Centelles ja és a Salamanca

Els dos fills del fotògraf van dipositar ahir al matí els 12.000 negatius del seu pare al centre de la memòria històrica

El llegat d'Agustí Centelles, integrat en bona part per fotografies dels temps de la Segona República i la Guerra Civil, va arribar ahir al Centre de la Memòria Història de Salamanca, exactament un mes després que el govern espanyol fes públic que havia comprat el material fotogràfic als hereus. I exactament un mes després que el món cultural català posés el crit al cel davant la possibilitat que les fotografies de l'anomenat Robert Capa català anessin a parar a Salamanca. Però el guió estava escrit i s'ha acomplert al peu de la lletra.

Els germans Sergi i Octavi Centelles, que van arribar a Salamanca diumenge a la nit, dit per ells mateixos d'«incògnit per evitar problemes», van lliurar ahir al matí els 12.000 negatius del seu pare –1.119 clixés o negatius de vidre, 9.202 negatius de 36 mm, 28 negatius de 6x6, i 946 negatius continguts en la denominada capsa de galetes; hi ha 10.148 negatius més de fotografia industrial– a la directora del centre, María José Turrión.

Pels hereus del cèlebre fotoperiodista, «s'ha acabat» definitivament la polèmica amb la Generalitat, institució que sempre ha acusat d'haver «menystingut» el valor de l'arxiu del seu pare. Sempre, fins i tot quan el conseller de Cultura, Joan Manuel Tresserras, va demostrar amb documents que la Generalitat i la família tenien emparaulada la venda de l'arxiu poc abans que els germans Centelles s'acabessin decidint pel Ministeri de Cultura. En el seu sorprenent canvi de parer, molts hi situen l'aparició sobtada d'un intermediari, Joaquín D. Gasca, que no els hauria assessorat correctament.

Si bé no són pocs els que critiquen la passiva capacitat negociadora de la Generalitat –i, per descomptat, el desinterès que la Generalitat havia mostrat per l'arxiu Centelles quan el fotògraf encara era viu, en els anys vuitanta, i la prova és el Premi Nacional d'Arts Plàstiques en Fotografia que li va atorgar el Ministeri un any abans de morir, el 1984–, són molts més els que senten una profunda indignació per l'absurda competència que s'ha produït entre les dues administracions per comprar l'arxiu. Tot i que el conseller Tresserras ha assegurat i reassegurat que de les intencions del Ministeri no en sabia res, el cert és que el govern de Madrid negociava amb la família Centelles des de l'etapa de César Antonio Molina –amb qui Tresserras no es va acabar d'entendre– com a ministre.

Els germans Centelles, que en les últimes setmanes han protagonitzat encesos i bel·ligerants debats en premsa, televisió i ràdio, continuen mantenint que no han traït la memòria del seu pare i que el menys determinant alhora de decidir-se era la quantitat econòmica que els oferien per l'arxiu. No els ha mogut la fal·lera dels diners, asseguren, i diuen que l'únic que els preocupava era que l'arxiu es disgregués i que, per aquest motiu, van rebutjar ofertes milionàries de col·leccionistes particulars d'arreu del món. Posen l'exemple d'una casa de subhastes londinenca que «triplicava» l'oferta del ministeri.

L'Arxiu Nacional de Catalunya, on la Generalitat tenia pensat dipositar l'arxiu, no els oferia prou confiança. L'arxiu de Salamanca, sí, i molta. «Hem triat el lloc on faran més difusió de l'obra del nostre pare i el lloc que ens ha promès un projecte expositiu» millor, subratllaven ahir els Centelles davant la porta de l'arxiu de Salamanca. Els fills Centelles, a més dels 700.000 euros, esperen del govern de Madrid que durant el primer trimestre de l'any que ve organitzi exposicions rellevants a Columbia i a Yale i que inauguri una sala dedicada a Centelles al Centre Documental de la Memòria Històrica de Salamanca.

El conseller no diu ni piu

El conseller de Cultura no va voler fer cap tipus de declaració ahir en relació amb el trasllat de l'arxiu Centelles a Salamanca. Tresserras ja fa dies, per no dir setmanes, que donava per fet que l'arxiu Centelles no quedaria dipositat a Catalunya. Malgrat tot, ha esperat fins a l'últim moment un «gest» per part de la ministra de Cultura, Ángeles González-Sinde, a qui ja ha manifestat més d'una vegada la seva indignació per la compra de l'arxiu feta d'esquena a la Generalitat.

El «gest» de bona voluntat no s'ha produït, però segons fonts de la conselleria això no vol dir que les negociacions per trobar vies alternatives de solució estiguin tancades. De moment, l'únic que ha dit públicament la ministra és que seria «un gran plaer» proporcionar una còpia de l'arxiu perquè estigués «dipositada» a Barcelona.

Centelles, a Girona

Tot i que les relacions entre la Generalitat i els fills Centelles estan molt deteriorades –fa setmanes que no han tingut cap contacte–, l'única porta que han obert els hereus últimament és la possibilitat de deixar –en cap cas de vendre– les còpies vintage (d'època) de les fotografies del seu pare per a una exposició. La família Centelles atresora 125 còpies vintage que no estan incloses a l'arxiu. I han afirmat que no posaran «cap impediment» a fer exposicions de l'obra del pare a Catalunya. Així, ja han donat el vistiplau perquè l'exposició antològica que va produir l'any 2006 l'Ajuntament de Barcelona i que es va fer a La Virreina llueixi aquesta primavera, entre maig i juny, al centre cultural de Caixa de Girona, la Fontana d'Or.

Borja-Villel, exdirector del Macba, diu que Centelles hauria d'estar al Reina Sofia

agències

L'exdirector del Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba), Manuel Borja-Villel, creu que el millor destí de les fotografies d'Agustí Centelles és el museu que ell dirigeix: el Reina Sofia de Madrid. Així ho ha declarat a l'agència Efe amb aquest argument: «Hi ha casos clars en què l'arxiu ha d'estar en un lloc perquè l'obra del fotògraf està molt lligada a aquell lloc, com passa amb Joan Colom o Ramon Masats amb Barcelona, però en el cas de Centelles potser no té massa sentit, perquè transcendeix allò local.»

Segons Borja-Villel, «Centelles hauria d'estar al Reina Sofia, que dedica una atenció especial al fotoperiodisme, amb obres de Capa, Colom o Català-Roca». En el supòsit que l'arxiu Centelles contingui còpies d'època, el Reina Sofia –assegura el seu director a l'agència Efe– «manifestarà el seu interès, perquè un nucli central de la col·lecció del museu té a veure amb els anys trenta, la Guerra Civil espanyola i el Pavelló del Guernica. Per tant, demanaria un dipòsit d'algunes peces.»

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.