Cent treballadors del Tibidabo aturen el parc dues hores per reclamar poder-hi aparcar
La limitació de l'accés amb vehicle privat sorprèn la majoria dels usuaris en l'estrena de la temporada del recinte
Fins ara, els treballadors tenien una trentena de places d'aparcament gratuït al pàrquing del parc del Tibidabo, que té 450 places. La direcció del parc, però, ha prohibit als empleats estacionar-hi aquesta temporada, en el marc del pla per pacificar els accessos. El delegat de CCOO, Carlos Carrión, va denunciar ahir que amb aquesta mesura s'amaga la voluntat de l'empresa de recuperar els 45.000 euros, que deixava de guanyar reservant aquestes places per als empleats.
PATSA els ha ofert la possibilitat d'aparcar al pàrquing de Sant Genís, que costa cap a 30 euros al mes, i arribar al Tibidabo amb un autobús llançadora. Aquesta opció no és vàlida per als empleats, que no volen pagar per estacionar. «És un abús», va afegir Carrión, que va recordar que el sou mitjà d'un empleat del Tibidabo és de 5,80 euros a l'hora. Una altra alternativa és agafar el bus gratuït que surt de plaça Catalunya. Els horaris d'aquest transport públic no s'ajusten als dels treballadors, que es passen 15 o 16 hores fora de casa. «Això atempta contra la llei de conciliació de la vida laboral i familiar», va criticar Carrión.
Però la directora executiva del parc del Tibidabo, Rosa Ortiz va rebatre aquest argument assegurant que s'ofereix als treballadors «en exclusiva» autobusos llançadora des de la plaça Catalunya i des de l'aparcament de Sant Genís «coincidint amb els seus horaris». A més, s'ha ampliat aquest servei amb dos vehicles més abans de l'obertura del parc i després del tancament. Ortiz va assenyalar que hi ha treballadors que poden deixar el seu vehicle privat a dins de les instal·lacions, però no al pàrquing de clients, sinó en unes places reservades per a serveis i seguretat. Ortiz va xifrar en el 20% el nombre d'empleats que utilitzen el vehicle propi per anar a la feina.
La vaga la van seguir ahir un centenar de treballadors. Amb una pancarta amb el lema «Prou ja, no podem més», es van concentrar a les escales del Temple del Sagrat Cor. La protesta no va agafar per sorpresa els clients que ahir van anar al parc. La majoria ja se n'havien assabentat pels mitjans de comunicació. D'altres, ho van saber quan entraven al pàrquing o a les taquilles. «Hem tingut mala sort», es resignava Olga. Amb tot, els clients van rebre de franc una entrada per tornar-hi un altre dia.
«Venir és incòmode»
Menys comprensius van ser els usuaris, que es van trobar amb la limitació del trànsit a una part de la BV-1800, la tradicional via d'accés al recinte, i amb les pilones al tram des del Mirador del Vallès fins a la plaça Tibidabo. «Han de tornar cap avall, girar a la dreta en direcció a Collserola i buscar el senyal de pàrquing», repetia un operari en aquest punt conflictiu. Aquesta cruïlla es va omplir de vehicles aturats amb famílies que descarregaven nens, cotxets infantils i motxilles. «No hi ha cap cartell excepcional que avisi que això estigui tallat» es queixava Baltasar. Si més no, aquesta va ser la queixa de molts de conductors que havien de girar cua. «Això està molt malament», va dir Juan Manuel Zamora, que pujava a peu amb els seus dos fills des de Vallvidrera. La tarifa del pàrquing del parc és de 10 euros, 2 euros més que l'any passat. En Robert va ser contundent: «Venir al parc del Tibidabo ara és més incòmode.»
La directora executiva del parc del Tibidabo va afirmar que l'obertura del parc s'havia fet «sense problemes».
Queixes dels Salesians i dels veïns
Paula MercadéA l'audiència pública de Sarrià-Sant Gervasi de dijous passat hi havia un assistent poc habitual. Era el pare Francesc Barceló, del Temple del Sagrat Cor del Tibidabo, que va esperar pacientment el seu torn de paraula per exposar els neguits de la comunitat salesiana. Segons el pare Barceló, aquells que volen assistir a una de les sis misses que fan diàriament té veritables problemes per accedir al temple, com a conseqüència de les modificacions de circulació recents que ha fet el districte entorn del Tibidabo. «No sé què farem quan hi hagi casaments, perquè realment és molt difícil pujar amb cotxe fins el temple», va alertar. La queixa va sorprendre la regidora de Sarrià-Sant Gervasi, Sara Jaurrieta, que va assegurar que el districte havia arribat a un acord tant amb la comunitat salesiana com amb els veïns a l'hora de plantejar la reforma d'accés al Tibidabo. Per Jaurrieta, la llista de millores és llarga: «s'ha aconseguit endreçar el aparcaments, s'ha fet un camí més segur amb voreres més amples perquè les famílies hi puguin arribar i s'han posat pilones per evitar que els cotxes accedeixin al carrer on hi ha el pàrquing». La queixa, però, no venia només de part del pare Barceló, una veïna del Cim del Tibidabo, Anna María Diumenjó, també va aprofitar l'audiència pública per mostrar el seu rebuig en relació amb els canvis de circulació que s'havien fet. Va alertar que «els qui van al pàrquing del parc d'atraccions només poden arribar-hi pel camí per on passem els veïns, cosa que pot generar cues importants». Però, a més a més, «han fet la carretera de Vallvidrera més estreta», afegia Diumenjó. El pare Barceló i Diumenjó coincidien a dir que el problema de mobilitat es podria arreglar si el funicular que puja fins al Tibidabo ho fes en horari i preu semblant al de la resta de transport públic. Diumenjó va acabar la seva exposició lamentant que el districte «els considerés territori comanxe, però el que no volem és convertir-nos amb una reserva índia».