Infraestructures i serveis

Rodalies afronta un tercer dia de desgavell ferroviari

Renfe vol que els maquinistes desisteixin de la seva actitud i aquests esperen que la companyia els cridi a negociar

Generalitat i Foment es passen la pilota perquè Renfe és espanyola però Rodalies és catalana

Rodalies viurà avui un tercer dia de desgavell de serveis si Renfe o els maquinistes no fan algun gest que, a darrera hora d'ahir, no es preveia. La companyia espera que els maquinistes no distorsionin el servei i aquests esperen que se'ls cridi a negociar. El que Renfe considera una vaga encoberta d'una part del col·lectiu és pel sindicat Semaf un mal funcionament del servei causat pel compliment estricte del nou horari laboral imposat per la companyia. L'incompliment de serveis i els retards consegüents es repetien per segon dia tot i que Renfe admet que només 40 dels 530 maquinistes en plantilla en serien els causants. El conflicte va comportar ahir que se suprimissin 38 trens, que d'altres acumulessin retards de mitja hora i que tot plegat afectés uns 370.000 passatgers. En vista de l'incompliment del servei regular, el Síndic de Greuges ha obert una investigació per conèixer les causes del conflicte i si la direcció general de Transports i Mobilitat coneixia prèviament la intenció de Renfe de modificar el règim d'horaris dels maquinistes. El govern català defuig responsabilitats recordant que es tracta d'un contenciós entre Renfe i els seus treballadors. El portaveu del govern, Francesc Homs, qualifica d'“absolutament inadmissible” la incertesa viscuda pels passatgers i explica que s'ha obert un expedient informatiu a la companyia, que, al seu torn, ja va anunciar que obriria expedients als conductors. Tenint en compte que Renfe és una empresa pública estatal, Homs va demanar la implicació del govern espanyol, però el ministre Blanco va recordar que Rodalies és una competència exclusiva de la Generalitat. El govern català va reforçar els serveis d'autobusos interurbans en els corredors de Rodalies i va reunir-se amb Renfe. Homs també culpa l'anterior govern pel que considera un mal traspàs, una declaració que no ha agradat a cap dels partits de l'oposició, que acusen a l'executiu de Mas d'amagar el cap sota l'ala en la primera crisi.

I és que el traspàs de Rodalies té oberta una segona fase en cas que l'executiu de CiU decideixi fer fora Renfe del servei de cara al 2012. En aquest cas, l'Estat hauria de traspassar a la Generalitat trens i treballadors. Per això, Homs considera que no és el millor moment per pronunciar-se i el director general de viatgers de Renfe, Enrique Urquijo, acusa els maquinistes de fer la traveta a la companyia.

Una avaria a Sabadell Sud posa el colofó a la jornada

Els passatgers d'un comboi de l'R4 en sentit Manresa que s'havia aturat a Montcada Bifurcació a quarts de vuit del vespre es pensaven que el canvi forçós de tren era un altre caprici dels maquinistes en vaga. Però els problemes que la línia va registrar ahir a la nit eren conseqüència del trencament d'una catenària a l'entrada del túnel que travessa Sabadell, a l'estació sud de la ciutat. La incidència va obligar Protecció Civil a activar el pla Ferrocat i va causar retards superiors a l'hora, ja que es va haver de donar pas alternatiu als combois i restringir-ne la circulació a un per hora i sentit. Amb 3 graus, alguns viatgers van començar a increpar el personal de Renfe tant a Montcada com a Cerdanyola, on els trens s'esperaven que els donessin llum verd. A Sabadell Sud, d'altres s'esperaven que passés el seu tren i els més afortunats eren rescatats del fred pels cotxes de familiars i amics a l'estació.

E. AGULLÓ

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.