Comunicació

Les ràdios públiques podran emetre un màxim de publicitat de 8 minuts a l'hora i 90 al dia

El CAC puja el límit a 10 minuts a l'hora a les locals més petites

El projecte d'instrucció del CAC, que té potestat per fer instruccions vinculants en aquest àmbit arran de la llei audiovisual del 2005, consta de quatre títols:

Disposicions generals.

Del primer títol, cal destacar que es garanteix la separació entre el contingut editorial i les comunicacions comercials (missatges publicitaris i patrocini) perquè «l'audiència no es confongui», i també que les emissores hauran de tenir arxivades totes les emissions durant sis mesos.

Límits qualitatius.

Entre els continguts prohibits hi ha la publicitat il·lícita, l'encoberta, el contingut polític i el que vulneri la dignitat humana o fomenti la discriminació. A banda de respectar la protecció a la infància, tampoc es permet anunciar cigarrets ni la majoria de begudes alcohòliques. També fixa que el patrocini s'ha d'identificar clarament i no pot condicionar la independència editorial de l'emissora ni afectar el contingut del programa. No es poden patrocinar espais informatius.

Límits quantitatius.

N'estableix dos tipus: un per hora i un altre per dia. En el primer cas, es fixa que «en cadascuna de les hores de rellotge del dia» el temps dedicat a anuncis no pot superar els 8 minuts, excepte en ràdios locals de municipis inferiors a 10.000 habitants, en què el límit és de 10 minuts. El temps total, en cap cas, «no pot excedir els 90 minuts per dia natural». Cal tenir en compte que en el còmput «no s'hi consideren inclosos els espais d'autopromoció ni el temps dedicat al patrocini» ni tampoc «els missatges publicitaris de servei públic ni els de caràcter benèfic».

Sancions.

El CAC fixa que les sancions seguiran l'estipulat en la llei audiovisual espanyola. Aquesta normativa divideix les infraccions en lleus, greus i molt greus i la sanció màxima és de 200.000 euros.

Al·legacions de les locals i les privades

Tant el Consorci de Comunicació Local com l'Associació Catalana de Ràdio ja han presentat al·legacions.

El CCL, que agrupa 130 emissores municipals, defensa el paper d'aquestes com a dinamitzadores del comerç local i demana que l'ampliació de fins a 10 minuts a l'hora no sigui només per a les ràdios petites sinó per a totes les locals.

L'ACR, que reuneix les ràdios privades de Catalunya, demana la supressió total de la publicitat. Ha acusat el CAC d'«autoritzar l'augment en un 50% de la publicitat a les ràdios públiques» respecte de la que emeten ara, cosa que va «en contra del que succeeix a tot Europa i del que li encarregava la llei». L'entitat ha presentat els informes de la consultora ARCE Media, que assenyalen que Catalunya Ràdio ha emès majoritàriament entre 2 i 4 minuts a l'hora de publicitat els darrers 15 mesos. Segons l'ACR, amb aquesta instrucció «el CAC consolida un model ineficient i extraordinàriament car de ràdio pública» i una situació de «competència deslleial».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.