opinió

En defensa de la filosofia a secundària

La Plataforma en Defensa de la Filosofia a Secundària, l'associació de professors de filosofia Ad-Hoc i el Grup de Filosofia del Bages va organitzar dissabte una concentració de professors i professores de filosofia a la ciutat d'Igualada. El programa incloïa, primer, una sessió acadèmica a la sala de conferències de la Biblioteca Central, on es va debatre la situació de la filosofia en l'actual sistema educatiu, i, després, una lectura i penjada de frases filosòfiques a la plaça de Cal Font i, tot seguit, la proclamació del Manifest d'Igualada, en què es demana que s'aturi immediatament la negació calculada d'hores que l'alumnat hauria de dedicar al pensament filosòfic; que es recuperi la denominació «ètica» (4t d'ESO) i «filosofia» (1r de batxillerat) per a les matèries que la LOE anomena «educació eticocívica» i «filosofia i ciutadania», respectivament, i que s'assignin exclusivament a docents de l'especialitat de filosofia; que, per poder desenvolupar adequadament la filosofia i ciutadania de 1r de batxillerat, es doti aquesta matèria amb tres hores setmanals; i que la història de la filosofia de 2n de batxillerat tingui quatre hores setmanals, com les altres matèries d'aquest curs terminal, i sigui considerada una àrea imprescindible i obligatòria en les proves d'accés a la universitat. L'any passat, una concentració similar va tenir lloc a la ciutat de Girona i també enguany s'han fet presents molts docents d'instituts i escoles i centres de secundària a la capital de la comarca de l'Anoia per reivindicar un tractament digne de les assignatures filosòfiques en l'ensenyament secundari, que hauria d'abastar l'ESO, el batxillerat i la formació professional. Els organitzadors subratllen que la filosofia és reflexió crítica sobre les grans preguntes que l'ésser humà es fa en relació amb el sentit de la vida, l'univers, la història, la societat, el llenguatge, la mort i altres temes, raó per la qual resulta indispensable que la filosofia tingui una presència clara i digna en el sistema educatiu, ja que els adolescents necessiten una formació específica de caire reflexiu, crític i humanista segons el mètode del raonament filosòfic. Els docents de filosofia subratllen que cada cop es va veient més clar que amb una formació tecnocientífica i professional no n'hi ha prou per afrontar els grans desafiaments humans que la vida mateixa planteja a cada persona i a la societat. Creuen, doncs, que les persones han d'estar preparades en l'àmbit de la reflexió filosòfica i han de tenir una competència bona en qüestions de què depenen la felicitat personal i la cohesió social. Desitgen, per tant, i confien que el Departament d'Educació pararà esment en les seves reivindicacions.

Amb motiu d'aquesta concentració, TV3 va visitar l'IES Montbui el dijous dia 8 d'abril, va filmar una classe d'història de la filosofia i va entrevistar dos alumnes de 2n de batxillerat, Manel Guzmán i Olga Perianes. Part d'aquesta filmació i entrevista va ser emesa per TV3 en el Telenotícies del migdia del dissabte 10 d'abril. L'interès dels mitjans de comunicació per l'ensenyament de la filosofia esperona la tasca dels docents, encaminada a una formació humanista integral.

(*) Enllaç per a l'Anoia de la Plataforma en Defensa de la Filosofia a Secundària

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.