Infraestructures i serveis

El segon túnel del TAV a Girona s'iniciarà la setmana que ve

A finals de maig la tuneladora arribarà al punt de control de la Devesa i a l'estiu ja acabarà els túnels urbans a Fontajau

Els veïns del Güell-Devesa mostren en una reunió tensa intranquil·litat i dubtes pel projecte

La tuneladora Gerunda del TAV es preveu que comenci a foradar el segon túnel urbà pel subsòl de Girona a final de la setmana que ve. Així ho van revelar els responsables de l'obra i els tècnics municipals amb una reunió que es va celebrar amb els veïns del sector Güell-Devesa. La tinenta d'alcalde d'Urbanisme de l'Ajuntament de Girona, Isabel Salamaña, va certificar que avui mateix es faran unes proves per encarar la tuneladora amb la previsió que entre dimecres i divendres de la setmana vinent s'iniciï el segon túnel urbà, que connectarà l'estació del parc Central amb el sector de Fontajau, un recorregut de gairebé 1,7 quilòmetres de túnel subterrani.

Les previsions són que la tuneladora arribi a finals de maig al sector de la Devesa, on s'està acabant un pou de control que ha de permetre revisar la gran màquina i canviar els elements necessaris de la roda de tall. La parada tècnica es fa en el punt on canvia el tipus de subsòl, ja que des d'aquest punt de la Devesa fins a la seva sortida a Fontajau, la Gerunda haurà d'avançar foradant roca. La represa de l'activitat de la tuneladora coincidirà encara amb les últimes injeccions de ciment a sota els edificis del sector del carrer Ramon Turró, mentre que aquesta setmana ja s'acaba el formigonat de la llosa a Francesc Rogés i ja s'han acabat els treballs als pous de compensació del passatge de la Farinera Teixidor i del carrer Bernat Boades.

24 hores de control

Els quatre pous hauran d'estar oberts 24 hores al dia, ja que els operaris seran a l'interior per si es detecten assentaments del terreny i cal injectar formigó. El responsable de l'obra va assegurar que “els assentaments previstos són només de mil·límetres i en el primer túnel els moviments han estat per sota de les previsions”. El fet que la tuneladora treballi tot el dia pot provocar que, en cas que sigui necessari, les injeccions es facin de matinada, un fet que no va agradar gens als veïns del sector Güell-Devesa.

El tram més delicat

A ningú se li escapa que el segon túnel és el tram més delicat del gran projecte d'arribada del TAV a la ciutat de Girona, ja que el túnel discorrerà just per sota les cases d'una zona densament poblada. Això es va reflectir en la reunió d'ahir al vespre, en què es van viure moment de tensió entre els representants municipals i els tècnics de l'obra amb els veïns presents. Les principals preocupacions dels propietaris són els possibles desperfectes que pugui ocasionar el pas de la tuneladora i les servituds que pot suposar en un futur la presència del túnel sota dels seus habitatges i immobles.

Queixes per esquerdes

Alguns dels presents van assegurar que les obres dels pous de compensació ja han originat esquerdes en alguns pisos. Salamaña va explicar que davant qualsevol fet l'Ajuntament també revisarà amb els seus tècnics les esquerdes, a banda de les revisions que faci Adif, i es va garantir que l'empresa pública s'haurà de fer càrrec de les despeses per arreglar-les. Altres veïns van acusar l'Ajuntament de no vetllar prou pels interessos dels ciutadans que van rebre els aplaudiments d'un auditori de la Farinera Teixidor gairebé ple. Unes acusacions que van provocar els moments de més tensió de la trobada amb alguna escridassada entre els ponents i els veïns molestos. Salamaña va defensar l'actuació del consistori i va garantir que treballaran per resoldre qualsevol problema que pugui sorgir. Tot i això, els tècnics van explicar que si s'han produït desperfectes, les actuacions no es faran fins acabada la infraestructura i s'hagi fet la consolidació del terreny, tasques que els tècnics situen aproximadament al cap d'un mes.

El director de l'obra i el cap d'infraestructura van voler tranquil·litzar els veïns recordant-los que l'auscultació dels edificis es fa durant 24 hores el dia de manera automàtica, però també amb mesuraments manuals constants. Pel que fa a possibles molèsties del pas de la tuneladora en l'execució del túnel, així com posteriorment amb el pas dels combois, els tècnics de l'obra també van garantir que “seria imperceptible” pels veïns, adduint que el túnel arrenca des de 24 metres de fondària a l'estació i va enfonsant-se fins gairebé els 40 al pas per sota el riu Ter.

LES XIFRES

950
metres
foradarà la tuneladora des que arrenqui al parc Central fins que s'aturi per fer-li la inspecció, a la Devesa.
4
pous
de compensació controlaran durant 24 hores el pas de la tuneladora per sota dels edificis del Güell-Devesa.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.