Infraestructures i serveis

Renfe no garanteix el servei a rodalies pel conflicte laboral

Dues avaries van acabar ahir en un desordre total del servei a totes les línies per un incompliment dels horaris

Renfe acusa els conductors d'incomplir el seu torn i ells es queixen d'un nou horari impossible i erroni

Dilluns 24 de gener de 2011 ha tornat el caos circulatori al servei de rodalies de Barcelona amb retards de més d'una hora a les cinc línies. Aquest cop, al darrere hi ha un conflicte laboral entre Renfe i els maquinistes que el nou govern català considera heretat de l'anterior executiu. Les versions sobre el desgavell són contradictòries, i tots es llancen les culpes mútuament. O les responsabilitats són compartides o algú menteix sobre el que va passar ahir, perquè s'ha obert un nou front de problemes en un servei ja prou malmès per les avaries regulars, fins a l'extrem que Renfe no garanteix per avui el compliment regular dels serveis en una advertència sense precedents.

Tot semblava haver començat amb una d'aquestes avaries que sovintegen a la xarxa. Al matí, l'avaria d'un tren entre Montcada Bifurcació i Cerdanyola va obligar a donar pas als dos sentits de circulació per una única via. Quan el centre de comandament es disposava a fer-ho, una fallada en el sistema d'enclavament va fer que la circulació s'interrompés totalment durant vint minuts. El tren avariat es va poder estacionar fora de la via principal i es va restablir el servei en les dues vies. Ara bé, la fallada del canvi automàtic de l'enclavament va obligar a operar manualment els senyals a partir d'aleshores.

L'augment del temps de recorregut per l'alentiment a les línies R3, R4 i R7 que conflueixen a Montcada Bifurcació va congestionar el servei a l'interior de Barcelona i va afectar també la línia R1: va causar fins a 45 minuts de retard al migdia.

Però Renfe sorprenia a primera hora de la tarda amb un comunicat en què atribuïa els retards ja superiors a l'hora a la irregularitat en la prestació del servei per causa de la “conflictivitat laboral”. Segons Renfe, alguns dels maquinistes no complien l'horari laboral establert per l'empresa i advertia que als afectats se'ls obriria un expedient. Davant la falta d'acord en la negociació entre maquinistes i companyia, Renfe va implantar un horari reglamentari aquest diumenge 23.

El Govern avisa

L'empresa defensa que el nou horari laboral està pactat i aprovat amb anterioritat i té l'aval del Ministeri de Foment. El nou Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat confirma que els horaris de rodalies continuen regits pel conveni general de l'Estat tot i el traspàs de ja fa un any perquè encara no s'ha signat cap conveni específic sobre horaris entre Rodalies de Catalunya i Renfe. Quant al conflicte laboral, el govern insta Renfe que garanteixi el compliment del servei, i estudia quines mesures pot prendre en cas que calgui una actuació d'urgència. Curiosament, el conflicte només afecta Catalunya.

La companyia recorda que del darrer conflicte amb els maquinistes va derivar una convocatòria de tres dies de vaga perquè sol·licitaven 50 places d'aparcament a l'estació de Sants. Renfe diu que, a més, s'han instal·lat les sales de descans que reclamaven, però que tot i així el col·lectiu manté les exigències.

LA XIFRA

600
maquinistes
condueixen els trens de rodalies cada dia. Segons Renfe, alguns van incomplir ahir el seu horari.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.