Infraestructures i serveis

L'avaria és la norma

Rodalies recupera el servei regular després de l'acord amb els maquinistes però més avaries a la infraestructura causen retards

Renfe diu que els maquinistes han acceptat el que ja els oferien abans de la vaga

Rodalies de Catalunya ha recuperat els serveis regulars després de l'acord al qual es va arribar amb els maquinistes abans-d'ahir a la nit. El final de la vaga de zel que ha fet durant tres dies una part del col·lectiu ha permès a Renfe tornar a la situació normal de qualsevol jornada. Però a rodalies la situació normal implica problemes tècnics periòdics, molts dels quals no són atribuïbles a la companyia, i ahir no va ser una excepció perquè la xarxa va viure dues avaries més d'infraestructura, responsabilitat de l'Adif. En els serveis regionals, a primera hora del matí, un dèficit de subministrament elèctric entre Tarragona i Reus va obligar a donar pas als trens per una de les dues vies fins a les tres de la tarda. Els operaris van reconèixer en aquest punt 300 metres de catenària malmesa, la raó dels danys de la qual s'està investigant. Per altra banda, a tres quarts de deu del matí, una fallada en un canvi d'agulles entre el passeig de Gràcia i l'estació de França va obligar a operar de manera manual el pas de trens pel túnel, i els trens de l'R2 sud de rodalies i dels regionals de Tarragona es van redirigir cap a Sant Andreu Comtal. La nova operativa va causar retards de 20 minuts a l'R2 i de 15 en els regionals. L'avaria se solucionava a dos quarts de dotze.

Acord amb els maquinistes

Renfe assegura que no ha cedit davant dels maquinistes en vaga encoberta i que aquests han acabat acceptant l'horari que ja els proposava la companyia abans que iniciessin la protesta de dilluns. En l'acord marc al qual es va arribar l'1 de juliol passat amb els sindicats i que va aprovar la majoria del comitè d'empresa, s'establia que 108 conductors d'entre els 500 de rodalies haurien de pernoctar fora del seu lloc de residència. La companyia pretenia amb aquesta reforma del quadre de serveis millorar l'eficiència i la productivitat pensant en l'amenaça de competència que se li presenta si la Generalitat busca altres companyies per a rodalies. El sindicat Semaf no ho va acceptar i va començar una llarga negociació, en què es va aconseguir reduir a 30 i a 27 les pernoctacions en dues propostes per mitjà de permetre als maquinistes que viuen a les capçaleres de línia d'iniciar i acabar la jornada laboral al seu municipi.

Segons Renfe, la proposta tampoc no es va acceptar i diumenge, data de finalització del procés, l'empresa va implantar el quadre de serveis de l'acord del juliol. Després de tres dies de conflicte, la companyia diu que, finalment, els maquinistes han acceptat sense contraprestacions dineràries ni horàries una de les propostes alternatives.

L'ordre de Mas d'estudiar l'alternativa a Renfe

El president Mas ha donat directament l'ordre d'estudiar les alternatives possibles perquè una altra companyia operi a Rodalies de Catalunya a partir del 2012. Ho va anunciar el conseller de Política Territorial, Lluís Recoder, al matí des de Perpinyà i ho va confirmar poc després el portaveu del govern, Francesc Homs. L'opció que ja preveu l'acord de traspàs de Rodalies de l'anterior govern tripartit suposaria la segregació de la divisió de Renfe de Rodalies de Catalunya de manera que trens i treballadors passarien a la nova empresa que operés el servei. Aquesta empresa podria ser Ferrocarrils de la Generalitat, tal com va suggerir Homs. Però el portaveu del govern també va apuntar que hi ha altres alternatives. Tot i que no s'hi va referir, la companyia francesa SNCF ja es va oferir fa mesos a prestar aquest servei si la Generalitat decidia prescindir de Renfe. Homs sí que va recordar que a Catalunya hi ha altres empreses relacionades amb el sector que podrien fer el pas. De moment, el plantejament del govern sembla respondre més a la necessitat de mostrar autoritat davant de l'opinió pública i de pressionar Renfe i els seus treballadors perquè es prenguin seriosament la millora dels serveis que presten. Perquè el mateix Homs reconeix que trencar aquest “quasi monopoli” de Renfe no serà fàcil ni tampoc resoldre els problemes que afecten la xarxa, però que no es poden atribuir a la companyia. Una altra opció de transició que també preveu el govern és donar entrada parcial a un altre operador en alguna de les línies o serveis de rodalies i regionals sense foragitar Renfe.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.