Infraestructures i serveis

infraestructures

el debat sobre el corredor del mediterrani

Decepció del govern pel ‘poc compromís' de Zapatero

Empresaris, polítics, cambres, col·legis professionals i ports reivindiquen al Parlament Europeu el tren de mercaderies d'ample europeu

Recoder lamenta que Foment prioritzi el “quilómetro cero”

Clam del món econòmic i polític català, valencià i murcià pel corredor mediterrani, però alhora decepció per la poca implicació del govern espanyol. Si el futur del tren de mercaderies d'ample europeu que ha de connectar Algesires amb Estocolm creuant Catalunya depengués del poder de convocatòria dels seus defensors, l'èxit estaria assegurat. I és que ahir mig miler d'empresaris, polítics, cambres de comerç, col·legis professionals i ports convocats pel lobby Ferrmed van fer pinya al Parlament Europeu per reivindicar que l'eix mediterrani sigui declarat d'interès prioritari aquest 2011.

El ministeri espanyol de Foment, però, va evitar mullar-se massa i, tot i que ara dóna suport al corredor, va advertir que ja no li queden diners per pagar-lo i que, en qualsevol cas, el construirà “a llarg termini”. El ministre de Foment, José Blanco, va plantar Brussel·les enviant-hi els seus directors generals d'Infraestructures Ferroviàries i Transports Terrestres, Carlos María Juárez i Manel Villalante, per tirar aigua al vi: “No podem pensar que hem de construir el corredor en un desert, partim d'una infraestructura existent que hem d'aprofitar”. Això vol dir que, per ara, només es posaran pedaços: “Hem d'actuar de manera urgent als colls d'ampolla que impedeixen que el tràfic no sigui prou intens, com ara els accessos als ports i els punts de via única”, van admetre.

El nou conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va retreure al govern espanyol el seu “poc compromís”. “Foment té una prioritat clara, ja la coneixem, i no és el corredor mediterrani”, sinó “aquesta lògica de tantes dècades de la radialitat, de fer-ho passar tot per Madrid i el seu quilómetro cero, i nosaltres hi estem en contra”, va lamentar. “Si fossin solidaris o estiguessin convençuts, la seva presència i actuació hauria estat molt més contundent”, va criticar Recoder.

L'eurodiputat de CiU Ramon Tremosa va denunciar que “a l'Estat espanyol, els anys de vaques grasses s'han malbaratat perquè quan els governs espanyols han tingut diners han marginat el corredor mediterrani prioritzant els trens radials només per a persones, amb un únic centre a Madrid”.

Fins i tot el president valencià, el popular Francisco Camps, va fer pinya amb Recoder recordant que Catalunya, el País Valencià, Múrcia i Andalusia aglutinen el 50% de la població i de la riquesa de l'Estat i que necessiten un corredor ferroviari per millorar la “competitivitat” i “atreure inversions estatals i estrangeres”. “No és un caprici d'uns pocs, sinó una qüestió de responsabilitat social, com va ser l'entrada d'Espanya a la Unió Europea”, va proclamar el seu homòleg murcià, Ramón Luis Valcárcel.

Necessitem el corredor per millorar la competitivitat i atreure inversions
Francisco Camps
President de la generalitat valenciana
Foment té una prioritat clara: fer-ho passar tot pel ‹quilómetro cero›
Lluís Recoder
conseller de territori i sostenibilitat
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.