Els sastres dels treballadors

Joma's fa trenta anys com a líder a l'Estat especialitzada en anàlisi, disseny, fabricació i venda de vestuari professional

El 2008, Joma's va facturar 35 milions d'euros, quantitat que la referma en el lideratge espanyol pel que fa a anàlisi, disseny, fabricació i venda de vestuari professional. La seva capacitat de producció és de 80.000 peces de roba setmanals i disposen d'un estoc permanent d'un milió de peces de roba. La seva cartera de clients és de 30.000 empreses. Joma's els ofereix un servei integral, que parteix de l'anàlisi de les necessitats de cada client per tal de proposar-los un vestuari a mida que s'avingui amb la identitat corporativa de la firma que contracta els seus serveis. Els directius de Joma's expliquen que els seus productes compleixen tres requisits: són de qualitat, són còmodes i són funcionals per als treballadors. És en aquest sentit que la roba per als treballadors adquireix una dimensió que l'acosta al món del disseny. En aquests moments, Joma's s'ha especialitzat en cinc àrees: sanitat; indústria/protecció/seguretat; perruqueria i estètica; l'anomenada línia casual, i una darrera dedicada al sector de l'hostaleria i la restauració.

El creixement constant de la firma vallesana s'ha produït gràcies a la seva xarxa de delegacions estesa per tota la pell de brau. A l'Estat disposen de 10 delegacions (comptant la de Catalunya) i una a l'estranger. Pel que fa a les botigues, tant pròpies com franquiciades, en disposen de 20, sis d'elles en territori català. És fonamental en la seva estratègia comercial, però, la venda per catàleg. Un cop feta la comanda, aquesta es gestiona i se serveix als clients des del centre logístic de Valdepeñas, a Ciudad Real, tot i que les peces es fabriquen a Tànger. Joma's ha celebrat el 30è aniversari plantejant-se el repte de l'exportació.

LES DADES

Any de fundació de l'empresa
1979
Adreça de la seu corporativa
Parc Empresarial A-7 Can Fatjó dels Urons, Edifici Joma's 08174 Sant Cugat del Vallès Tel. 902 103 500
Principals directius
Joaquim Massagué, copresident
Josep Llorens, copresident
Marcel Serrat, director financer
Pere Sierra, director de vendes
Santi Vinyals, director d'operacions
Plantilla
500 persones
Àrees de mercat
Sector de vestuari professional
Superfície que ocupa la fàbrica principal
6.000 m²
Pàgina web
www.jomas.com

LA HISTÒRIA

Tres dècades d'història.
El 1979 Joma's inicia la seva activitat, obrint una primera botiga a Sabadell, i només un any més tard serà present a la veïna Terrassa. No és fins l'any 1983 que Joma's inicia la fabricació pròpia. Dos anys més tard, la producció creix i obren una nova planta de producció a la ciutat de Valdepeñas, a Ciudad Real. El 1987 arriba un dels moments clau de la companyia: obren botiga a Barcelona i el grup inicia l'expansió amb l'obertura de botigues i franquícies a tot el territori espanyol. Un any més tard editen el primer catàleg general. El 1990, arriben a un acord amb la firma Simon Jersey LTD, empresa de vestuari professional líder a Europa, per convertir-se'n en distribuïdors exclusius a l'Estat espanyol. El 2005 obren fàbrica a Tànger i dos anys més tard posen la primera pedra de la seu corporativa de Sant Cugat.
JOAQUIM MASSAGUÉ I PEPE LLORENS

«Volem apostar per l'exportació»

