Infraestructures i serveis

La ‘Gerunda' acaba la feina

La tuneladora finalitza els prop de 3 quilòmetres de túnels del TAV a Girona

Blanco estima que la línia Barcelona-Figueres l'utilitzaran 2,9 milions de passatgers cada any

  • Les màximes autoritats ahir quan la ‘Gerunda' va finalitzar els túnels del TAV JOAN SABATER.
  • VÍDEO: Vídeo de la finalització dels túnels urbans fets per la tuneladora "Gerunda".

La tuneladora Gerunda va acabar ahir la seva missió en culminar els últims metres dels túnels urbans del TAV a la ciutat de Girona. Només quinze mesos ha necessitat la gran màquina per foradar prop de tres quilòmetres des que l'abril de l'any passat va iniciar des del sector industrial de Mas Xirgu l'execució del primer túnel.

El ministre de Foment, José Blanco, va ser l'encarregat de posar-la en marxa de manera simbòlica en aquella ocasió i ahir també va ser present en la culminació de la part més complexa de l'arribada del TAV a Girona. Blanco va qualificar de “fita” la finalització dels túnels urbans i va subratllar que pel govern estatal és “prioritària” la posada en marxa l'any 2012 del tram de la línia d'alta velocitat que connectarà la capital catalana amb Europa. Blanco va voler palesar amb xifres la prioritat de la infraestructura amb els 420 milions que ha invertit el govern pel tram de Girona. El ministre va anunciar la previsió que cada any 2,9 milions de passatgers utilitzin el tren entre Barcelona i Figueres. Una dada que per Blanco la convertirà en una de les línies de “més densitat” d'ús i que s'espera que permeti “reduir el trànsit per carretera en el pas dels Pirineus”.

“Lleialtat i exigència”

En el quart dia a l'alcaldia, Carles Puigdemont, va començar el seu discurs admetent que era un dia de “satisfacció general” per la finalització dels túnels urbans, que va qualificar de “fita impecable” pel desenvolupament que han tingut fins ara les obres. Això sí, va posar l'accent en la voluntat que la informació “flueixi cap a la ciutadania” en compliment del mandat rebut per part dels gironins. Puigdemont va garantir “lleialtat institucional, però alhora exigència” en totes les qüestions derivades del projecte ferroviari, com poden ser la construcció del tren convencional, l'enderroc del viaducte o la construcció de la futura estació, i va desitjar rebre del ministeri les “respostes adequades”. En tot cas, Puigdemont va reconèixer la importància de la línia convençut de “posar-la a treballar al servei de Girona”.

Per la seva banda, el secretari de mobilitat de la Generalitat, Damià Calvet, es va mostrar satisfet pel nou pas en l'arribada del TAV, però va recordar que cal també “una millora substancial del convencional, reivindicada per generacions de catalans”. Aprofitant la presència de Blanco, el secretari de Mobilitat també li va fer avinent que cal resoldre “els colls d'ampolla per garantir una sortida fluida de les mercaderies cap a Europa”.

La feina que queda

Un cop acabada l'estructura de túnel ara es procedirà al desmuntatge de la tuneladora en el pou d'extracció de la zona esportiva de Fontajau. La màquina s'anirà desmuntant per fases, ja que anirà avançant i s'extrauran totes les peces de la màquina, de 125 metres de llargada i 2.700 tones de pes. Per acabar el túnel caldrà executar una plataforma de formigó d'uns tres metres d'alçada, on es preveu instal·lar la via. Després caldrà passar a l'electrificació del túnel, així com la instal·lació de tots els mecanismes de senyalització i seguretat.

Mentrestant, continuen els treballs per acabar tota l'estructura de la futura estació intermodal, la coberta de la qual té una extensió similar a quatre camps de futbol com els de Montilivi. La nova estació tindrà dues andanes de 450 metres de llarg i quatre vies d'estacionament. Cal recordar que la nova infraestructura del parc Central disposarà de dues plantes d'aparcament per a uns mil cotxes i també s'hi construeix la nova estació d'autobusos.

En tot cas, la primera estructura que s'hi realitzarà serà l'estació provisional del TAV, que es farà al mig del parc Central aprofitant les lluernes i amb la previsió de fer-hi un edifici molt transparent que aprofiti l'entrada de llum exterior.

La tasca de la ‘Gerunda'

La Gerunda va començar els túnels el 21 d'abril de l'any passat i va necessitar cinc mesos per cobrir els 1,3 quilòmetres del primer túnel, fins al parc Central. En aquest tram es va produir el principal incident quan un pou no detectat va inundar una nau industrial que va obligar a traslladar durant uns mesos l'empresa frigorífica que hi havia.

El segon túnel va començar a executar-se el 6 d'abril per foradar els prop d'1,6 quilòmetres del segon túnel. Era el tram més delicat, ja que el túnel discorria per una zona densament habitada com el sector Güell-Devesa i Fontajau. Entre els dos túnels, la Gerunda ha executat 1.612 anells de formigó per revestir l'estructura.

La finalització dels túnels urbans per part de la tuneladora va comptar amb la presència ahir de nombroses autoritats, com el delegat del govern a Catalunya, Joan Rangel; així com el subdelegat a Girona, Francesc Francisco-Busquets; el president d'Adif, Antonio González Marín, així com la majoria de regidors del nou equip de govern i de les altres formacions. També hi van ser presents l'exalcaldessa Anna Pagans i l'exregidora Isabel Salamaña, que han fet el seguiment dels treballs des de l'inici. Per contra, el nou grup municipal de la CUP i el regidor de Reagrupament van declinar la invitació per assistir a la visita de Blanco per “prescindible” i reclamen que es negociïn compensacions pels afectats.

Corredor mediterrani

En un altre ordre de coses, Blanco va aprofitar la visita a Girona per anunciar que el proper dilluns es reunirà amb els consellers del ram de Catalunya, el País Valencià, Múrcia i Andalusia per planificar una estratègia comuna per aconseguir que la Comissió Europea inclogui el corredor mediterrani dins de la xarxa bàsica europea. El ministre no va dubtar a qualificar de “qüestió d'Estat” l'eix ferroviari que es conforma des d'Algesires fins a la frontera amb l'Estat francès. Blanco vol amb la trobada “unir esforços” per defensar amb més contundència la necessitat d'enfortir el corredor, que va situar com a “prioritat irrenunciable”.

LA DATA

07.07.73
El mateix dia
d'ahir però de fa 38 anys es va inaugurar l'estació de Renfe i el viaducte elevat del tren.

LA XIFRA

45
metres
per dia ha avançat la ‘Gerunda' els dies que ha foradat més ràpid. De mitjana ha avançat 27 metres diaris.
6.000
hores
ha treballat de manera efectiva la tuneladora per fer els gairebé 3 quilòmetres de túnels subterranis.
300.000
de formigó, que permetrien fer el Coliseu de Roma.
7
torres Eiffel
es podrien fer amb els 50 milions de quilos d'acer que s'utilitzaran.
75.000
camions.
Els vehicles posats en fila arribarien de Girona a Sevilla.
966.000
de terres extretes, que omplirien 386 piscines olímpiques.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.