Infraestructures i serveis

RICARD FONT

DIRECTOR GENERAL DE TRANSPORT I MOBILITAT DEL DEPARTAMENT DE TERRITORI I SOSTENIBILITAT DE LA GENERALITAT

“A final d'any tindrem la proposta de rodalies”

Font aposta per racionalitzar les línies de l'ATM de l'àrea urbana de Girona i convertir el bus en el principal mitjà de transport públic

“Si el de Girona no competeix, l'únic que fem és buscar clients per a Aena”

El sistema ferroviari de rodalies de Girona ha de ser global, sortint de la rigidesa actual

Ricard Font presideix el comitè de CDC a Girona, i ocupa des de mitjan gener la direcció general de Transport i Mobilitat en el Departament de Territori i Sostenibilitat. El primer que explica en el moment de fer l'entrevista és que la situació és complicada i que hi haurà retallades. S'aparcaran projectes?

El concepte clau és reprogramar. Hem de prioritzar, però ara la nostra feina fonamental és veure els compromisos i projectes que tenim en marxa i com els podem pagar i tirar endavant. El que no podem fer és parar projectes i afectar així l'economia productiva. Una altra cosa és si els ritmes inversors que hi havia fins ara es podran mantenir.

Els regionals ja són de la Generalitat; com es gestionarà el sistema ferroviari?

Hem integrat els regionals dins de rodalies, i això permet una millor gestió dels serveis i un sol interlocutor, que ara mateix és Renfe. Això vol dir que estem en disposició d'intentar entre mitjan i final d'any tenir una nova proposta de graella d'horaris de regionals i rodalies, i treure a final d'any una proposta de rodalies gironines. Hem de veure com encaixar-ho tot i com es pot millorar l'embut d'entrada ferroviari a Barcelona, amb més vies o nous sistemes de seguretat que ens permetin augmentar la freqüència de trens.

Quin model de rodalies de Girona teniu al cap?

Això ho hem d'estudiar, però ens ha de permetre anar des de Blanes-Maçanet fins a Figueres-Portbou. Hem d'anar a un sistema global, jugant amb la intermodalitat, i sortint de la rigidesa que tenim ara.

Es podria aplicar l'any vinent?

L'any que ve serà complicat perquè serà quan haurem de decidir quin serà l'operador de rodalies, quin pot ser el de regionals... Ara hi ha un encàrrec de refer el contracte programa que ens vam trobar sobre la taula, molt pensat per Renfe. En mig any com a molt hem de tenir una proposta de possibles alternatives, i llavors el govern ha de decidir quin camí vol triar: si continuar amb un operador com Renfe, o treure una concessió del servei, o bé si creiem que Ferrocarrils de la Generalitat pot assumir tot o una part del sistema, per quants anys...

I del transport públic per carretera, amb l'ATM de l'àrea de Girona al capdavant, es mantindrà el model actual?

Tenim l'avantatge que l'ATM de Girona està molt constituïda amb un funcionament acotat, però tenim pendent el desplegament de l'ATM a tota la demarcació. Hem de mirar d'optimitzar al màxim les despeses que tenim ara en línies de transport per carretera, i veure'n la rendibilitat i el retorn social. Hem de reduir despeses, i veure com es poden revisar i reprogramar freqüències i horaris, perquè segurament hi ha llocs on hi hem d'arribar i ara mateix no ho fem i és prioritari, i veure allà on arribem però els autobusos van buits. El que és segur és que hi ha marge per transvasar viatgers del transport privat al públic. Crec que ara torna l'era de l'autobús, però s'ha d'estudiar millor quan i on es produeix la demanda.

Una de les demandes en transport públic és el tramvia entre Girona i Salt i amb la Costa Brava. És un mal moment?

Hem de distingir dues coses: una cosa és el servei públic i una altra és com fem el servei. És a dir, hem de donar resposta a la demanda amb fiabilitat, amb freqüències, amb velocitat i amb horaris. Ara segurament haurem de pensar més en autobusos, vies segregades, estacions més flexibles, pas pels centres dels municipis, però això no vol dir guardar els estudis sobre el tramvia, perquè potser es podran desenvolupar més endavant.

Com és que encara no s'ha signat el nou conveni amb Ryanair?

Nosaltres hem demanat de manera formal a Ryanair que, tenint en compte que ara estem planificant el pressupost de la Generalitat del 2011, ens doni un marge per saber de què disposem per poder negociar amb ells el conveni. Ara mateix tenim un conveni que acaba el 2011 i que és vigent, i ells ens demanen que ratifiquem la declaració d'intencions que va firmar en Manel Nadal, però els diem que com que encara hem de fer els pressupostos, doncs que ens deixin un termini per negociar sobre la base del que tenim i saber què els podem pagar. Això ho fem conjuntament amb la Diputació, la Cambra i tothom. Si hem de retallar, abans hem de poder parlar amb tothom qui en pot resultar afectat. La voluntat és complir amb els compromisos donats, però també negociar un acord de finançament tenint en compte la situació actual. Si això ho estem fent amb totes les empreses de Catalunya també ho hem de fer amb una d'Irlanda.

Creu que s'aconseguirà el traspàs de l'aeroport de Girona?

Jo sóc optimista, perquè aquesta és la solució. Mentrestant l'hem de poder promocionar com podem i portant-hi operadors, però dins el procés que ha engegat Foment, cal aquest traspàs i que l'aeroport sigui gestionat pels ajuntaments gironins, la Cambra, la Diputació i la Generalitat. A partir d'aquí, segurament aconseguirem que en comptes de pagar 11,5 milions, puguem promocionar les comarques gironines d'una altra manera, competint com passa a tot Europa. Ara no competim, sinó que estem buscant clients per a Aena.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a