Infraestructures i serveis

L'aeroport de Girona va perdre viatgers el 2009 després de set anys d'augments

Va tancar amb un descens del 4,1% i gairebé 5,3 milions d'usuaris en un any de crisi del sector aeri

El 2009 ha sigut un any especialment complicat per al sector aeri, que ha patit directament l'impacte de la crisi econòmica i que ha vist com desapareixien o es fusionaven companyies i s'eliminaven moltes rutes per aconseguir fer quadrar els números. Els descensos de viatgers han sigut la tònica general en la gran majoria d'aeroports, i davant aquest context un dels objectius era no baixar dels cinc milions de passatgers registrats el 2008, fita que s'ha aconseguit. El delegat del govern català a Girona, Jordi Martinoy, explicava ahir que «les xifres del 2009 no són les òptimes, però les dades s'han de posar en context i hem de tenir en compte que l'aeroport baixa la meitat que la resta dels principals aeroports». De fet, durant aquest 2009 la companyia Wizz Air va abandonar l'aeroport gironí i Transavia va passar d'operar dues rutes a fer-ho només una. En canvi, Ryanair ha mantingut la seva aposta per Girona com a la seva base principal per al sud d'Europa reforçant-la amb més avions i més rutes, sobretot a l'estiu, i potenciant especialment les destinacions dins l'Estat espanyol. De fet, els vols estatals han experimentat un augment d'un 78% de viatgers –arribant als 710.751– mentre que els internacionals han baixat un 10,6%.

Pel 2010 les previsions són mantenir les xifres, i Martinoy va assenyalar en aquest sentit l'acord amb la companyia Ándalus per ampliar la ruta a Nador amb nous vols a Maó i probablement a Santiago de Compostel·la, a més de l'augment de freqüències que Ryanair fa cada any per la temporada d'estiu: «Som el tercer aeroport d'AENA pel que fa a beneficis, i això en confirma la potencialitat i és un mèrit del territori, perquè la gent l'utilitza, la Generalitat i altres administracions hi hem aportat diners per promocionar-lo i AENA ha fet les inversions que hi calien», va dir Martinoy, qui també espera que ara es reobri la negociació política per al seu traspàs a la Generalitat.

Londres, la ruta principal

Pel que fa a les rutes, Londres és la que té més èxit, amb 440.000 viatgers el 2009, seguida de Madrid –288.000 usuaris–; Milà –278.000 passatgers–; Roma, amb 273.000; París amb 233.000; Brussel·les amb 228.000; Frankfurt amb 181.000, i Granada amb 165.000 viatgers.

LES DADES

Usuaris anuals a l'aeroport de Girona
2000: 651.402 (+3,2%)
2001: 622.410 (-4,5%)
2002: 557.187 (-10,5%)
2003: 1.448.796 (+160%)
2004: 2.962.988 (+104,5%)
2005: 3.533.564 (+19,3%)
2006: 3.614.254 (+2,3%)
2007: 4.848.064 (+34,2%)
2008: 5.510.970 (+13,7%)
2009: 5.286.975 (-4,1%)
Usuaris a l'aeroport de Girona durant tot el 2009
Gener: 287.434
Febrer: 306.882
Març: 354.655
Abril: 460.046
Maig: 490.007
Juny: 526.725
Juliol: 591.816
Agost: 618.061
Setembre: 542.747
Octubre: 468.915
Novembre: 318.423
Desembre: 321.264
Total: 5.286.975

Més vols cancel·lats per la neu

L'onada de fred i el temporal de neu que està afectant Europa des de fa una setmana va comportar novament conseqüències a rutes de l'aeroport de Girona, que no s'ha pogut escapar cap dia de les cancel·lacions per la neu i pel glaç en d'altres aeroports. Ahir va tornar a ser un vol entre Girona i l'aeroport de Gatwick, a Londres, que havia de fer la ruta al migdia i es va haver de suspendre tant en l'anada com en la tornada perquè les instal·lacions londinenques es van haver de tancar per la neu. A més, va haver-hi retards en moltes rutes, com Birmingham, Eindhoven, Bremen, Glasgow o Brussel·les. A més del mal temps, la vaga de controladors francesos d'ahir també va ajudar a complicar una mica més la situació a tota Europa.

Amenaça de vaga de la neteja

anna puig

Els treballadors de l'empresa Initial, subcontractada per Aena per realitzar la neteja de la terminal, amenacen a fer vaga si la direcció no es fa enrere en les modificacions de les condicions laborals que vol aplicar. Initial va guanyar el darrer concurs públic convocat per Aena per efectuar aquest servei, que abans oferia Acciona. L'empresa ha subrogat els treballadors, però vol canviar el sistema de treball. Si fins ara la plantilla treballava cinc dies i en feia dos de festa, ara es vol que en treballin sis i en descansin dos. Joan Josep Morales, delegat de la Federació de Serveis de la UGT, sosté que aquests canvis contradiuen el conveni laboral. En una reunió que es va celebrar ahir al matí, els treballadors van rebutjar l'oferta de l'empresa de donar-los un complement salarial perquè, segons Morales, «això també contradiu el conveni». Ahir a la tarda ja s'havia decidit convocar vaga de 24 hores els dies 29 de gener i 3 de febrer, però una trucada de darrera hora de la direcció va paralitzar la mobilització. L'empresa ha proposat una nova trobada, tot i que Morales ja adverteix que si no es fa enrere les mobilitzacions es reactivaran.

Per una altra part, la secretària general de la UGT a les comarques gironines, Dolors Bassa, sosté que l'aeroport ha tancat el 2009 amb beneficis «a costa de manca de serveis i males condicions laborals». Bassa sosté que «l'aeroport gironí aporta uns 36.000 euros diaris a l'Estat, tot i que els treballadors no puguin menjar calent i que hi hagi mancances en la seguretat», i va tornar a reclamar millores per al personal.

Un avió només per a vols privats

La companyia Gestair ha decidit basar un avió a l'aeroport de Girona per oferir vols privats, amb l'objectiu de captar nous clients i entrar així en nous mercats, ampliant el negoci. Gestair és la companyia líder en aquest sector a l'Estat espanyol, i és qui gestiona la terminal corporativa de l'aeroport de Barcelona, on té cinc avions, als quals s'haurà d'afegir ara el de Girona, arribant fins a una flota de sis aeronaus a Catalunya. L'avió que posaran a Girona és un Cessna Citation, que té una capacitat per a sis passatgers per volar durant 1.800 quilòmetres i que pot superar àmpliament els 600 km/h. Els vols privats es dirigeixen a clients de luxe i a empresaris, i es tracta d'un sector que s'espera que creixi en els propers anys.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.