El desdoblament de l'eix transversal acabarà el 2012, un any més tard del previst
El tram entre Vic i Vilobí és l'únic en obres, a la resta encara s'arrosseguen els problemes econòmics de la concessionària
Les obres en el tram Vic-Vilobí d'Onyar van començar al setembre, i bàsicament consisteixen en la reposició de serveis afectats per les obres, com ara línies elèctriques, conduccions de gas o serveis de cases particulars. Això fa que els treballs siguin poc visibles, si bé en alguns punts determinats ja s'hi veuen màquines treballant. En canvi, a la resta de trams –de Cervera a Manresa i de Manresa a Vic– encara s'ha d'aprovar el projecte constructiu definitiu, i posar a licitació els treballs, tal com ha explicat el director general de Carreteres de la Generalitat, Jordi Follia, que ha assegurat que els treballs es posaran a licitació la primavera vinent. «És una obra molt llarga, amb incerteses que fan que no sapiguem ara mateix com pot anar de calendari», ha dit Follia.
Processos diferents
El procés d'adjudicació de les obres és diferent en els dos trams entre Cervera i Vic i el tercer de Vic a Girona. Aquest últim l'executarà la mateixa concessionària Cedinsa, que s'ha dividit els 55 quilòmetres entre les quatre empreses constructores que formen l'UTE –Copisa, Copcisa, FCC i Compsa–, mentre que els altres dos els haurà d'adjudicar a altres empreses. Follia ho ha justificat dient que d'aquesta manera un sol constructor no es queda una obra d'aquesta envergadura i hi poden participar altres empreses.
Els problemes van arribar amb la crisi econòmica, ja que no es va aconseguir el crèdit necessari per començar els treballs, tot i que Caixa Catalunya és el cinquè soci de Cedinsa. Això és el que està fent retardar les obres, ja que els treballs es van adjudicar pel sistema de peatge a l'ombra. O sigui, Cedinsa es fa càrrec del desdoblament, i la Generalitat li pagarà llavors una quantitat de diners cada any en funció del trànsit que hi passi, i durant 33 anys.
Desbrossaments i altres
En la majoria dels punts on s'actua ara mateix en el desdoblament entre Vic i Vilobí es fan feines de reposició de serveis. A part, s'han començat a fer desbrossaments, com en els viaductes del Pla de Perer i Sot de l'Ullastre, i feines de fonamentació de futurs viaductes, i també de drenatge. La majoria del traçat anirà paral·lel a la via actual, i en alguns trams la via tindrà 5 carrils.
El peatge de camions, per ara descartat
Una de les incògnites sobre el desdoblament de l'eix és el possible peatge per a camions. Per ara això està descartat, però la concessió permet al govern aplicar peatges en cas que ho vulgui. Això depèn en bona part de l'aplicació de l'eurovinyeta, una directiva europea que pretén establir un sistema de tarifes per a l'ús de les carreteres que faci el transport de mercaderies.