Infraestructures i serveis

Ryanair reduirà a la meitat el nombre de viatgers a Girona

La manca de la firma final del conveni amb la Generalitat porta la companyia a anunciar una dràstica reducció del nombre de vols

Disminuirà la freqüència de 17 rutes i en suprimirà 18, entre les quals, Madrid, Sevilla i Eivissa

Ryanair ha posat fi a la seva història d'amor amb l'aeroport de Girona. Un conte de fades que va començar a finals del 2002 i que va portar les instal·lacions de Vilobí fins a un nombre màxim de viatgers mai vist –superior als 5,5 milions el 2008– i Ryanair a creixements també mai assolits en cap altre aeroport. La companyia va anunciar ahir la retallada més important de la seva trajectòria a Girona, superior fins i tot a la que ja es va viure quan va començar a operar al Prat. En total, s'afectarà un 54% dels vols previstos per aquest estiu, quan es farà efectiva la retallada. De les 64 rutes anunciades, se'n suprimiran 18, i es reduirà les freqüències de 17. Dels 4,8 milions de viatgers del 2010, es passarà a 2,3.

Els motius han estat els desacords entre l'actual govern de la Generalitat i la direcció de la companyia referents al nou conveni. El govern de CiU va intentar asseure's amb la companyia aèria per renegociar unes condicions, pactades per l'anterior govern, que no considerava raonables, que són de 7,5 milions fixos i la possibilitat d'arribar als 11,5 en funció de les taxes, per portar 4 milions de viatgers a l'any. En el conveni vigent, en canvi, s'establien 4 milions d'euros anuals per a prop de 5 milions de passatgers. Ryanair, però, no ha acceptat negociar noves condicions: “En les converses amb l'anterior govern vam ser molt flexibles, perquè tenim altres aeroports molt més barats que el de Girona, i ens sorprèn la posició del govern de no voler col·laborar en el desenvolupament turístic. Ens han dit que tenen restriccions pressupostàries, però han pagat 20 milions a una companyia deficitària com Spanair”. Eren ahir les paraules de Michael Cawley, vicepresident de Ryanair, que donava xifres de l'impacte que tindrà la seva decisió. Dels 11 avions en base previstos per aquest estiu, en mantindran només 6, passant de 64 rutes a 46, i de 300 freqüències setmanals es passarà a 194. Els efectes sobre l'economia gironina els va quantificar en llocs de treball, assegurant que se'n perdran 1.700. I empitjorarà a la temporada d'hivern, quan dels sis avions en base previstos es passarà a només dos o tres. Cawley va insistir que el negoci a Girona era positiu i que totes les rutes funcionaven bé, i hi va afegir: “Lamentem, per tant, que el nou govern no compleixi el recent acord”. Tot i això, el vicepresident de Ryanair va assegurar que durant aquest any no compensaran la decisió amb noves rutes des del Prat.

En tot cas, va deixar la porta oberta a tornar a negociar amb la Generalitat, però partint de la base d'un acord totalment nou. Des de la Generalitat, el secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, va lamentar ahir la decisió de Ryanair per la importància de la companyia a Girona, i el director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font, va dir que el govern està disposat a reunir-s'hi: “Estem igual que abans, volem parlar de la forma de finançament del contracte. Totes les decisions tenen marxa enrere, però s'ha de poder parlar amb criteris raonables i no des de posicions de força”. Font també va dir que treballaran per reconduir la situació i trobar altres companyies.

Rutes emblemàtiques

Entre les rutes que es suprimiran, destaca per sobre de tot la de Madrid, un dels vols històrics lligats a l'evolució de l'aeroport. Actualment era la ruta de més èxit de Ryanair, amb tres vols al dia. Només Palma es manté com a ruta interiors des de Girona, perquè també s'eliminaran les de Sevilla, Tenerife, Lanzarote i Eivissa. Entre les altres rutes suprimides, hi ha casos sorprenents com la d'Oslo, Gatwick i Düsseldorf, clàssiques de Ryanair a Girona.

LA XIFRA

28%
de rutes
són les que s'eliminaran. Si es compten les reduccions de freqüències, l'impacte és del 54% de rutes.

LA DATA

23.12.10
és el dia
que l'antic govern va firmar la declaració d'intencions amb Ryanair per continuar a Girona.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.