Infraestructures i serveis

Carreteres amb prioritat per a bicis

Manel Nadal va explicar ahir que el departament estudia la possibilitat de reservar algunes carreteres secundàries per a ús prioritari o exclusiu de ciclistes durant el cap de setmana. Alguns dels exemples que va posar van ser els de la carretera de la Ganga entre Calonge i la Bisbal d'Empordà o la carretera de Sant Grau, entre Tossa i Llagostera. Nadal ho va dir ahir en la presentació del baròmetre de la bicicleta, un estudi dels hàbits i les necessitats respecte a aquest mitjà de transport. L'estudi, encarregat per la Fundació ECA a l'empresa GESOP, posa de manifest un creixement constant de l'ús de la bicicleta, sobretot per als desplaçaments quotidians. L'enquesta conclou que un 90% de la població sap anar en bicicleta, i que uns 4 milions de catalans en tenen una per a ús personal, dels quals 3 milions la fan servir habitualment. D'aquests, 400.000 persones l'utilitzen cada dia o gairebé cada dia. El perfil de l'usuari és el d'un home jove amb estudis, i pel que fa als usos, un 37,7% la fan servir per anar a passejar, i un 35,1% per fer esport. Destaca el fet que cada vegada més s'utilitza per desplaçaments quotidians, entre els quals hi ha el d'anar a la feina o a estudiar, fet que s'associa també a iniciatives com el Bicing de Barcelona. Per Nadal, això és important perquè fa que la bicicleta ja sigui un mitjà de transport, que ara utilitza gent que abans anava en cotxe o en moto. Tot i això, la percepció dels ciclistes és que falten infraestructures adequades, i la manca de seguretat és un dels seus punts crítics. A més, també es demanen més aparcaments i carrils bici.