les 15.20 i arribada a les 20.45. De Figueres a París, les sortides seran a les 11.09 i 15.05, amb arribada a la capital francesa a les 16.41 i 20.41 respectivament. Els passatgers d'aquests trens podran anar o venir a Barcelona, però aleshores el TAV haurà de circular, primer per la variant que s'ha fet a Vilafant, i, a partir del Pont del Príncep pel carril que s'ha adaptat en el traçat convencional. El problema que deriva de l'entrada en servei del nou equipament ferroviari construït darrere el barri del Culubret és l'accés, tant per a vianants com per a vehicles. Les administracions, principalment la Generalitat i l'Estat, no han fet els deures i, en el cas dels ajuntaments, els han fet amb retard. En aquest cas perquè confiaven que aquest estiu sortiria a licitació l'estació definitiva que s'havia de construir per l'any 2012, dos-cents metres més al sud, però la construcció de la qual, com ja va avançar aquest diari, l'Estat ha deixat aparcada per un període indefinit.

L'estat de la qüestió

Inicialment els únics accessos per arribar-hi seran, des de Figueres, pel camí antic d'Avinyonet, que surt del giratori del carrer Ter i la carretera de Llers i per una plataforma per a vianants que es farà sobre la riera que es construirà a la plaça Joan Sibecas, al barri del Culubret. En el proper ple de Figueres s'aprovarà el conveni per a la seva construcció. Queda pendent resoldre tota la qüestió de l'avinguda nova de l'estació, on actualment hi ha engegat un procés de participació. Des de Vilafant, l'accés serà per la prolongació de l'avinguda Puig Grau, al barri de l'Arengada. Mentrestant, l'alcalde de Figueres, Santi Vila, continua posant el crit al cel perquè no hi ha cap moviment per iniciar la tramitació dels dos accessos clau: la ronda nord –amb el túnel sota el castell– i la prolongació de la C-31, des del Pont de Príncep fins a l'estació.

4
trens diaris –dos d'anada i dos de tornada– entre Figueres i París està previst que circulin a partir del 12 de desembre des de la nova estació.
5,1
milions d'euros
és el cost de construcció de la nova estació. L'edifici té 1.232 m² i també s'hi ha de fer un aparcament amb capacitat per a 144 vehicles.
LES CLAUS

Passos a nivell al mig i un cul-de-sac als afores

Josep Puigbert

A Figueres ara hi ha una estació al centre i unes vies que fan nosa. L'any vinent hi continuarà essent, però s'hi afegirà una altra estació a la perifèria, situada en un cul-de-sac i amb l'etiqueta de provisional. I la història de les últimes dècades indica que a Figueres les coses provisionals acaben essent definitives.

La idea de traslladar l'estació a ponent podia acabar essent bona si això implicava altres aspectes que s'havien de fer en paral·lel, no posteriorment. Perquè aquesta posterioritat ara per ara no està assegurada. El primer objectiu era alliberar la ciutat de la via, amb dos passos a nivell. L'estació darrere el Culubret podia acabar essent bona si suposava una nova xarxa viària –per a cotxes i vianants–que permetés arribar-hi amb facilitat, des de diferents punts de la ciutat i de la comarca. L'estació a ponent podia acabar essent bona si implicava la reordenació dels barris del Culubret i Sant Joan, que ara no són precisament una bona imatge d'entrada a una ciutat que pretén ser moderna i polida. Cap dels supòsits ha passat. Hi ha nova estació, però no se sap quan ni com es traurà la via del mig; no s'hi accedeix amb fluïdesa; i quant entri en servei, no passarà una setmana que no es posi el crit al cel per l'entorn urbanístic i social del voltant. Ep! i a més, és provisional i no se sap quan es farà la definitiva.

La presó tampoc té els accessos pactats

El problema de mals accessos a la nova estació es repetirà amb el centre penitenciari Puig de les Basses que s'ha construït en el mateix sector i que igualment entrarà en servei l'any vinent. Un dels compromisos a l'hora d'acceptar la construcció de l'equipament a Figueres va ser que la Generalitat aconseguiria que Foment i la concessionària d'autopistes completessin l'accés Figueres-nord de l'AP-7. De fet, aquesta és una vella reivindicació dels ajuntaments de la comarca i, especialment, del de Figueres, des que es va fer l'autopista. La construcció de la presó, a tocar dels Hostalets de Llers, va convertir aquest desajustament en una necessitat bàsica, ja que tenir l'accés complet suposa que pugui ser utilitzat pel trànsit en direcció a Girona i viceversa. D'aquesta manera, els desplaçaments amb destí i origen a la presó es podrien fer per l'AP-7 i s'evitaria carregar la mobilitat pel cinturó de ronda o per Figueres. Aquesta obra no s'ha fet tot i que la Generalitat ha anat donant allargs dient que es feia amb l'ampliació del tercer carril. L'alcalde de Figueres ha amenaçat de no donar la llicència d'activitats si això no es resol.

El desllorigador de la variant nord de l'N-II

J.Puigbert

Una altra reivindicació i projecte pendent és e l desdoblament i variant nord de l'N-II. Aquesta obra ja fa temps que hauria d'estar licitada, però l'any passat Foment va decidir replantejar tot el projecte. Aquest suposa reiniciar tot el procediment i, per tant, no caldrà esperar un mínim de cinc o sis anys perquè es liciti. Aquest projecte és el desllorigador per planificar la resta d'accessos a la nova estació i a la presó. La Generalitat considera que no es poden fer les altres carreteres si no se sap el traçat exacte de la variant nord de l'N-II.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.