Infraestructures i serveis

barcelona

Rodalies torna a quedar-se a les fosques

La pèrdua elèctrica del control central causa l'aturada

Rodalies de Catalunya s'ha tornat a quedar a les fosques, sense control central més de vint minuts. Va passar a l'octubre i va tornar a passar ahir en la reiteració d'un incident molt greu perquè l'apagada elèctrica del control de trànsit centralitzat (CTC) de Barcelona obliga a paralitzar la circulació de tots els trens de rodalies i regionals de Catalunya. Segons l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) estatal la causa de les dues apagades és diferent. El 12 d'octubre passat, segons la versió oficial, es va quedar sense energia el transformador que alimenta les dues línies elèctriques alternatives de subministrament del CTC. En canvi, ahir hauria fallat l'alimentació dels equips de comunicacions d'aquest. Però el resultat és el mateix, igualment greu i només l'abast de la repercussió separa l'un cas de l'altre. A l'octubre, el subministrament elèctric va estar interromput dues hores, de quarts de sis fins a quarts de vuit del matí, en què es va iniciar la recuperació del control informàtic dels equips. Dues hores en què, lògicament, també van estar paralitzats els trens de rodalies i regionals.

Ahir, l'avaria tenia un abast menor però igualment generalitzat. A tres quarts de cinc de la tarda es produïa “una fallada elèctrica en els equips de comunicacions del CTC” però nou minuts després es començaven a recuperar els sistemes. Tanmateix, el cervell informàtic de Rodalies de Catalunya es tornava a apagar poc després i la direcció de la xarxa ordenava la interrupció de totes les circulacions de trens a tres quarts de sis de la tarda. Onze minuts més tard es recuperava el sistema i cinc minuts després de les sis es restablia totalment la circulació de trens. Quedaven, però, els retards que havien arribat a superar l'hora en alguns trens i una lenta tornada a la normalitat amb retards de trenta minuts de mitjana.

Quan va tenir lloc l'incident de l'octubre, Adif va recordar que un fet com aquell no havia passat mai al CTC de l'estació de França –el 2007 sí que havia causat el desgavell un cas semblant al control de l'estació de Sants però sense afectar el de França–. No sabem quina és la conclusió de la investigació interna pel cas de l'octubre. Sí que sabem que qualsevol dia pot tornar a quedar totalment paralitzada la xarxa de rodalies perquè la no té duplicats els equips informàtics centrals o l'alimentació elèctrica d'aquests equips.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.