L'aeroport del Prat ahir encara va haver de cancel·lar 295 vols dels 850 previstos

L'estació de Sants torna a tenir una activitat frenètica amb viatgers que volen arribar en tren o autocar a altres països europeus

Si diumenge els vols cancel·lats a l'aeroport del Prat havien estat 400, ahir es va fer un primer intent –modest, encara– de recuperació de la normalitat. Se'n van cancel·lar 295 dels 850 previstos, a causa del núvol de cendres que per cinquè dia consecutiu manté col·lapsat l'espai aeri europeu. Aquest nombre de cancel·lacions començarà a minvar a mesura que es vagin obrint altres aeroports europeus. Ahir, però, el que no havia minvat era la desesperació d'alguns viatgers que continuaven atrapats al Prat sense poder tornar a casa.

«Han cancel·lat el vol, i ja és la tercera vegada; ens van dir que obrien el trànsit aeri a tot Itàlia avui al matí, i al cap d'una hora l'han tornat a tancar», explicava Davide Grassi, un viatger italià que fa tres dies que intenta tornar a Milà. De fet, entre els afectats per la cancel·lació de vols hi havia centenars de passatgers italians, i també molts culers que esperaven arribar a temps al matx de l'Inter de Milà i el Barça. La decisió d'Itàlia de tornar a tancar el seu espai aeri va agafar de sorpresa centenars de passatgers que havien de volar cap al país transalpí, la majoria cap a Milà i Venècia. Fins a les cinc de la tarda d'ahir s'havien cancel·lat vint vols cap a Itàlia. «Teníem un vol a les 18.30 cap a Milà, però s'ha cancel·lat. Hem buscat trens, però són plens i l'única opció és esperar que surti un vol a les 6.45 de la matinada», va explicar la Irene, una turista italiana. Arran d'aquesta situació, ja es feia la idea que hauria de passar la nit a l'aeroport.

Al Prat hi havia ahir situacions i històries de tota mena, com la de Nekane Sebastiá, que veia definitivament anul·lat el seu viatge de noces: «Volàvem a la Xina amb enllaç a Amsterdam, i ara l'agència de viatges es desentén de tot i ens ha enviat a l'aeroport perquè ens espavilem pel nostre compte», indicava. Amb tot, començava a créixer el volum de les queixes, per la poca informació oferta per les companyies o per les «enormes despeses» que han de sufragar alguns passatgers atrapats al Prat, com ara Héctor Delgado, que havia de volar a Buenos Aires. La imatge de viatgers pernoctant a l'aeroport ja es va produir abans-d'ahir a l'estació de Sants, on van fer nit unes 150 persones. El tren, l'autocar o el cotxe llogat van tornar a funcionar d'alternativa per als viatgers que havien d'arribar a algun punt del centre o del nord d'Europa. Així, Renfe va mantenir ahir un reforç de places dels trens que uneixen Barcelona amb París. L'estació de Sants va tornar a registrar una activitat excepcional, amb viatgers per als quals Barcelona havia de ser l'última parada abans d'acabar la seva odissea. Era el cas del Luis i la Núria, un matrimoni madrileny que abans-d'ahir havia d'agafar un avió de Ginebra a Madrid. Havent-se cancel·lat el vol, van decidir desplaçar-se a Barcelona en autocar, i aa la capital catalana agafar un tren d'alta velocitat cap a Madrid. «En comptes d'una hora i cinquanta minuts, hem trigat deu hores i mitja en autocar; després, quatre hores d'espera a Sants, i ara ens queden tres hores de TAV», explicaven.

El lloguer de cotxes va ser la primera opció per a mols viatgers. Segons Marc Zamora, responsable de l'oficina d'Avis a l'estació de Sants, aquesta és una sortida viable perquè «els cotxes es reutilitzen i hi ha un flux constant d'entrades i sortides». Tot i així, va reconèixer que estaven «desbordats perquè hi ha moltíssima demanda», principalment per anar a l'Estat francès, Bèlgica i Alemanya. Uns altres dels afectats per aquesta paràlisi aèria són els hotels de Barcelona. Aquest cap de setmana passat els hotels de la capital catalana han perdut entre un 10% i un 15% de les reserves, per bé que això s'ha compensat amb la cancel·lació també de sortides, a causa que molts turistes han hagut d'allargar l'estada a la ciutat perquè no podien tornar-se'n a casa. Sigui com vulgui, el Gremi d'Hotels de Barcelona creu que el pitjor serà en els propers dies, en què es preveia una ocupació del 80%: molts turistes hauran pogut sortir de la ciutat amb mitjans alternatius, però, en canvi, d'altres continuen sense poder-hi volar. «El problema arriba ara; aquesta situació causarà un impacte important», va indicar Jordi Clos, president del gremi, que va precisar que els efectes principals seran pels esdeveniments que s'organitzen en hotels, més que no pas per les reserves individuals.

