Infraestructures i serveis

infraestructures

Joan Casas: “Cal que continuem treballant pel corredor del Mediterrani”

El degà del Col·legi d'Economistes de Catalunya afirma a Torroella de Montgrí que el model econòmic s'ha esgotat i que s'ha d'optimitzar

Joan B. Casas, doctor en economia, degà del Col·legi d'Economistes de Catalunya i vicepresident de l'Institut d'Economia i Empresa Ignasi Vilallonga, va afirmar ahir que el corredor del Mediterrani havia guanyat posicions en la batalla pel que fa a la seva realització, però que “la guerra encara no està guanyada”. Casas ho va manifestar en la conferència que va pronunciar ahir a Can Quintana (Museu de la Mediterrània), de Torroella de Montgrí, en què es va celebrar la 5a Jornada de Política Internacional, amb el títol El corredor Mediterrani, una via per superar la crisi. Casas, introduït per Xavier Ferrer (economista i politòleg) i Josep Martinoy (subdirector del diari Avui), va manifestar que la batalla per aquest corredor, abans estava “perduda”, quan el 2004, la llavors ministra de Foment, Magdalena Álvarez i el president del govern espanyol, José María Aznar, van proposar a Europa la realització del corredor central, que travessava Aragó i el centre dels Pirineus. Segons Casas, aquest projecte ha estat descartat gràcies, entre altres coses, a la capacitat de mobilització dels sectors empresarials catalans i valencians, i a la crisi, que ha fet que les decisions es prenguin en clau d'eficiència i rendibilitat.

Casas va firmar que Catalunya i València són el nucli dur de l'arc mediterrani, una “regió econòmica homogènia”, que s'oposaria a la de la “gran banana” del centre d'Europa (de Londres a Roma, aproximadament, passant per París i Bonn). Entre els trets comuns de Catalunya i València, que permetrien definir polítiques pròpies, Casas va esmentar el dèficit fiscal, que impedeix la inversió. Segons Casas, fins ara el model ha estat eficient. Catalunya i València eren els proveïdors principals i clients mutus, però des del 2007, això no és així. És un altre símptoma d'esgotament. Casas va exemplificar la importància de l'aposta pel corredor Mediterrani en la intervenció, en l'última reunió europea sobre aquesta qüestió, del representant de les marques automobilístiques Seat, Nissan i Ford, que va dir que si no es feia, deslocalitzarien les seves plantes a la zona, però pels costos logístics (transport), no pas laborals. Casas afirma que la inversió en alta velocitat al país ha estat mal plantejada i mal feta.

Per superar el mal pas, Casas creu que cal fer el corredor, invertir en recerca i capgirar un “resultats escolars catastròfics”.

La jornada es va tancar amb un debat en què hi van intervenir el mateix Ferrer, Víctor Pou (professor d'Economia d'IESE) i Joan Amorós (secretari general de Ferrmed).

LA XIFRA

2.500
Quilòmetres d'alta velocitat
són els que acabaran fent a l'Estat espanyol, que serà el que en tindrà més del món.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.