El 2009 van celebrar el 30è aniversari. Quin balanç en fan?
–«Molt positiu. Gràcies al treball i la il·lusió de tothom i a la visió d'expansió, som líders del sector en imatge corporativa i en distribució de productes per a hostaleria i restauració, indústria i seguretat, sanitat, i estètica i perruqueria.»
–Hi ha ara més preocupació per com vesteixen els treballadors?
–«Fa 30 anys l'uniforme identificava el treballador com a tal, però tots anaven vestits iguals. A principis dels vuitanta, el vestuari professional es va transformar i es va arribar a un altre nivell: no només identifica el treballador, sinó que comunica la imatge corporativa de la companyia, és un element integrador a l'empresa i protegeix l'usuari de riscos en el seu lloc de treball. A Joma's ens hem especialitzat en el disseny i el desenvolupament de noves peces i en l'oferta d'aquest servei a les empreses, per proporcionar un valor afegit i ajudar en la seva percepció per part del seu públic.»
–Com passa en altres branques del sector tèxtil, aquí també hi ha la competència il·legal dels tallers xinesos?
–«Malauradament, sí. Hi ha competidors petits que no tenen la mateixa capacitat productiva i han d'utilitzar recursos com aquest per ser més competitius. Tot i així, hem tingut sort i mai ens hem trobat cap cas de còpia de producte.»
–Quins són els principals reptes de futur?
–«Mantenir el creixement i apostar fort per l'exportació.»

k

La versió extensa de l'entrevista a www.elpunt.cat
–Joma's pot fer vestuari a mida d'una empresa?
–«Sí, per un costat, desenvolupem vestuari exclusiu per als clients que ho sol·liciten i, per l'altre, oferim producte estàndard que es pot adaptar a qualsevol companyia personalitzant-lo mitjançant el brodat o la serigrafia del seu logotip. Ens sentim còmodes treballant en les dues vessants, però ens agrada desenvolupar vestuari específic per a clients: presenta més reptes a superar.»
–La moda influeix en la confecció de la roba de feina?
–«Sí, però no hem d'oblidar mai que estem parlant de vestuari professional. L'uniforme ha de ser actual, basat en les tendències globals, però sense caure en modes passatgeres, ja que, si no, es veuria desfasat amb certa facilitat.»
–S'han preocupat de tenir diverses distincions ISO. En aquest mercat és molt important garantir la qualitat del producte?
–«Amb les distincions ISO garantim una bona organització interna i la qualitat del nostre producte. És molt important que el nostre client quedi satisfet amb l'uniforme: a nivell d'imatge i de resultat. L'usuari ha de sentir-se còmode portant la nostra roba, ha de poder desenvolupar les seves tasques sense problema i ha de poder tenir-ne cura amb facilitat sense perdre les qualitats tècniques de la peça. Tot aquest control queda certificat en les distincions ISO i ens proporciona un valor afegit.»
–Quins són els atributs que els han portat a ser una marca líder?
–«Joma's ha arribat a ser el que és a partir de tres eixos: la imatge corporativa, el servei integral i l'atenció al client. En els nostres inicis, els uniformes eren molt bàsics i oferir el desenvolupament d'un vestuari exclusiu va ser una gran novetat per satisfer una necessitat fins llavors inexplorada. Per garantir que el vestuari tingués la qualitat desitjada a tots els nivells, vam adonar-nos que era necessari que totes les passes es duguessin a terme sota la nostra supervisió. És per això que vam establir un servei integral que es desenvolupa completament a les nostres instal·lacions. Finalment, per garantir que el client quedava plenament satisfet, era imprescindible un bon assessorament a l'hora de comprar i una bona atenció posterior en el cas que el client tingués algun problema.»
–Tenen un taller de producció a Tànger; és només per qüestions de competitivitat econòmica?
–«Ens vam veure obligats a traslladar-nos-hi per continuar sent competitius en el mercat. Si ens haguéssim quedat, no hauríem pogut satisfer les necessitats dels nostres clients. No va ser un caprici, estaríem encantats de poder desenvolupar tota la nostra activitat des d'un mateix punt geogràfic, però és impossible. Per això actualment tenim la seu central a Sant Cugat del Vallès, juntament amb Disseny i R+D+I; la producció a Tànger, el centre logístic a Valdepeñas i els diferents punts de venta distribuïts per tot el territori espanyol.»
–S'han plantejat obrir-se a mercats emergents?
–«Estem desenvolupant nous productes per poder entrar a nous mercats en l'àmbit internacional. Hem creat el departament d'exportació per aconseguir aquest objectiu, tot i que ho hauríem d'haver fet ja fa deu anys.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.