Infraestructures i serveis

Les obres del corredor posen a zero el comptaquilòmetres

L'Estat confirma el termini d'execució d'entre 24 i 36 mesos a partir d'ahir, si bé les vies i l'electrificació tindran prioritat

Crítiques de diversos municipis i agents pel retard en l'adjudicació i en altres projectes com ara el TAV

Obres aturades com ara l'estació central ara podrien rebre un impuls

Les obres pendents del corredor mediterrani ferroviari al Camp de Tarragona, iniciades als anys noranta, han tornat a posar el comptaquilòmetres a zero. I en teoria, ara sí, per a l'empenta definitiva, que hauria de desembocar en la seva entrada en servei, segons els terminis oficials, a principi del 2014.

L'adjudicació, publicada dissabte al BOE, dels tres grans contractes que faltaven per completar la variant en ample ibèric de l'actual línia de via única entre Vandellòs i Tarragona i el seu enllaç amb la línia del TAV Madrid-Barcelona –els d'instal·lació de les vies, electrificació i les noves estacions de Cambrils i l'Hospitalet de l'Infant– va ser rebuda ahir amb un gust agredolç pels municipis i agents implicats. Tots van felicitar-se perquè s'hagi desencallat la triple inversió licitada fa poc més d'un any –que puja en total a 205 milions–, i sobretot en temps de crisi i restriccions pressupostàries de l'Estat, però moltes veus eren crítiques pel retard d'aquest darrer pas, i continuaven reivindicant altres actuacions pendents a la xarxa.

Vies i electrificació

El diputat pel PSC al Congrés, Francesc Vallès, estava molt satisfet per una “gran notícia” que, segons ell, “dóna continuïtat a l'execució d'un projecte que s'havia posat en dubte”, i ho fa “en una època de crisi i contenció del dèficit”. “Sempre hem dit el mateix, que és una infraestructura estratègica que ha de dinamitzar econòmicament el Camp de Tarragona, i que estava fora de qualsevol discussió”, s'enorgullia. El mateix diputat aclaria que els terminis de l'adjudicació –que ahir van iniciar oficialment el compte enrere després de la publicació, dissabte, de l'adjudicació definitiva– no han variat respecte als de la licitació: 24 mesos per a les vies i estacions, i 36 per a l'electrificació. Això sí, ell mateix recordava que “no hi pot haver estacions sense via”, amb la qual cosa anunciava que “les vies i l'electrificació tindran prioritat, si bé la idea és que s'acabin totes alhora”. L'apunt també val per a l'estació central del sud de l'aeroport: les obres van començar al febrer de l'any passat però estan aturades des de pocs mesos després. “Però el contracte no ha estat rescindit, i si amb l'adjudicació s'impulsa el corredor es posarà tota l'obra al dia”, va dir.

La Cambra, crítica

El president de la Cambra de Comerç de Tarragona, Albert Abelló, va exemplificar el sector més crític, i va recordar que les adjudicacions “són apropiades però insuficients”, ja que “arriben un any tard, i no cobreixen totes les expectatives i necessitats a la xarxa ferroviària”, que continua pendent del TAV Tarragona-Castelló, en estudi des de fa just un any. Abelló, a més, insistia en dues reivindicacions que no oblidarà: la línia de mercaderies per connectar el port de Tarragona a Europa, i l'entrada de l'alta velocitat a la ciutat amb una línia pròpia també d'ample internacional. De fet, el ramal –també inclòs en les noves adjudicacions– entre la futura estació central de l'aeroport i l'actual línia Reus-Tarragona ja permetrà –amb els dos intercanviadors d'amples igualment previstos– que trens d'altes prestacions com per exemple els Altaria –i en principi també els Avant– puguin entrar el 2014 fins al centre de Tarragona per l'actual via d'ample ibèric, però la cambra va recordar que això “suposa una gran frontera tecnològica, ja que només determinada maquinària rodant pot fer el canvi d'eixos”. “I els trens que puguin passar quedaran en via morta, perquè del by-pass encara ni se'n parla”, lamenta l'ens.

Vallès, però, es va defensar: “Potser tot arriba molt tard, però hi ha governs que ho tiren endavant, i d'altres que no ho van fer perquè només ho van posar a licitació”. “Els que critiquen fa quatre dies eren a l'acte reivindicatiu de Ferrmed... Ara què volen, que es deixi de fer?”, es pregunta.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.