Retorn a casa via Uzbekistan

JORDI FEU

Com tornar des de Pequín a Barcelona passant per Uzbekistan i Atenes? Això ho podran explicar dos empresaris gironins, Albert Costa i Francesc Miquel Márquez, que ahir van passar el dia a l'aeroport de Pequín buscant la manera de tornar a casa. Després d'assistir a una fira a Canton havien de tornar a Barcelona via Amsterdam, però el vol es va cancel·lar a causa del tancament de l'aeroport holandès. Davant d'aquesta situació, es van buscar la vida, i d'aquí la curiosa combinació Pequín-Uzbekistan-Atenes-Barcelona, una sèrie de vols que els ha de permetre avui un llarg retorn. Els afectats van denunciar la falta d'atenció rebuda per l'ambaixada espanyola a Pequín, on els van dir que no els podien ajudar perquè aquest problema no era competència seva. «No sé de què ens serveix l'ambaixada», lamentaven els empresaris, que també es van queixar de com els preus dels bitllets a la xarxa s'havien triplicat en cosa de minuts.

El Prat es converteix en un «hub» improvisat

A.B

El que no havia aconseguit la pressió política i econòmica ho ha obtingut un núvol de cendra volcànica i el corresponent col·lapse aeri que ha ocasionat. Davant el tancament de la major part d'espai aeri europeu, l'aeroport del Prat va ser utilitzat ahir com a porta d'entrada a Europa. D'aquesta manera, va rebre alguns vols intercontinentals que feien arribar viatgers a Barcelona que després van continuar el seu trajecte en tren o autobús cap al seu destí europeu. Segons van indicar fonts d'AENA, el Prat va rebre ahir 62 vols especials. Es tracta de vols que no estaven programats i que van arribar d'Egipte, Moscou, Tenerife, Lanzarote, Atenes, Palma i Turquia, i d'altres continents com ara Nova York i Amman (Jordània). Així, i encara que fos només en l'arribada dels avions, el Prat va fer ahir, en certa manera, funcions d'aeroport de connexió, és a dir, d'enllaç intercontinental, permetent l'entrada a Europa en una jornada de gairebé absoluta paràlisi de l'espai aeri del Vell Continent. D'aquests 62 vols, 19 van aterrar a la T1, i 43, a la T2.

Sense anar gaire lluny, la companyia catalana Spanair va oferir ahir els seus avions als socis de l'aliança Star Alliance per volar fins a Barcelona com a centre de connexions internacionals. «El que tantes vegades s'ha parlat, avui és una realitat», va subratllar el director de Relacions Institucionals d'Spanair, Jordi Juan. «El que estem fent és oferir els nostres avions a les companyies que no poden volar al centre d'Europa», va precisar. Segons fonts de Spanair, alguns d'aquests vols procedien d'Amèrica i d'Àsia.

A més de vols amb viatgers, a l'aeroport del Prat van arribar sis vols especials més de càrrega de mercaderies. En concret, eren vols que portaven aliments frescos, que era especialment urgent la seva distribució. Els vols procedien de l'Azerbaidjan i de Hong Kong.

Cap a París amb taxi

agències

«Era un francès que ja no aguantava més i volia arribar a casa», explica el taxista Joan Martínez sobre el passatger que va transportar de Barcelona a París la nit de dissabte passat. El client havia arribat a Barcelona després que el seu vol s'hagués desviat al Prat a causa del tancament dels aeroports del nord de França i va decidir pagar 1.400 euros per tornar a casa immediatament amb taxi. Com aquest no són pocs els casos de taxistes catalans que aquests dies estan fent llargs viatges per transportar estrangers que pel caos aeri han quedat penjats a Catalunya. A més de París s'han fet rutes a Londres, Munic i Hannover. El preu que s'aplica és de 1,18 euros per quilòmetre més despeses extra com ara els peatges. Dins del col·lectiu de taxistes hi ha qui creu que aquesta és una bona oportunitat per guanyar en un dia el mateix que en una setmana, mentre també hi ha els que pensen que aquests desplaçaments llargs no els surten a compte.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.