Infraestructures i serveis

Aena deixa l'aeroport de Girona sense rebaixa de taxes

El pressupost de l'Estat inclou l'aeroport en un grup en què pagarà més que ara pels aterratges

Sumant les taxes del 2011, el descens respecte de les del 2010 és gairebé inapreciable, lluny dels 4 milions previstos

La decisió dificulta les negociacions amb Ryanair

El que s'havia rebut com una bona notícia, ara s'ha convertit en més agra que dolça. Amb la presentació del nou pressupost de l'Estat per al 2011, el Ministeri de Foment va anunciar a principis d'octubre diversos canvis en les taxes aeroportuàries, i una rebaixa important en alguns conceptes. D'aquesta manera es volia diferenciar més els grans aeroports dels secundaris, i desnivellar el que era una igualtat que perjudicava els més petits perquè pagaven gairebé les mateixes taxes sense requerir inversions tan importants. Precisament, aquesta era una de les queixes dels organismes vinculats a la promoció de l'aeroport de Girona –Generalitat, Diputació i Cambra de Comerç–, ja que això és el que havia permès a Ryanair entrar a l'aeroport del Prat i traslladar-hi totalment o parcialment algunes de les rutes que feia a Girona. En aquest sentit, la Generalitat havia estimat en uns 4 milions els diners que es podria estalviar Ryanair, i que sumats a les ajudes que li atorguen les administracions i la Cambra, d'uns 5 milions, podrien facilitar un acord.

Però, segons el document que aprovarà el govern estatal, a l'hora de la veritat aquesta rebaixa serà gairebé inapreciable, com a mínim pel que fa referència a les instal·lacions de Vilobí. Girona ha quedat enquadrat en la quarta categoria pel que fa a la taxa d'aterratge, en què s'han de pagar 5,29 euros per tona de l'avió, i en el mateix grup que Eivissa, Bilbao, Sevilla o València. Inicialment, semblava que estaria un grup per sota, amb aeroports secundaris com Reus, Saragossa, Granada o la Corunya, i que pagaran 3,88 euros per tona. Això, juntament amb una nova taxa de sorolls, farà que fins i tot les companyies que vulguin operar a Girona acabin pagant més que ara per aterrar. En canvi, pel que fa a la taxa per a l'ús de les instal·lacions i que fa referència als viatgers que embarquen, Girona sí que ha quedat en el mateix grup de Reus, pagant 3,57 euros en vols dins l'espai econòmic europeu i 5,36 en la resta. Això sí que representa un descens respecte del que es paga aquest any, i sumant totes les taxes una companyia com Ryanair, que amb el volum de viatgers i vols actual paga cap a 25 milions d'euros anuals, s'estalviaria tan sols uns 300.000 euros. Aquesta xifra queda molt lluny de les peticions de la companyia, que havia demanat reduir-les en un 40%, i dificultarà les negociacions per garantir-ne el futur a Girona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.