Infraestructures i serveis

badalona

Infraestructures

El centre de Badalona ja té parada de metro

El president de la Generalitat va inaugurar ahir l'estació de Badalona-Pompeu Fabra situada al rovell de l'ou de la ciutat

Les obres han durat 5 anys i inclouen un tram nou de 0,6 quilòmetres

El metro ja arriba fins al centre de Badalona. Ahir al matí encara s'estaven fent els darrers retocs i les últimes comprovacions tècniques abans d'inaugurar oficialment les instal·lacions de la parada de l'L2 del metro: Badalona-Pompeu Fabra.

Aquesta estació és el resultat del perllongament de l'L2 fins al centre de Badalona amb un túnel nou de 0,6 quilòmetres que uneix l'estació de Pep Ventura amb la parada nova. Les obres han tingut una durada de cinc anys i han suposat una inversió global de 70 milions d'euros, que també inclouen la transformació de l'entorn. L'estació Badalona-Pompeu Fabra s'estructura a partir de dos vestíbuls, de prop de 800 metres quadrats cadascun, que enllacen amb una andana central de 100 metres de longitud mitjançant ascensors, escales fixes i mecàniques. En total, l'estació té tres vies, dues de principals i una altra que funcionarà d'apartador per als trens. La parada nova s'ha dissenyat totalment adaptada per a persones amb mobilitat reduïda i també disposa d'encaminaments per a invidents. Es calcula que l'estació inicialment donarà servei a cap a 11.000 viatgers diàriament, i es preveu que progressivament ho faci fins als 15.000 viatgers diaris. Els usuaris que baixin a aquesta parada tindran dues vies de sortida: l'avinguda Martí Pujol i el carrer de la Creu. Amb aquesta estació s'aconsegueix enllaçar, per mitjà del metro, el centre de Badalona amb el centre de Barcelona. Ahir, a partir de les tres de la tarda, tothom qui ho va voler va poder viatjar de franc amb el metro des de la parada nova.

La inauguració

La inauguració del servei va anar a càrrec del president de la Generalitat, José Montilla (PSC), que –com no podia ser d'altra manera– ahir al matí va arribar a l'estació nova amb el metro procedent de la parada de Pep Ventura un cop haver recorregut els 0,6 quilòmetres nous de longitud acompanyat, entre d'altres, del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal (PSC), l'alcalde de Badalona, Jordi Serra (PSC), i l'alcalde de Barcelona i president de la Mancomunitat de Municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, Jordi Hereu (PSC). A l'andana de la nova estació, hi havia la plana major de l'Ajuntament de Badalona, que esperava rebre les autoritats. Un cop van haver pujat cap al vestíbul, allà els esperaven una munió de ciutadans que van voler veure de primera mà la nova infraestructura.

Durant els parlaments, el president de la Generalitat va afirmar que “avui el metro és més badaloní que mai” i va assegurar que, amb la posada en marxa de línies noves de transport públic, “no només es tracta de connectar ciutats, sinó de respondre a les necessitats dels seus habitants”. Montilla també va voler picar l'ullet als veïns de la zona, als quals es va referir, tot agraint “la paciència” que han tingut durant els cinc anys que han durat les obres. Per la seva banda, l'alcalde de Badalona, Jordi Serra, va destacar que la parada de metro “és un nou punt d'unió de la ciutat amb si mateixa però també amb Barcelona”. Serra, a més a més, va parlar de la plaça que s'està urbanitzant sobre l'estació, pel fet que també rep el nom de Pompeu Fabra. En aquest sentit, les obres continuaran amb vista a la transformació dels terrenys de la plaça en un parc nou per al lleure de 26.000 metres quadrats. Tota aquesta zona s'estructurarà a partir d'una zona rectangular que disposarà de zones enjardinades així com d'una xarxa d'encaminaments que es vertebraran a partir d'un gran passeig transversal. Aquest passeig unirà el carrer de Francesc Macià i la Via Augusta.

L'estació de Badalona- Pompeu Fabra és la quarta que s'inaugura enguany a Badalona. A l'abril van entrar en funcionament tres parades de l'L10: Gorg, La Salut i Llefià. Aquestes estacions s'afegeixen a les primeres que es van estrenar fa 25 anys –Pep Ventura, Gorg, Sant Roc i Artigues Sant Adrià (en aquell moment anomenada Joan XXIII)–, que fins a l'any 2002 van formar part de la línia 4. Ara com ara, a Badalona, hi arriben les línies 2 i 10, i està previst que, en un futur, s'hi afegeixi la línia 1 procedent del Fondo.

LA XIFRA

70
milions d'euros
s'han hagut d'invertir en l'estació nova, que també inclou la urbanització de l'entorn

Una estació amb empremta local

Les obres de construcció de l'estació van tenir alguns endarreriments, ja que inicialment havien de durar només vint mesos. Alguns d'aquests retards van ser deguts, entre d'altres, per la duresa del terreny, que va dificultar l'excavació del túnel. Les tasques de construcció de l'estació també es van endarrerir per una sèrie de troballes arqueològiques d'època romana. Entre les restes descobertes, hi havia tres forns destinats a la fabricació d'àmfores i una zona d'enterraments amb onze urnes funeràries, on hi havia restes de cossos incinerats. Es mostraran part d'aquestes troballes en la nova exposició permanent del Museu de Badalona, que està previst que s'inauguri abans de final d'any. Les troballes també s'han volgut reflectir a l'estació. L'artista Jordi Pablo ha projectat els punts de trobada de les restes arqueològiques al sostre de l'estació, en volta, que simula un cel ple d'estels. L'infern s'entreveu a les parets, on l'artista mostra tots els dimonis cremats a la platja en la història de la ciutat, mitjançant panells de llum, retroil·luminats. Grans lletres romanes recorden la tradició de la cremada del dimoni, celebrada per Sant Anastasi.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.