Infraestructures i serveis

El TAV no portarà grans canvis socials a curt termini

L'impacte econòmic i en les relacions transfrontereres es començarà a notar sobretot a partir del 2012

Les ciutats es ressituaran dins el territori en un entorn cada vegada més metropolità

L'imaginari col·lectiu ha fet de l'arribada del TAV una espècie de Mr. Marshall, interpretant-lo com una font de generació de riquesa espontània. Aquesta idea persisteix tot i el seguit d'exemples que demostren que no per disposar de la nova infraestructura, el territori que la recull avança i es reconverteix automàticament. Així, la majoria d'experts i estudis coincideixen a dir que l'aprofitament del tren d'alta velocitat depèn del teixit social i empresarial del territori que l'acull, de la disponibilitat d'equipaments i d'una massa crítica capaç de convertir-se en un pol d'atracció per ella mateixa.

Jaume Feliu, doctor de l'UdG i membre del Grup d'Anàlisi i Planificació Territorial i Ambiental, creu que a curt termini, l'impacte del TAV sobre les comarques gironines serà de poc abast i que sobretot es limitarà a augmentar el turisme, captant gent de França. Com a mínim fins a les acaballes del 2012, quan entri en servei tota la línia i Barcelona passi a formar part d'aquest sistema ferroviari. Feliu, que ha estudiat sobretot l'impacte del TAV a les ciutats, considera que quan aquest mapa es dibuixi definitivament, Girona i Figueres hi hauran de jugar papers diferents. Per envergadura, equipaments i teixit econòmic més diversificat, Girona pot experimentar més canvis i aprofitar millor el fet de ser estació del TAV, mentre que Figueres no tindrà tant recorregut en aquest aspecte. En canvi, sí que l'estació jugarà un paper més destacat com a pol d'atracció dins el sistema ferroviari català, ja que donarà servei a una àrea més extensa que no pas Girona, que quedarà limitada a la seva àrea d'influència directa.

Precisament, la conversió del territori en un espai cada vegada més metropolità serà una de les conseqüències del TAV a llarg termini, sobretot a causa de les connexions internes amb els Avant. El guany de temps per arribar a Barcelona farà que les ciutats s'hagin de ressituar dins el nou model de mobilitat, amb una infraestructura que utilitzaran sobretot estudiants i treballadors de serveis qualificats. Pel que fa a la relació amb la Catalunya del Nord, el TAV ajudarà a trencar una barrera fronterera que ha persistit i que ha convertit la relació entre tots dos costats de l'espai fronterer en una de les menys productives de les que França té amb Europa. Això, que ja està canviant, s'accelerarà amb el TAV a partir del 2012, amb la clara voluntat que ha expressat Perpinyà de dirigir les seves relacions econòmiques i socials cap al sud, pensant especialment en Barcelona.

LA FRASE

El TAV de Figueres a París és una millora que aprofitarà sobretot qui ja viatjava en tren
Jaume Feliu
doctor de l'uDg i expert en la relació entre territori i tav

LA XIFRA

30
minuts
és el que es trigarà amb TAV entre Barcelona i Girona. Fins a Figueres el temps serà de 45 minuts.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.